23 juni - Wildwest in Cody,

Door Klaas & Nanda Knobbe - 25-06-2022 05:35

Het plan was de Beartooth Highway te rijden maar de sluiting van Yellowstone gooit alles in de war. The Beartooth Highway is een prachtige scenic bergweg. Je rijdt over de toppen van de bergen met onder je mooie bergmeren en weides waar riviertjes door heen stromen. Vanuit Cody zouden wij deze bergweg ook kunnen rijden maar dan wordt het een rondje van meer dan 178 mile. Dat is ons wat te gortig ook omdat we in 2011 een stukje van de highway hebben gereden. De afgelopen weken hebben we heel veel beleefd, dus vandaag maar een rustig dagje Cody.

Wat uitslapen en dan ga ik naar douchehokken. Als ik terugkom zie ik een groep mensen zitten te eten. De KOA-camping organiseert een gezamenlijke maaltijd door met elkaar pannenkoeken te eten. Tegen Nanda zeg ik zet het brood maar aan de kant we gaan daar ook pannenkoeken eten. Dus wij erheen. De pannenkoeken zijn gratis. Als je wat anders op je pannenkoek wil hebben, een topping, moet je een beetje betalen. Reuze gezellig zo met elkaar aan tafel te zitten en het smaakt prima. Op de camping staan ook was machines en Nanda draait wat was. Hebben we straks weer frisse kleren. In de tussentijd zet ik het blog online. Het is bijna twaalf uur als we de camping verlaten en downtown Cody rijden. Bij het Buffalo Bill Museum parkeren we de camper en lopen de stad in. Overal staan mooie bronzen beelden. Natuurlijk van Buffalo Bill maar ook van elanden, bizons, herten etc.  Ook hier weer veel souvenirwinkels, ook Cody leeft van de toeristen. In Cody komen we bij Hotel Irma, een heel bekend hotel met een rijke geschiedenis. Wij naar binnen en wat is dat mooi. Mooie oude plafonds, kamers, eetzalen met aan de wanden de koppen van opgezette dieren. Nu zou je dat niet meer doen, maar tig jaren geleden was dat heel gewoon.

Het is zo leuk dat we besluiten hier te lunchen en door een serveerster worden we naar een box gebracht. Water wordt gebracht en we bestellen een heerlijke burger. Het is al halftwee als we de camper opzoeken. Op het parkeerterrein voor het Buffalo Bill Museum staat een man met een schort voor bij huifkar. Hij geeft tekst en uitleg over een chuckwagon, een keuken op wielen voor cowboys. In gietijzeren pannen boven een houtvuurtje heeft hij biscuits (brood) gebakken en wij mogen proeven. In een andere pan heeft hij beans met vlees gekookt en er hangt een pot koffie. Van alles mogen we een beetje proeven terwijl hij tekst en uitleg geeft. Ondanks dat we net gegeten hebben smaakt het prima. Dan is het echt tijd verder te gaan. Dat is Ponderoda Campground en een aardige zeer oude dame helpt ons. Ze is al jaren met pensioen maar in de zomermaanden staat ze hier achter de receptie. Vindt ze leuk en gezellig. Ze vertelt wat er in Cody allemaal te doen is maar we vertellen haar dat we vanavond naar de rodeo willen. Bij haar kopen we alvast kaartjes en de bus voor de rodeo pikt ons op vanaf de camping. Wat wil je nog meer. Voor we naar de rodeo gaan willen we eerst nog de gunfight zien voor hotel Irma. Voor het hotel spelen ze een overval na en dat vermaak is wel leuk omte zien. Je kan zitplaatsen kopen en de opbrengst gaat naar een goed doel. Met andere woorden we hebben een drukke avond.

