21 Juni - Great Grand Teton,

Door Klaas & Nanda Knobbe - 23-06-2022 17:45

Na het avondeten zijn we naar downtown Jackson gelopen. Jackson is een oud stadje dat nu aardig modern is geworden met huurfietsen, elektrische stadbussen etc. Het centrum lijkt nog oud en dat houden ze zo voor de toeristen. In de zomer komen er mensen die naar Yellowstone en Grand Teton gaan, of op doorreis zijn en in de winter voor de skiërs. Het centrum is oud en modern tegelijk en leuk om te zien. Oude gebouwen met moderne zaken en het zijn maar een paar straten die er zo uitzien. Voor veel winkels nog overdekte vlonders zoals je die ook in western films ziet; alleen staan er nu geen paarden maar voertuigen met paardenkracht. In het centrum is een pleintje en op elke hoek staat een poort gemaakt van geweien van elks. In elke poort zitten honderden en honderden geweien. Ze hebben het heel kunstig gemaakt en om deze poorten is Jackson ook beroemd. Iedereen gaat op de foto onder de poort. Er rijdt ook een oude postkoets waar je in mee kunt rijden. De stad drijft op het toerisme en wij vonden het heel leuk om er even door te lopen. Als we terug zijn nog even lezen en dan zoeken we de bedstee op.

Gelukkig was het afgelopen nacht niet zo koud als vorige nacht. Omdat we stroom hebben zetten we even de kachel aan. Even de warmte door de camper. Na het ontbijt maken we ons klaar voor om weer naar Grand Teton te gaan. We willen de trail naar Taggart Lake en Bradley Lake lopen en willen op tijd zijn, omdat de parkeerplaatsen gisteren al vol stonden. Als we er aankomen is er bijna al geen plek meer. Hoe is het mogelijk en we waren al zo vroeg. Het zijn vast hele populaire trails. Gelukkig vinden we nog een plekje langs de weg. De loopschoenen aan water en eten mee en dan gaan we. Het is druk maar we zijn nog maar een kwartiertje onderweg en dan merk je er al niets meer van. Al snel komen we bij een brug over een riviertje.

Het water stroomt met veel geweld door de bedding en het blijft een fascinerend gezicht. Dan volgen we het riviertje en het pad gaat redelijk steil omhoog, dus rustig aan. Het is een prachtige omgeving met veel open plekken zodat je een mooi zicht hebt op de omgeving. De bergen, met de Tetons, zitten nog in de wolken maar het is prachtig mooi weer. Aan het eind van de middag zullen ze wel helemaal tevoorschijn komen.

Langs de trail bloeien prachtige gele bloemen, ze staan in grote plukken en ze lijken wel wat kleine zonnebloemen. Dit is great, wat een mooie omgeving. De trail gaat nog steeds omhoog en onder ons zien we eindelijk Bradley Lake. We kunnen niet bij de oever komen maar van boven af is het ook schitterend om te zien. Na bijna 2 uur komen we bij Taggart Lake. Bij de oever eten we ons broodje op en genieten van het fantastische uitzicht. Het helder blauwgroene meer voor ons en op de achtergrond de Tetons met hun besneeuwde toppen die door de wolken aan het oog onttrokken worden. This is great. Na een half uurtje gaan we weer verder. Bij de trails staan wel bordjes hoe je moet lopen maar je moet wel goed opletten. Dat komt omdat verschillende trails elkaar kruisen en je zomaar op een verkeerde loopt en dan wordt het wel een hele lange wandeling. Amerikanen zijn uitermate vriendelijk en ze groeten je altijd van how are you, have a nice day. Als je een gesprek begint horen ze gelijk dat wij uit Europa komen en meestal uit Duitsland of Scandinavië. Als je over Nederland begint is het vaak dat ze daar al eens geweest zijn of uit Duitsland omdat een vader daar in het leger zat. Leuke gesprekken. Na ruim drie en een half uur zijn we terug bij de camper en eerlijk is eerlijk: blij dat we er zijn. Wat hebben wij genoten van deze tocht. We hebben al heel veel gedaan en gezien maar wat hebben wij van deze wandeltocht genoten. It was a graet hike.

Bij de camper de wandelschoenen uit en korte broek aan want het is prachtig mooi weer geworden. Voor de camper eten we nog een broodje en wat fruit en komen we even bij. Trouwens het is veel drukker dan toen we hier vanochtend kwamen. Overal staan auto’s in de berm het is er zelfs nog drukker dan gisteren. Zijn wij blij dat we vanochtend hier vroeg waren. We maken plek voor een ander en rijden richting uitgang. Bij de Chapel of the Transfiguration stoppen we even en nemen een paar foto’s. Op een informatie bord zien we een oude foto van de kapel en paarden die aan een hek om de kapel vastgebonden staan. In de zomer was de kapel open voor de immigranten die in de buurt woonden. Als je in het kapelletje komt zit in de achterwand een raam met het uitzicht op de bergen.

Nou met zo’n uitzicht val je niet snel in slaap. Vlakbij de kapel is ook Menors Ferry. Dat was een ferry die over de Snake River voer. Menor had daar een winkel met spullen die de mensen die daar leefden nodig hadden. Met de ferry zette hij ook mensen, paarden, koeien etc. over naar de andere oever. Over de rivier hing een kabel en aan die kabel zat de ferry vast. Door de kabel aan de ferry korter of langer te maken kon je de boot door de stroming naar de andere oever sturen. Een hele slimme oplossing die weinig inspanning kosten.

Het is tijd de camping op te zoeken en we staan weer op Gros Ventre. Bij de ingang worden we opgewacht door een dame en we staan op de lijst. Nanda vraagt of ze dit vrijwillig doet, nee is het antwoord. Zij en haar man zijn met pensioen maar het leven is zo duur geworden dat ze via Indeed hier een baan hebben gevonden. Ze vinden het beiden prachtig werk maar het wel triest dat als je al met pensioen bent, je toch weer moet werken om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Als we bij onze camperplek, A74, komen staat er al een camper. We vragen aan de man die daar staat of hij wel op de goede plek staat. Hij kijkt even bij het nummer en ziet dan dat hij op de verkeerde plek staat, hij moest op A72 staan. Geen probleem dan gaan wij op zijn plek staan en hoeft hij niet alles weer te verplaatsten. Hij blij! Stoeltjes voor de camper en nog even nagenieten van deze prachtige dag. Grand Teton is great! Morgen naar Yellowstone en dan gaan we vroeg want iedereen zal wel het park in willen. We wachten het wel af.