Budweiser

budweiser logo

Budweiser is een Amerikaans biermerk van het bedrijf Anheuser-Busch InBev, de grootste brouwerijketen ter wereld. Budweiser staat bekend onder de slogan "the King of Beers" en is een van de bestverkochte Amerikaanse bieren. Budweiser heeft een alcoholpercentage van 5,0% en staat bekend om zijn vlakke smaak en hoge koolzuurgehalte. Naast de gewone variant worden er door Anheuser-Busch een aantal andere biersoorten onder de merknaam Budweiser verkocht, zoals Bud Light en Bud Ice. Budweiser is één van de grootste biermerken ter wereld, mede dankzij de humoristische reclames en het sponsoren van grote sportevenementen, maar vooral omdat het altijd de nieuwste technieken op het gebied van verpakking en transport heeft weten te implementeren. Tijdens beide wereldoorlogen heeft Budweiser het Amerikaanse leger gesteund en dit heeft geholpen om Budweiser tot een nationaal symbool te vormen.

Geschiedenis

In 1876 werd Budweiser voor het eerst gebrouwen door Adolphus Busch, een Duitse immigrant en ondernemer. Adolphus Busch was afkomstig uit een familie van brouwers en leveranciers en immigreerde in 1857 met drie van zijn broers naar Amerika om daar werk te zoeken en een nieuw leven te beginnen. Eenmaal aangekomen in New York reisde hij richting het westen en in St. Louis in de staat Missouri werd hem een baan als kantoorbediende aangeboden. In St. Louis ontmoette Busch tevens zijn vrouw, Lilly Anhauser, wiens vader een kleine brouwerij bezat en in 1864 vormde hij samen met zijn schoonvader het bedrijf dat later bekend zou staan als Anheuser-Busch.

In de jaren die volgden reisde Busch heel Europa af om de nieuwste brouwtechnieken te onderzoeken. In Europa kwam hij ook in aanraking met lichtere bieren, dit in tegenstelling tot Amerika, waar men halverwege de 19de eeuw voornamelijk zware en donkere biersoorten dronk. In Europa leerde Busch ook over pasteuriseren, een techniek die ervoor zorgt dat bier langer houdbaar blijft en het gemakkelijker getransporteerd kan worden zonder te lekken. Eenmaal terug in Amerika begon Busch met het brouwen van een lichte biersoort en in 1976 werd dit bier geïntroduceerd onder de merknaam Budweiser. Dankzij technologische ontwikkelingen, zoals gekoelde treinwagons, kon het bedrijf Anheuser-Busch hun bier over het hele land verspreiden en hierdoor begon het bedrijf op te bloeien. Budweiser werd bekend als het eerste nationale biermerk van Amerika; The Great American Lager.

Toen Eberhard Anheuser in 1980 stierf nam Adolphus Busch de leiding van het bedrijf over. Onder zijn leiding werd in 1901 werd het miljoenste vat Budweiser bier verkocht, een mijlpaal voor het bedrijf. Adolphus Busch stierf in 1913, waarna zijn zoon, August A. Busch, het bedrijf overnam.

Budweiser ondervond in 1920 voor het eerst problemen toen de verkoop van alcohol werd verboden met ingang van de Drooglegging. Het bedrijf wist zich in deze periode stand te houden door het lanceren van nieuwe producten, zoals ijs en verschillende soorten frisdrank. In totaal lanceerde Anheuser-Busch meer dan 25 nieuwe producten om niet failliet te gaan tijdens de Drooglegging. Pas toen de Drooglegging in 1933 formeel eindigde begon Anheuser-Busch weer met het produceren van Budweiser bier. Aanvankelijk kwam de verkoop vrij langzaam weer op gang omdat men tijdens de Amerikaanse Drooglegging gewend was geraakt aan zelfgemaakte drank en zoetere geïmporteerde likeuren. Budweiser reageerde hierop met een marketing stunt waarbij men werd uitgedaagd om vijf dagen lang Budweiser bier te drinken. Er werd namelijk verondersteld dat men na 5 dagen Budweiser niet meer terug zou willen naar het zoete bier van tijdens de Drooglegging. Deze gedurfde manier van marketing legde een fundering voor de reclames die zouden gaan komen. Mede dankzij de invoer van het metalen blikje kwam na de Grote Depressie van de jaren dertig de verkoop van Budweiser weer goed op gang, en dankzij patriottische gebaren tijden de Tweede Wereldoorlog, zoals het uitlenen van goederenwagons aan de Amerikaanse overheid voor oorlogsfuncties, begon Budweiser steeds meer symbool te staan als het nationale biermerk. In 1946 nam August A. Busch Jr. de leiding over van Anheuser-Busch en sindsdien gaat het alleen maar beter met Budweiser; in de 25 jaar na de Tweede Wereldoorlog werden er negen nieuwe brouwerijen geopend. In 2008 werd Anheuser-Busch overgenomen door Inbev, een fusie tussen het Belgische Interbrew en het Braziliaanse AmBev, om zo de grootste brouwerijketen ter wereld te vormen.

Controversiële Naam

Er bestaan verschillende verhalen over de oorsprong van de naam Budweiser; maar het schijnt dat Adolphus Busch de naam in eerste instantie koos als een soort hommage aan een groep bierbrouwers in Tsjechië. Toch bestaat er sinds 1265 al een Tsjechisch bier dat ook wordt gebrouwen onder de naam Budweiser, grappig genoeg met de slogan "the Beer of Kings". Dit bier komt uit de stad České Budějovice, een stad die door de Duitsers Budweis wordt genoemd. Vroeger werden biermerken uit deze omstreken veelal vernoemd naar de plaats van herkomst. Dus bier uit de stad Pilsen in Tsjechië werd Pilsener genoemd en logischerwijs werd bier uit Budweis verkocht onder de merknaam Budweiser. Om onderscheid te maken wordt het Tsjechische bier tegenwoordig verkocht onder de merknaam Budweiser Budvar. Door de globalisering van merken en jarenlange gerechtelijke processen over de handelsnaam heeft Budweiser Budvar de rechten van de merknaam Budweiser in de meeste landen van Europa, en wordt de Amerikaanse biersoort in deze landen verkocht onder de merknaam Bud. Uitzonderingen hierop zijn Ierland en het Verenigd Koninkrijk, waar het Budweiser bier van Anheuser-Busch gewoon als Budweiser mag worden verkocht.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan