4 Juli - Independence Day,

Door Klaas & Nanda Knobbe - 05-07-2022 05:32

Vandaag is het Onafhankelijkheidsdag in Amerika. We zijn heel benieuwd of wij er wat van meekrijgen. De afgelopen dagen hebben wij onderweg het een en ander al gezien. Tenten en trailers waar je vuurwerk kan kopen. Op sommige plekken hangen al slingers en hangen vlaggen. We zullen het zien.

De camping waar wij op stonden is een soort landtong die in een groot meer ligt. De camping ligt wat op een bult waardoor de plekken als terrassen aangelegd zijn. Mooi, zo kijk je over je buurman heen. De bosbrand, die een groot deel van Rocky Mountains heeft verwoest, heeft hier ook toegeslagen. Aan de overkant van de straat zien we heuvels met veel verbrande bomen en open plekken waar nieuwe huizen staan of gebouwd worden. De oorspronkelijke huizen zijn in vlammen opgegaan. Dit is iets wat wij ons niet voor kunnen stellen en het lijkt ons verschrikkelijk om mee te maken.

Het is tijd om te vertrekken en we gaan eerst richting Granby. Daar willen we propaangas tanken. Morgen moeten we de camper inleveren en de tank moet dan net zo vol zijn als wij hem gekregen hebben. Omdat hier veel campers komen hebben we meer kans om te tanken dan in Denver, dus volgooien maar. Aan de man die ons helpt vragen wij wanneer die bosbrand was. Dat was twee jaar geleden en het was verschrikkelijk zei hij; de brand duurde anderhalve week. De wind stond de verkeerde kant op en door de rook konden de blusvliegtuigen weinig doen. Twee dorpen moesten worden geëvacueerd, Granby en Empire. Hij woont in Empire en de brand is aan de rand van het dorp gestopt. Nu ziet hij uit naar de optocht die om half 11 begint en vanavond naar het bier.

Wij gaan nu op weg naar Georgetown, een oud-mijnwerkers stadje. Ze zullen daar ook wel de Fourth of July vieren. Eerst nog een verrassing, we dachten dat we alle hoge wegen wel gehad hadden maar vandaag de uitsmijter. De 40 van Granby naar Georgetown heeft de nodige stijgingen met haarspeldbochten en steile afdalingen. We hopen dat dit echt de laatste was want we zijn er nu wel een beetje klaar mee. Als we Georgetown inkomen, tanken we eerst even en nemen zelf ook wat. Dan rijden we Historic Town in en zoeken naar een parkeerplaats. Het is een oud stadje maar niet echt bijzonder. Wel zien we overal vlaggen en slingers en andere versierselen in verband met 4 juli. De inwoners zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de optocht. Ook hier zien we weer dat de brandweer paraat is maar ook gewone auto’s die versierd zijn staan in de rij. Wij volgen de bordjes naar de parkeerplaatsen maar die staan allemaal vol. Onze camper is te groot om ergens te stallen Het is manoeuvreren tussen de geparkeerde auto’s en de auto’s die meedoen met de optocht. Dit gaat niet goed dus voor we vast zitten en wij ook mee moeten rijden in de optocht maken wij ons uit de voeten. Nu echt wel een sterk bakje verdiend en even overleggen en we besluiten door te rijden naar onze volgende stop.

De nodige miles moeten nog gereden worden en het neemt vaak altijd meer tijd dan we denken. Over de interstates rijden we naar Denver. Het is erg druk op de weg. Waarschijnlijk omdat veel mensen vandaag vrij hebben. De weg is niet best, er zitten soms grote gaten in het wegdek en de camper stuitert er soms over. Alles in de camper rammelt dan, maar Big Betty houdt zich goed. Op de kaart lijkt Denver een geweldige grote stad en dat is het ook: het is heel erg uitgestrekt. Stukken met woningen worden afgewisseld met open plekken en dan weer percelen met winkels en dan weer stukken met huizen etc. Van Denver nemen we de interstate naar Colorado Springs en vlak ervoor de afslag naar Garden of the Gods. Het is een openbaar park met hele mooi oranje rotsformaties. Je kan met de auto door het park rijden maar omdat het er vreselijk druk is, is het file rijden en daar hebben wij geen zin in. Op een groot parkeerterrein kunnen we de camper kwijt en we lopen het park in. In het park zijn heel veel wandelpaden en gelukkig zitten we gelijk in het mooiste gedeelte. Voor ons zien we de eerste mooie rotsformaties al.

