1 Juni - Red Rocks

Door Klaas & Nanda Knobbe - 02-06-2022 05:55

Red Rocks

Ondanks dat we al een aantal dagen in de USA zijn slapen we beiden nog wat onrustig, vaak wakker. We hebben vakantie dus is het niet erg. Om 7 uur staan we maar op en gaan ons aankleden. Dan eten, geroosterd brood met jam. We roosteren het brood vaak omdat het brood niet echt lekker is. Geroosterd smaakt het vaak goed. Nog even alle berichtjes lezen en regeren op de appjes en dan aan de rit. Van Prescott gaan we richting Jerom, een oud-mijnwerkers stadje. Na een tijdje rijden doemen er bergen op en voordat we het weten rijden we daar doorheen. De camper moet aan het werk. Het is stijgen en stijgen, bocht na bocht er lijkt geen eind aan te komen. Dan gaan we dalen en dat doen we rustig aan. We rijden door een kloof en in de diepte zien we Jerome liggen.

De camper kunnen we niet in het dorp kwijt en een agent verwijst ons naar een groot parkeerterrein. Eerst een bakje koffie en dan op stap. Het is een leuk oud dorpje met veel kunst galerieën en oude gebouwen. Leuk om even door te lopen.

Dan is het tijd weer verder te gaan en de volgende stop is Tuzigoot National Monument. Het is niet ver en al snel komen we aan in het park. Eerst naar het kantoor voor een National Park Pass. Die kost wel $ 80 maar die kun je in heel veel parken gebruiken. Na een 8-tal parken hebben we de pas er al uit en ja ook in het buitenland zijn we Nederlanders, zuinig! Op een heuvel in het park zijn ruïnes van huizen van de Pueblo Indianen die hier 1000 jaar geleden leefden. Het is mooi te zien hoe de mensen in het verleden hun huizen bouwden. De woningen lagen ook vlakbij een rivier, de Verde River zodat ze graan, mais en ander eten konden verbouwen. Er is een vrijwilliger die eventuele vragen beantwoordt maar die hoeven wij niet te stellen. Hij wil graag praten en legt veel uit. Tussen neus en lippen vertelt hij dat Arizona last heeft van droogte. Het heeft al 20 jaar niet noemenswaardig geregend en het begint nu wel echt een probleem te worden. We lopen nog wat rond en maken foto’s en gaan dan naar de rivier. Even wat eten en rondkijken. Bij de rivier zitten families en de kids spelen in het water.

Verder op weg naar Sedona. In de verte zien we de rode rotsen van Sedona. Deze stad staat bekend om deze gekleurde rotsen en het is een prachtig gezicht. We gaan een trail lopen maar tomtom heeft even moeite de goede route te vinden. Dan maar vragen en niet veel later staan we bij het beginpunt van de Fay Canyon Trail. Geen zware tocht en maar 4,2 km. Water mee en goede schoenen aan en dan op pad. Onderweg komen we andere wandelaars tegen en het is leuk even met hen te praten. Het Engels gaat ons steeds beter af. Onderweg zien we de imposante rode rotsen en op sommige groeien zelfs bomen, hoe is het mogelijk. Na een uurtje zijn we weer bij onze camper.

Dan op weg naar Tlaquepaque. Dat is een plek met gebouwen in Mexicaanse stijl. In de gebouwen zijn veel restaurants en kunst galerieën. Er is van alles te zien en er staan mooie beelden van beren, herten etc. Ook veel schilderijen, sieraden. Het allemaal prachtig in oude stijl met veel bloemen en fonteinen. We genieten van dit alles.

Dan is het tijd om onze camping in Sedona op te zoeken. Na 10 minuten rijden zijn we er en kunnen we inchecken. De mevrouw achter de balie helpt ons even met een telefoontje voor onze helikoptervlucht van morgen. We moeten namelijk 24 uur van tevoren bellen om te checken of de vlucht wel door gaat. Zoals het nu lijkt kunnen we morgen de lucht in. Dan zoeken we ons plekje op en is het tijd voor een bakje koffie en wat crackers, heerlijk. Dan even aan het blog werken en weer op stap.

Het plan is een trail te lopen bij Sedona Airport. Als we daar bijna zijn blijkt dat alle parkeerplaatsen bezet zijn en daarom rijden we door. Op het eind van de weg is een grote parkeerplaats waar de camper neergezet kan worden. Vanaf hier kunnen we mooi de zonsondergang zien maar zover is het nog niet. Dat is het mooie van een camper, we hebben ook de keuken mee. Nanda maakt een hapje klaar en dan gaan we eten en het smaakt best. Steeds meer mensen rijden de parkeerplaats op om ook de zonsondergang te zien. De locatie ligt namelijk heel hoog, onder ons zien we Sedona. Als de zon aan het zakken is lopen we naar het viewpoint en daar is het al heel druk. Leuk zo al die verschillende mensen. Na sunset, en dat is hier vroeg ongeveer 19.45, gaan we terug naar de camping en is het tijd om te douchen. Dan nog even wat lezen en dan is het bedtijd. Morgen wordt een spannende dag, met een helikopter over de Grand Canyon. We houden jullie op de hoogte.