7 Juli NOT last day in Denver!

Door Klaas & Nanda Knobbe - 08-07-2022 17:20

Weer heerlijk geslapen. Ondanks dat het hotel bij een hele drukke weg ligt horen we niets, ja alleen als de hulpdiensten hun sirenes aan hebben. Afgelopen week kregen wij een mailtje van United Airlines, de luchtvaartmaatschappij waar wij mee vliegen. Door omstandigheden zijn de vluchten gecanceld, ‘t lijkt Schiphol wel. We vliegen nu later en stappen nu over in Chicago, balen maar je kunt er niets tegen doen. Inmiddels ook de papieren geregeld, dat je geen covid hebt, papieren van al je inentingen en de Esta formulieren. Die hebben we al eerder gedownload dus dat was snel klaar.

Na het ontbijt naar onze kamer en beginnen we alvast wat in te pakken, dan hoeft straks niet alles tegelijk. Even de mail checken en wat appjes doen en dan gaan we voor de laatste keer Denver in. Naar de shuttlebus is het maar 10 minuten lopen en dan laten we ons naar het Civic Center brengen. Wat ons ook opvalt is, dat de Amerikanen zeer hoffelijk zijn. Als er in de bus geen zitplaats, is gaat gelijk een jongere staan zodat je op zijn of haar plek kan gaan zitten. In ons land is dat zoetjes aan een zeldzaamheid. Gisteren hebben we het ook gehad over de daklozen op straat maar die maken vaak ook gebruik van de Free Shuttle Bus. Vaak zijn ze dronken, stoned of in de war en ze zijn vaak altijd samen door met zichzelf te praten. De medereizigers doen net of zijn ze er niet maar wij kunnen er niet aan wennen. Trouwens er lopen heel wat weirdo’s op straat. Bij het Civic Center stappen we uit en lopen richting Civic Center Park. Er staat een verkleinde Arc de Triomf met aan weerskanten twee gebogen rijen met pilaren. Als we eronder doorlopen komen we in het park. Daar zijn ze druk bezig met de voorbereidingen van een soort eetfeest dat ze hier elke donderdag houden Civic Center EATS. Het is een jaarlijks foodtruckevenement tijdens de hele zomer.

We lopen om naar het gebouw recht tegenover het Capitool. Dat is het gemeentehuis en het gerechtsgebouw van Denver. Aan de buitenkant is het een prachtig gebouw. Een groot midden gebouw met een brede trap naar de deuren, hoge pilaren en aan weerskanten andere gebouwen. Het ziet er imposant uit. Aan een dame vragen we of we naar binnen mogen geen probleem maar eerst door de security. Dus alles uit de zakken, riem af door het poortje en naar binnen. De vloer, de wanden en de trappen alles is van marmer maar veel minder uitbundig dan van het capitool, gewoon functioneel. Er is niet echt veel te zien. Aan de wanden ook weer de foto’s van de burgemeesters die de stad heeft gehad. Verder zijn er vitrines met geschenken uit de zustersteden van Denver, zoals uit India, Japan, China, Israël etc. Een mevrouw die daar werkt ziet ons lopen en ziet gelijk dat we toeristen zijn en niet uit de USA. Gelijk de vraag waar we vandaan komen. Zij vindt ook dat dit wel een bijzonder gebouw is maar inderdaad saai. Het capitool is het summum vertelt ze. Ze heeft 8 jaar op het Capitool voor een senator gewerkt en het gebouw heeft volgens haar echt alles, zelfs spoken. Het Capitool is met een ondergrondse gang ook verbonden met dit gebouw. Ook vertelt ze dat de rechtszalen gemoderniseerd zijn en daardoor ook saai geworden zijn. Er zijn nog een paar oude rechtszalen, die nog origineel zijn, maar helaas kunnen we die niet bekijken. Het kantoor van de burgemeester lijkt opdat van het Witte Huis waar de president zitting heeft. Dit zijn toch wel leuke dingen die je dan hoort. Genoeg gezien; we gaan verder, richting 13th Street.

Daar staat het Denver Art Museum en dat kun je aan de buitenkant wel zien. Het gebouw heeft een heel bijzondere constructie en het ziet er heel imponerend uit. Ook de bibliotheek is een geweldig gebouw om te zien. Aan geld ontbreekt het ze hier niet. In dit gebied staan heel veel musea maar het is te mooi weer om naar binnen te gaan. Verderop zien we een twee beelden van een koe en kalf, Scottish Angus Cow & Calf, ja in Amerika zijn óók de koeien groter.

Verderop zien we een paar mooie muurschilderingen, een lust voor het oog. Heel knap dat ze dit met een spuitbus kunnen maken. Dan lopen we nog even naar het Molly Brown House Museum in Pennsylvania Street. Het is een victoriaans huis wat men behouden heeft. In deze straat staan meer oude huizen die te koop of te huur zijn. Trouwens, heel veel oude gebouwen zijn verdwenen en daar hebben ze nu spijt van.

Terug naar het Civic Center en met de bus naar Union Station. Daar kopen we alvast de treinkaartjes voor de trein van morgen naar het vliegveld. Het gaat heel gemakkelijk en dan is dit maar weer klaar. Morgen lopen we eerst naar de Free Shuttle Bus die ons naar Union Station brengt en dan met de trein naar het vliegveld. Dat moet lukken. Dan willen we nog even naar het Rivier Noord-kunstdistrict (RiNo) Het stuk Larimer Street tussen de 25e en 32e straat. De oude pakhuizen en fabrieken van dit voormalige industriële centrum zijn omgebouwd tot een hip kunstdistrict met hippe brouwerijen, trendy restaurants, bars, boetiekjes en kleurrijke straatkunst die bijna beschikbare stukken baksteen of beton sieren. We zitten nu op 16th Street en lopen naar 25th Larimer Street maar dit valt ons tegen. Het is heel erg warm en als we gaan rekenen zijn we nog wel even onder weg voor we er zijn en we moeten ook nog terug. Dus gaan we terug en kijken nog even bij the Druncken Backery. Het is een heel klein winkeltje met scones en andere lekkernijen van een bakker. Het bijzondere is dat de vloer het plafond is en het plafond de vloer. De stoelen staan op het plafond en de lampen op de vloer. Heel apart. Leuk om even te zien als je in de buurt bent.

Dan naar het hotel en alles klaarzetten voor morgen. Het is de laatste avond in Denver en we gaan nog even lekker uit eten. Tijdens het eten hebben we het over de reis en we hebben genoten, veel gezien, veel gedaan en met veel Amerikanen gesproken. Daardoor kijken we nu ook iets anders naar de Amerikanen, meer begrip waarom ze zijn ze zoals ze zijn. In de Amerikaan zit nog steeds de pioniersgeest. “Wij hebben dit land groot gemaakt en dat laten wij ons niet afnemen.”

In het hotel nog even met het blog bezig, nog wat lezen en de mail nog even checken. Dan…. een grote schrik, United Airlines heeft weer alle vluchten geannuleerd ook weer met een domme smoes dat het vliegtuig stuk is. Ja, ja. Zal wel hetzelfde zijn als met KLM, te weinig piloten. We vertrekken nu niet 8 juli maar een dag later 9 juli en vliegen nu via Houston. Gevolg is wel dat we een extra nacht in het hotel moeten boeken. Het is niet anders, dus nog niet laatste dag Denver maar nog eentje extra. We moeten het maar positief bekijken en even bedenken wat we morgen gaan doen.