6 Juli - Denver Downtown,

Door Klaas & Nanda Knobbe - 07-07-2022 05:06

Vannacht lekker geslapen in een heerlijk bed. Geen grote plannen dus doen we het rustig aan en zijn laat bij het ontbijt. Het is een buffet dus we zoeken uit wat ons lekker lijkt en het smaakt prima. Heerlijk dat het eten ook eens voor je klaar staat. Dan terug naar de hotelkamer en wat lezen en uitzoeken wat we straks gaan doen. Eerst uitzoeken hoe we zaterdag bij het vliegveld komen. Van ons hotel naar het vliegveld is meer dan 30 mile en dat kan met Uber want taxi’s zijn hier niet meer of met de trein. Daarom eerst nog een keer naar Union Station hoe het moet. Union Station ligt aan 16th Street en dat is de straat waar je moet zijn. Van ons hotel is het maar 15 minuten lopen. Bij een automaat kunnen we kaartjes kopen en de rit duurt nog geen half uur. We hebben die dag de tijd want we hoeven pas om 14.33 uur te vliegen dus gaan we met de speciale A-Line naar Denver International Airport.

Omdat we hier toch zijn lopen we verder 16th af richting Millennium Bridge. Onderweg zien we enkele daklozen op straat liggen. Hier hebben wij altijd moeite mee maar dat komt ook omdat we het niet gewend zijn. Volgens ons hoeft het in de meeste gevallen ook niet. Ook in de USA zijn genoeg helpende instanties en momenteel hebben ze een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten. De Millennium Bridge ziet er mooi uit en heeft wel iets van de Erasmusbrug in Rotterdam maar onze brug is veeeel groter. Hebben we toch iets dat groter is dan in de USA. We lopen door want op het eind van 16th Street is een bijzondere ijsco tent. Een ijssalon, Little Man, in een levensgrote melkbus.

Ondanks dat het net middag is moeten we toch daar maar even een ijsje proeven. We bestellen een split ijsje met vanille en bananenijs. Omdat het een splitijsje is zitten er twee lepels in. In de USA is het redelijk gebruikelijk dat je eten en drinken kunt delen. Je krijgt dan vaak een extra bord, bestek of bekers etc. Sommige maaltijden zijn vaak heel groot en kun je goed delen, splitten. Onder een parasol genieten we van het ijsje en gaan dan terug.

Via een voetgangersbrug lopen we over Interstate 25, waar we gisteren over gereden zijn om de camper in te leveren. Verderop zien we zwaailichten. Als we goed kijken heeft de politie een chauffeur die met een scootmobiel op de vluchtstrook reed, aangehouden. Sorry officer I took the wrong turn, ja, ja. Onder begeleiding van twee politieauto’s mag hij zijn weg vervolgen maar het zal nog wel een staartje krijgen. Dan komen we bij het Confluence Park waar de Cherry Creek bij de South Platte River komt. Mooi. Het is warm en veel mensen zijn in het park en kids spelen in het water. Terug door 16th Street en nemen de Free Mall Bus naar het Civic Center. In de bus staat een man van security en we vragen hem of hij voor de veiligheid in de bus is. Nee hij is onderweg naar huis. Ook vragen we hem over de daklozen. Die krijgen zorg, ook als ze op straat bivakkeren. Door die zorg komen er alleen maar meer daklozen naar Denver. Het wordt een groot probleem zegt hij.

Als we uit de bus gestapt zijn, zien we in de verte Colorado State Capitol, zeg maar het provinciehuis van de staat Colorado. Eerst moeten we door de security en we treffen het we kunnen gelijk mee met een tour. De dame legt van alles uit maar ze is niet te verstaan omdat ze een mondkapje draagt. Later vragen wij haar waarom ze nu nog een mondkapje draagt. Het is verplicht zegt ze en ze had het ook liever niet. Het is een schitterend gebouw en we hebben de indruk dat de staten tegen elkaar opboksen om het mooiste capitool te hebben van het land. De koepel is helemaal belegd met bladgoud. In het gebouw zijn de leuningen en balustrades van glimmend koper of messing en we mogen ze niet aanraken want anders moeten ze blijven poetsen. We gaan 38 treden omhoog want Colorado was de 38ste staat van de USA. Het is een prachtig gebouw met heel veel marmer en hout en prachtige decoraties en kroonluchters die tonnen wegen. We mogen in de ruimte van de senaat kijken en het Lagerhuis. Je merkt nog echt de Engelse invloeden.

Overal hangen portretten of glas in lood ramen van personen die van grote betekenis voor Colorado zijn geweest.  Op de 3e galerij hangen portretten van alle Amerikaanse presidenten. We mogen zelfs naar de koepel, 99 treden omhoog en dan staan we bijna boven alles. Ook mogen we naar buiten op de hoogste ring om de koepel en we hebben een fantastisch uitzicht over de stad. Goh wat is dit mooi en wat boffen we weer. Aan de gids vragen we even waarom hier en daar de vlag halfstok hangt. Dat is omdat er tijdens de parade op 4 juli een shooting was in Highland Park, Illinois. Zeven mensen werden gedood, het is verschrikkelijk. Als je dit hoort zet het je wel weer even met beide benen op de grond. Uit solidariteit hangen in andere staten de vlaggen halfstok. Rustig kunnen we rond de koepel lopen en na een kwartier gaan we weer naar beneden. Het was geweldig om dit te zien.

Van bovenaf zagen we Cathedral Basilica of the Immaculate Conception en daar gaan we vervolgens heen. Aan de buitenkant is de kathedraal simpel met weinig opsmuk. Vanbinnen ook simpel maar met veel gebrandschilderde ramen. Jammer genoeg is de kerk vanbinnen niet mooi verlicht en doet daardoor wat somber aan. Rustig op een bank kijken we om ons heen en gaan dan weer verder. Even bij McDonalds een kop koffie met wat lekkers.

Van alle indrukken zijn we toch wel moe geworden en gaan met de free bus terug naar Larimer Square. Dat moet het coolste blok zijn in de stad maar ook de plek om gezien te worden. De straat is afgesloten voor het verkeer en we kunnen er mooi door heen lopen. De straat is mooi versierd met vlaggen, bloembakken, zitjes en verlichting. Als het donker is zal het een prachtig gezicht zijn. Er zitten veel dure restaurants en chique boetieks. We denken dat gezien worden te maken heeft dat je geld hebt om daar te eten of te shoppen. Op naar het hotel en dat is gelukkig nog maar een klein stukje lopen. Gelukkig zijn we net op tijd binnen want even later begint het flink te regenen. Het is kort maar hevig en even later schijnt de zon al weer. Net buiten het hotel is ook een eetgelegenheid en daar gaan we heen. Ze hebben allemaal verschillende soorten bier die in Denver gebrouwen zijn. Het moeilijk kiezen maar geen probleem we mogen proeven. Uit hele kleine bierpulletjes kunnen we proeven welke we het lekkerst vinden. Leuk. Amerika is het land van de hamburgers dus wij bestellen elk een heerlijke hamburger. Met een volle buik genieten we nog even na van een heerlijke dag in Denver.