Het is er druk maar niet dat je er echt last van hebt en het is soms ook wel even leuk, mensen kijken. Kleine kinderen vermaken zich hier uitstekend en klimmen op de kleinere rotsen. Op de grotere rotsen zien we een paar klimmers die proberen bij de top te komen. We lopen om de rotsen heen en genieten van de oranje rotsen tegen een groene achtergrond. Er staan hele grote formaties, smalle puntige maar ook gespleten rotsen. We lezen dat deze door de vorst uit elkaar gedrukt zijn en dat regen en wind de rest doen. Alle rotsen hebben namen en de naamgevers hebben hun fantasie wel gebruikt. Het is warm en het weer begint ook weer te veranderen. We hebben begrepen dat in juli het in de avond vaak even regent en soms ook onweert. Dat komt door de luchtstroom vanaf de Mexicaanse Golf die warme vochtige lucht het land in blaast. Als het bij de bergen komt moet de lucht omhoog, dan koelt het af en regent het. De boeren zijn er vaak blij mee maar ook de inwoners omdat het dan weer wat afkoelt.

Via een ander wandelpad gaan we terug naar de camper en komen dan per ongeluk op een terrein, Rock Ledge Ranch Historic Site, waar van alles aan de gang is, even kijken. We kijken in een schuur en daar zijn kinderen bezig met allemaal oude spelletjes. Een vrouw nodigt ons uit om binnen te komen en geeft tekst en uitleg. Dit doen ze ook weer in het kader van 4 juli. Even kijken en dan weer verder. Verderop zijn ze bezig met schijt je rijk maar dan niet met koeien maar met jonge kalkoenen. Op de grond hebben ze en vak met nummers en als een kalkoen daar wat laat vallen en je hebt dat nummer dan heb je een prijs. Ach, weer eens iets anders en kinderen vinden het leuk. Bij een oud huis horen we muziek. Een man zit op een gitaar te spelen en een jongedame begeleidt op een viool. Het klinkt heel leuk. De mensen dragen oude klederdracht en we vragen of we ook even binnen mogen kijken, natuurlijk mag dat. In de keuken krijgen we tekst en uitleg van een dame en in de ander kamers van jonge meisjes. Allemaal zijn ze in klederdracht en het is heel mooi om te zien. Aan een van de meisjes vragen we of ze wel weer in 1900 zou willen leven. Ja zegt ze, ik vind de huizen, kamers en kleren veel mooier maar ik zou stromend water missen. Op het terrein zijn ze met nog meer spelletjes bezig maar wij vinden het welletjes.

Morgen gaan we met een tandrad trein naar de top van Pikes Peak (4301 meter). We willen even kijken waar we kunnen parkeren en moeten door Manitou Springs heen rijden. Een oud stadje met oude woningen en winkels. Zo vanuit de camper ziet het er heel leuk uit maar het is nu ook verschrikkelijk druk. Als we bij de trein komen is er geen doorkomen meer aan. Een parkeerwachter helpt ons en adviseert ons morgen naar Hiawatha Parking te rijden en daar de bus te nemen want hier kunnen we de camper niet kwijt. Dat gaan we dus doen. Nu naar de camping het is mooi geweest en we hebben nog het een en ander te doen. Alvast inpakken want morgenochtend de trein en            s ’middags de camper inleveren.