5 juni - Moki Dugway Road en onder de brug……

Door Klaas & Nanda Knobbe - 06-06-2022 05:25

Vanmorgen doen we het rustig aan, we gaan maar naar één park, het Natural Bridge National Monument. De buurman die naast ons staat zit even verlegen om een praatje. Hij is hier om rotstekeningen te fotograferen. Van de rotstekeningen maakt hij kunstwerken, sierraden, beeldjes en schilderijen. We zien een paar dingen op zijn telefoon en het ziet er heel bijzonder uit. Om kwart over acht gaan we op stap. De eerste rit gaat naar de Moki Dugway Road. Het is een steile weg over een bergkam. De eerste 3 mijl is dirtroad en heeft een hellingspercentage van 10%. Grote voertuigen mogen niet over deze weg en gelukkig zijn wij net niet te lang. Bij de voorbereiding hebben we filmpjes van deze weg gezien en dat zag er spectaculair uit. We zijn heel benieuwd. We moeten nog een stuk rijden voordat we er zijn. Onderweg zien we koeien met kalfjes lopen. De koeien hebben grote hoorns op de kop.

Dan komen we bij de Moki Dugway Road en het ziet er spannend uit. Heel rustig rijden we naar boven en we krijgen de ene na de andere haarspeldbocht. Hoger en hoger gaan we en het uitzicht is geweldig. Als het kan zetten we de camper even aan de kant voor foto’s. Op andere stukken is de rijweg smaller en moet je opletten als je elkaar wilt passeren maar het gaat prima. Dit is spannend, leuk en een hele belevenis. Na een 20 minuten zijn we boven en zetten we de camper aan de kant. Even een bakje koffie en genieten van het fantastische uitzicht.

De weg wordt nu een mooie asfaltweg en dat rijdt stukken beter met een hele rustige afdaling. Na de nodige miles komen we bij Natural Bridge National Monument. Bij het Visitor center halen we een route kaart op. Nog een bakje koffie en dan gaan we weer aan de rit. Het is een one way dus je kunt maar een kant op. Onderweg zijn er een paar uitkijkpunten waar we stoppen en een paar foto’s maken. Bij Sipapu Bridge pont stoppen we voor een korte trail. Met een fles water dalen we af. De paden zijn goed aangegeven en waar het steil is hebben ze treden in de rotsen gehakt zodat het makkelijk lopen is. Op andere stukken hebben ze trappen geplaatst zodat je makkelijk naar beneden kunt klimmen. Na een half uur staan we onder in de canyon en staan we onder de bridge. Het is heel imposant. Dit was vroeger een rotswand maar door het water is het onderste gedeelte van de rotswand is wegspoeld. Het bovenste gedeelte is blijven staan, the bridge. In de schaduw drinken we even wat en genieten van de rust. Je hoort helemaal niets, we zijn er helemaal alleen.

Na een kwartiertje gaan we terug en dat is pittiger, klimmen. Door de treden is het goed te doen. Als we boven zijn is het 12 uur geweest en eten we eerst gekoelde watermeloen, heerlijk. Dan nog een paar broodjes en dan kunnen we er wel weer tegen. We rijden een stukje door en de volgende trail is naar Kachina Bridge. Heel benieuwd hoe deze route is en hoe die brug eruitziet. Ook hier is de trail weer goed aangegeven en in een rustig tempo dalen we af. Na 20 minuten zijn we beneden en staan we onder Kachina Bridge. Deze brug is veel breder en door de begroeiing kunnen we hem minder goed op de foto krijgen dan Sipapu Bridge. Toch is dit natuurverschijnsel ook heel imposant.

Weer wat drinken en dan is het tijd terug te gaan. Rustig aan want het is warm en klimmen in de hitte is zwaar. Na drie kwartier zijn we weer bij de camper en dan vinden we het welletjes. We gaan rustig terug naar onze camping. Dit keer nemen we een andere route en mijden we de Moki Dugway Road. Een keer zo’n steile weg op een dag is genoeg. Via de 95 rijden we naar Blanding. Onderweg is genoeg te zien en af en toe heeft de weg ook een hellingshoek van 5 tot 8% maar daar heeft de camper geen moeite mee omdat het meestal afdalen is. Bij Blanding zien we wat landbouw. Er liggen wat akkers en er staat sproei installatie. Wat ze verbouwen is niet te zien, volgens ons ligt de grond braak. Dan verder naar Bluff en dan naar de camping. Tijd voor een kopje soep met crackers, lekker en nagenieten van deze mooie dag.