9 en 10 juli - Wij en de koffers zijn er,

Door Klaas & Nanda Knobbe - 11-07-2022 21:18

Vanochtend toch vroeg wakker, we liggen gewoon op de wekker te wachten. Als eerste de mail checken en… gelukkig, United Airlines heeft geen verrassingen voor ons. Wassen, aankleden en naar ontbijt en genieten voor de laatste keer van een Amerikaans ontbijt. Terug naar onze kamer en de rest inpakken maar dat is ook zo gepiept. We zijn klaar en wachten heeft geen zin meer dus op naar de bus. Het is zaterdag en rustig op straat. De bus laat op zich wachten; we besluiten maar door te lopen naar Union Station, we kunnen immers nog lang genoeg zitten. Op het perron kopen weer kaartjes. De trein staat er al en we kunnen gelijk instappen. Dit is echt een trein naar de airport. Overal bagagerekken en veel ruimte voor de bagage. Onderweg hebben we 7 stops voor we bij het vliegveld zijn en de hele rit duurt 37 minuten. Het internationale vliegveld ligt een eind van de stad en ook veel hoger. In de verte zien we de Rocky Mountains. Als we er zijn stappen we uit en met een roltrap gaan we naar all gates. Aan een dame vragen we naar de balie van United Airlines en zij zegt dat we gelijk met heel veel anderen in de rij moeten gaan staan. In de rij lopend zien we een bordje dat je de boarding tickets al moet hebben omdat je gelijk door de douane en security gaat. Die tickets hebben we nog niet want die konden we gisteren niet downloaden in het hotel. Verderop zien we de vrouw die ons naar de rij verwees en we leggen uit wat het probleem is. Ze verontschuldigt zich dat ze ons de verkeerde kant op heeft gestuurd en loopt met ons mee voor de boarding pas (tockets). Bij de mevrouw achter de balie leggen we uit dat United Airlines al 3 keer de vluchten heeft gewijzigd en wij daardoor niet de boarding passen hebben. Ze gaat aan de slag maar komt er ook niet uit, dit heeft ze nog niet eerder meegemaakt. De oude gecancelde vluchten blokkeren de nieuwe. Na 20 minuten komt er een andere mevrouw bij die haar helpt en na een half uur hebben we de boarding passen. Een hele opluchting.

Terug naar de paspoortcontrole en security en het voordeel van het lange wachten op de boardingpassen was dat de rij veel korter is geworden. In nog geen 10 minuten hebben we alles gehad en zoeken we de gate op. We volgen de bordjes naar all gates en even later komen we bij een trein. Die gaat naar verschillen de gates, wij hebben B43 dus bij de tweede stop moeten wij eruit.

We zijn te vroeg maar we zijn blij dat we zover zijn. Even lezen en wat omlopen, want we zitten straks lang genoeg. Dan kunnen we boarden en zoeken onze zitplaatsen op. Het is geen groot vliegtuig en alle plekken zijn bezet. Precies op tijd vertrekken we naar Houston. Het is niet zo’n lange vlucht, twee en half uur.

Als we in Houston aankomen moeten we de klok een uur naar voren zetten. Nu een keer mazzel want we komen aan op pier C en we vertrekken ook van pier C dus dit keer is het dus maar een heel klein stukje lopen naar de volgende gate. Komt mooi uit want we hebben maar 5 kwartier voor de overstap. Er staan allemaal bureaus met ipads zodat je hier je mail of andere dingen kunt regelen, luxe. Dit hebben we nog niet eerder gezien. Daarom nog even beginnetje maken met het blog. Nog wat drinken halen en nog even naar het toilet want het boarden begint zo. Dan is groep 3 aan de beurt en we zoeken onze stoelen op. Wij zitten halverwege, net boven de vleugel.  Dit is een groot vliegtuig, 3 stoelen links, 4 in het midden en 3 rechts. Toch zit het niet helemaal vol. Van Houston naar Amsterdam is negen en een half uur vliegen en dat is een hele zit. De piloot meldt echter dat er veel rugwind is en dat de vlucht ongeveer 20 minuten korter zal zijn. Mooi, alle beetjes helpen. Ook nu vertrekken we op tijd. Houston zien we onder ons verdwijnen.

Eerst kunnen we nog wel wat zien maar dan komen we boven de wolken. In de stoel voor ons zit een scherm waarop we films kunnen kijken. Nanda kijkt naar Dog en ik naar American Sniper. Niet veel later krijgen we het avondeten. We zijn al verschillende keren van en naar Amerika gevlogen en het menu is nog steeds hetzelfde, pasta of kip. Wij aan de kip en het kippenvoer zit er ook nog bij. Wat het is weten we niet, een soort gekookte korreltjes wat eetbaar is. Als we straks beginnen te kakelen weten we waar het van komt. Niet lang daarna gaan de lichten uit; is het bedtijd en we proberen wat te slapen. Het is meer dommelen dan slapen maar het verkort wel de vliegtijd. Een uur voor we landen krijgen we ontbijt en dan zetten we de daling al in. De piloot heeft nog meer tijd ingehaald want binnen de 9 uur staan we aan de grond en taxiën we naar de pier.  Wij zijn er en we zijn heel benieuwd of de koffers er straks ook zijn. Op facebook hadden we gezien dat het op Schiphol een grote chaos moet zijn van koffers die zijn blijven staan. We gaan ons even opfrissen en lopen dan naar de band voor de koffers. Onderweg zien we stapels en stapels koffers, buggy’s, kinderwagens en andere bagage. Op sommige plekken staan schermen waar bagage achter opgestapeld ligt. Ook bij onze bagageband hele vakken met koffers die zijn blijven staan. Het is een zootje.

Na 15 minuten begint de band te draaien en het is een wonder, niet veel later hebben wij onze koffers. Op naar de trein en we moeten nog even wachten en gaan dan richting Almere. Daar moeten we nog een keer overstappen voor de intercity naar Leeuwarden. Het gaat voorspoedig. Het is zondag dus het is rustig in de trein, we hebben alle ruimte. Naar buiten kijkend genieten we van het mooie groene landschap. Dit is totaal anders dan wat we op sommige plekken in de States hebben gezien. Maar ook daar hebben we dingen gezien die heel mooi zijn en wat wij weer niet in Nederland hebben. Zo heeft elk land zijn eigen mooie en minder mooie dingen. Het rijdt altijd lekker in de trein, lekker rustig en we kunnen mooi om ons heen kijken. In Heerenveen stappen we uit en lopen naar de bus en niet veel later zijn we op weg naar Balk. Na een klein uurtje lopen we naar ons huis en de tuin is een grote bloemenzee. Toen we weg gingen bloeide er nog heel weinig en nu is het een groot boeket. Home sweet home, we zijn er.

Nu komt de tijd om na te genieten want wat hebben wij een prachtige reis gehad. Heel veel gezien en veel dingen gedaan en van dit alles met volle teugen genoten. Aan de reacties te zien hebben de volgers ook plezier gehad aan ons blog. Bedankt voor jullie reacties het was heel leuk op deze manier contact met jullie te hebben.