De gunfight is bij Hotel Irma en begint om 18 uur en de begint rodeo om 20 uur. We kunnen met de bus mee naar de rodeo en de bus stopt ook bij Hotel Irma. Dus daar stappen we in, makkelijker kan het niet. Om 17 uur gaan we lopend naar de gunfight. Het is niet zo ver en we moeten de pannenkoeken er ook nog aflopen. Na dik twintig minuten zijn we er en kopen tickets voor een zitplaats. De hele gunfight is wordt gerund door vrijwilligers en gesteund door sponsoren en de inkomsten van de verkoop van de stoeltjes. We zoeken twee stoeltjes uit op de eerste rij dan hebben we straks een mooi zicht op de spelers. Het decor, op wieltjes, staat al klaar. Een saloon, bank en gevangenis. Op straat staat een tafeltje met een paar stoeltjes en een paar regentonnen. Voor het spel begint doet Buffalo Bill zijn intrede en vertelt het een en ander en worden de sponsors genoemd. Dan wordt het Amerikaanse volkslied gezongen en worden de veteranen en verplegers (ivm Covid) bedankt voor hun inzet voor het land. De spelers komen op in hun kostuums. De heren met natuurlijk revolvers op de heupen en grote hoeden op hun hoofd. De dames en fraaie kleren. Het verhaal in het kort is dat twee outlaws gaan drinken en kaarten in de saloon maar hebben geen geld om de consumpties te betalen. De dames, eigenaar van de saloon, zetten de heren onder druk om de bank dan maar te overvallen wat ze dan ook doen. De dames pakken het nodige geld en de rest delen de outlaws uit onder het publiek. De kinderen krijgen een munt die ze gebruiken kunnen voor een drankje in hotel Irma. De overval kan de marshall natuurlijk niet over zich heen laten gaan maar de outlaws hebben geen buit totdat de marshall ziet dat in het publiek munten opduiken. Navraag onder “dwang” levert op dat de outlaws de overval hebben gedaan ja en dan wordt het een schiet gevecht waarbij de overvallers het leven laten. We hebben niet alles goed kunnen verstaan maar het was een leuk vermaak.

Na de gunfight hebben we nog even tijd voor een wandeling over de hoofdstraat. Die is vanavond helemaal afgezet voor bikers. Die hebben een motoren langs de kant van de weg gezet om te showen. Er staan prachtige en hele stoere tussen. Heel leuk om erlangs te lopen en ze te bekijken maar het is nog veel leuker naar de bikers zelf te kijken. Stoere binken, ook vrouwen, in leren jacks, broeken, met ruige koppen en een hoofdoek om de kop, ja anders tel je niet mee.

Nog even een ijsje en dan naar de bus. We hoeven niet lang te wachten en de bus heeft de nodige gasten al van verschillende campings opgehaald. Na een kwartiertje zijn we bij het stadion waar de rodeo, elke avond in de maanden juni, juli en augustus, gehouden wordt. We kregen de tip niet naar de eerste maar naar de tweede tribune te gaan. Als je daar zit zie je onder je de boxen waarin het paard of stier gezadeld wordt en de ruiter er op gaat zitten voordat het hek open gaat.

Een spreker op een paard praat alles aan elkaar en we beginnen met een gebed, Amerikaanse volkslied en eren de veteranen. Dan worden alle sponsors genoemd en een ruiter met een vlag van de sponsor doet een rondje door de arena. Een clown ondersteunt het programma met grappen naar het publiek en de cowboys en cowgirls. Hij is soms er vermakelijk en de kinderen op de tribune vinden het schitterend. Onder ons worden de eerste paarden al gezadeld en dan gaat het beginnen. De eerste box springt open en het bonkende paard gooit de ruiter binnen een paar tellen van zijn rug. Anderen houden het wat langer vol maar geen een komt boven de 25 seconden. Zo snel gaat dat. De ruiters maken vaak een dikke smak maar we zien geen gewonden.

Dan is lasso gooien aan de beurt. De cowboy of cowgirl moet een flink kalf met een lasso vangen, dan afstappen en het kalf op de rug leggen en de poten vastbinden. Wie dit het snelste kan heeft gewonnen. Dit schijnt heel moeilijk te zijn want de meeste kalveren ontsnappen. We zijn helemaal dolenthousiast door wat we zien en wat er om ons heen gebeurt. Dan bull riding. En dat gaat er heftig aan toe en soms vinden we het ook wel een beetje zielig voor het paard en of de stier. De meeste ruiters blijven nog geen paar seconden zitten en worden van de rug gegooid. De stier is dan zo opgefokt dat hij iedereen aanvalt. Clowns moeten de stier afleiden als de ruiter gevallen is. Er zijn ook een paar cowboys op paarden die de stier proberen naar zijn hok te drijven. Sommige stieren proberen het paard aan te vallen maar die zijn te snel. Bij een cowboy gaat het mis. Hij wordt van de rug van de stier gelanceerd en kiept over de kop op de grond. Voordat er hulp is krijgt hij een opdonder van de stier. Hij komt overeind maar we zien wel dat hij last heeft. Als laatste is er de barrel race aan de beurt. Op het terrein staan 3 tonnen en de cowgirls moeten daar ze snel mogelijk om heen rijden. Het is een prachtig gezicht en sommigen doen dat supersnel.

Het is 22 uur en dan is het afgelopen en lopen we terug naar de bus. In de camper nog even nazitten en genieten van een prachtige wildwest dag in Cody.