Timberland

timberland logo

Timberland staat bekend om de productie en verkoop van schoenen, maar is meer dan alleen een schoenenmerk. Het bedrijf verkoopt namelijk ook kleding en tassen. Het logo van Timberland is een boom. Dit geeft de kernwaarde van het bedrijf weer: milieuvriendelijk en verantwoord ondernemen. Zo verkopen ze ‘Earthkeepers’, schoenen gemaakt van organisch en gerecycled materiaal.

Ontstaan

Timberland is opgericht door de familie Swartz en is ontstaan uit de Abington Shoe Company. Oprichter Nathan Swartz begon in 1918 aan zijn carrière als schoenmaker en werd in 1952 mede-eigenaar van de Abington Shoe Company in Abington, Massachusetts. In 1955 werd hij de volledige eigenaar van dit bedrijf en besloot hij zijn zoons hierin te betrekken. Waar het bedrijf zich eerst slechts op één verdieping van een gebouw bevond, wist het later het hele gebouw in gebruik te nemen. Zo begon de organisatie langzaamaan steeds groter te worden. Vandaag de dag worden er naast schoenen ook diverse andere producten uitgebracht onder deze merknaam, zoals kleding en tassen.

Het bekendste product van Timberland is de halfhoge stevige leren veterschoen, die door zowel mannen als vrouwen gedragen kan worden en in verschillende kleuren wordt uitgevoerd. Deze kenmerkende Timberlandschoen werd in 1973 op de markt gebracht. De technologie die werd toegepast om deze schoen waterdicht te maken was vernieuwend. Indertijd kon het bedrijf zich nog geen testlaboratorium veroorloven en om die reden bracht Sydney Swartz, naar eigen zeggen, op een zekere vrijdagmiddag een prototype van de eerste Timberlandschoen mee naar huis. Eenmaal thuis stopte hij het exemplaar in een emmer met water. Omdat de schoen bleef drijven, maakte hij hem zwaarder door er dingen in te stoppen. Zo liet hij hem een heel weekend liggen om vervolgens te kijken op welke plekken de schoen vochtdoorlatend bleek. Naar aanleiding van deze test werd de waterdichtheid verbeterd.

Kenmerken

Het logo van Timberland is een plaatje van een boom. Dit is geen toeval. Timberland wordt getypeerd als één van de meest sociaal verantwoorde merken in de Verenigde Staten. Het merk profileert zich als natuurliefhebber en doet dit op twee manieren. Allereerst ligt de focus op het bijdragen aan een beter milieu door het gebruiken van milieuvriendelijke producten en het aansporen van klanten tot een milieuvriendelijk leven. Dit doen ze onder andere door teksten op de milieuvriendelijke schoenendoos te plaatsen. Naast informatie over de gebruikte materialen en de ‘groene’ daden van de organisatie (bijvoorbeeld hoeveel bomen ze gepland hebben), staat er een boodschap op die inspireert tot verandering en milieubewust leven. Ten tweede zijn de producten van Timberland gericht op het actieve buitenleven. De kwaliteit van de producten zorgt ervoor dat ze in verschillende weersomstandigheden en op verschillende terreinen comfortabel zijn en kwalitatief sterk genoeg.

Zeer kenmerkend voor Timberland is de Earthkeepers-lijn. Deze schoenen zijn gemaakt van organisch en gerecycled materiaal. Zo wordt de voering gemaakt van gerecyclede petflessen. Verder zijn de schoenen, volgens Timberland, licht van gewicht en erg duurzaam.

Het is duidelijk dat Timberland veel waarde aan de natuur hecht. Een van de manieren waarop zij dat uiten is door officiële partner te zijn van het Wanderlust Festival. Dit festival wordt elke zomer gehouden in de Verenigde Staten en Canada en heeft als doel het creëren van een gemeenschap met gedeelde waardes, waarbij de nadruk wordt gelegd op yoga, spiritualiteit en milieubewust consumeren. Het festival zelf bestaat niet alleen uit optredens van muzikanten en andere artiesten, maar ook uit sportieve activiteiten in de buitenlucht, proeverijen, workshops, lezingen en tuinieren. 

Doelgroepen

Timberland focust zich op de avontuurlijke klant die veel verwacht van de kwaliteit van zijn kleding en schoenen, maar tegelijkertijd waarde hecht aan mode en trends. Om die reden trekken zij niet alleen klanten die graag in de buitenlucht zijn, maar ook minder avontuurlijke klanten die vooral gericht zijn op trends. Tevens bedient Timberland de klant die uit is op comfort. De wat grovere schoenen van Timberland worden vaak gedragen door liefhebbers van ‘streetwear’, een stedelijke kledingstijl die bestaat uit wijdvallende kledingstukken, vaak met opdruk. Deze kledingstijl kan gekoppeld worden aan de muziekstijlen hiphop en r&b.

Het bedrijf vandaag de dag

Over de hele wereld zijn Timberlandwinkels te vinden. De producten zijn echter ook te koop in de betere schoenenwinkels, sportwinkels, warenhuizen en online shops. Fortune, een Amerikaans tijdschrift dat zich focust op het bedrijfsleven, heeft Timberland lange tijd bestempeld als het beste bedrijf om voor te werken.

Er is in veel te doen geweest omtrent Jeff Swartz, de kleinzoon van Nathan Swartz en bestuursvoorzitter van The Timberland Company. Naar eigen zeggen heeft hij op teveel zakelijke voorstellen ‘ja’ gezegd, waardoor het bedrijf achteruit ging in omzet. Een resultaat hiervan is dat The Timberland Company recentelijk is overgekocht door VF Corporation. VF Corporation is een van de grootste kleding- en schoenenbedrijven in de wereld. Een groot aantal bekende merken zoals The North Face, Lee, Kipling, Vans en Eastpak vallen onder dit bedrijf. Onder VF Corporation blijft Timberland een merk met hoge doelstellingen wat betreft duurzaamheid.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan