Starbucks

Starbucks is een internationale keten van koffiehuizen uit de Verenigde Staten. Naast koffie verkopen Starbucks-winkels ook andere koude en warme dranken, snacks, gebak, salades, koffiebonen en sandwiches. Op steeds meer plekken schieten vestigingen van Starbucks als paddenstoelen uit de grond. In Nederland is Starbucks voornamelijk aanwezig op treinstations, zoals op Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal of Nijmegen. Maar hoe is deze keten met al haar verrukkelijke dranken en hapjes zo groot geworden?

Geschiedenis

Starbucks werd in 1971 opgericht door drie academici: Jerry Baldwin (docent Engels), Zev Siegel (docent Geschiedenis) en Gordon Bowker (schrijver). Zij openden een winkel genaamd ‘Starbucks Coffee, Tea and Spice’ aan de veelbezochte ‘Pikes Place Market’ in Seattle. De vrienden hadden een voorliefde voor goede koffie en exotische thee. Ze investeerden alle drie 1350 dollar en leenden nog eens 5000 dollar van de bank om hun eigen winkel te kunnen beginnen. De naam Starbucks stamt af van Starbuck, een bekend (koffieliefhebbend) personage uit het boek ‘Moby Dick’ van Herman Melville. Hierbij vonden ze dat de naam een gevoel van romantiek opriep en dat het deed denken aan de vaarttraditie van de vroegere koffiehandelaren.

Een grote inspiratiebron voor hun onderneming was de Nederlandse immigrant Alfred Peet, die vanaf de jaren ’50 was begonnen met het importeren van verschillende soorten koffie naar de Verenigde Staten. Peet had een winkeltje geopend in het jaar 1966 in Berkeley (Californië), genaamd ‘Peet’s Coffee & Tea. Peet was expert op het gebied van koffie en thee en hij vertelde zijn klanten graag hoe ze thuis de beste koffie konden maken. De drie vrienden behoorden tot zijn vaste klantenkring. De winkel aan ‘Pikes Place’ verkocht koffiebonen en andere koffieproducten. Destijds verkochten ze nog geen vers gezette koffie. Siegel was de enige betaalde medewerker. Baldwin en Bowker hielden hun banen maar kwamen rond lunchtijd of na sluitingstijd vaak helpen.
De winkel was onmiddellijk een groot succes. In de eerste maanden reisden Baldwin, Bowker en Siegel regelmatig naar Berkeley om meer kennis op te doen over koffiebranderij bij hun mentor Alfred Peet. Het eerste jaar bestelden ze al hun koffiebonen bij Peet, maar na een jaar kochten Baldwin, Bowker en Siegel een tweedehands koffiebrander en zetten zij hun eigen koffiebranderij op in een nabijgelegen gebouw. Baldwin en Bowker experimenteerden met Alfred Peet’s roostertechnieken en creëerden hun eigen melanges en smaken. Een tweede Starbucks werd geopend in 1972.

Aan het begin van de jaren ’80 had het bedrijf vier winkels in de omgeving van Seattle. Maar de rollen en verantwoordelijkheden van de oprichters veranderden: Siegel kreeg last van een burn-out en verliet Starbucks om zich bezig te houden met andere zaken. Baldwin nam het dagelijkse managementwerk over en Bowker bleef betrokken als eigenaar maar hield zich meer bezig met zijn andere projecten zoals de oprichting van een reclamebureau.

In 1981 viel het Howard Schultz, de vicevoorzitter van Hammarplast (een bedrijf dat keukenapparatuur ontwikkelt), op dat Starbucks meer bestellingen plaatste voor een bepaald type koffiebrander dan Macy’s (een grote keten). Hij besloot om een bezoek te brengen aan Starbucks. Bij zijn eerste bezoek was Schultz gelijk diep onder de indruk van het bedrijf. Hij zag enorme uitbreidingsmogelijkheden en probeerde de oprichters ervan te overtuigen dat ze hem moesten aannemen. Na lang aandringen werd Schultz uiteindelijk hoofd marketing van Starbucks in september 1982. Na een bezoek aan Milan stelde Schultz voor om naast de losse koffiebonen ook koffie- en espressodranken te gaan verkopen. Dit plan stuitte op grote weerstand bij de oorspronkelijke eigenaren omdat dit te veel zou afwijken van het kernidee van het bedrijf. Uiteindelijk besloot Schultz in 1985 ontslag te nemen bij Starbucks en zijn eigen bedrijf op te richten. Hij kreeg hier echter wel hulp bij van Baldwin en Bowker. Zij investeerden 150.000 dollar in het bedrijf. De naam van zijn koffiesalon werd ‘Il Giornale’. De eerste ‘Il Giornale’ opende in april 1986 in Seattle. Na wat opstartproblemen liep de zaak erg goed en een half jaar na de opening van de eerste winkel werd een tweede winkel geopend in Seattle. In maart 1987 besloten Jerry Baldwin en Gordon Bowker hun bedrijf te verkopen. Schultz besloot onmiddellijk dat hij Starbucks zou kopen. Howard Schultz werd het hoofd en de CEO van Starbucks. Alle ‘Il Giornale’ vestigingen werden omgedoopt tot Starbucks vestigingen en de snelle expansie kon beginnen.

Bedrijfsleiding

Zoals ook hierboven al vermeld is Starbucks opgericht door Jerry Baldwin, Zev Siegel en Gordon Bowker. Tegenwoordig staan Howard Schultz (die inmiddels chairman is) en Jim Donald (president en chief executive officer) aan het hoofd van het bedrijf. De overige bestuursleden zijn Barbara Bass, Howard Behar, Bill Bradley, Mellody Hobson, Olden Lee, Greg Maffei, James Shennan, Javier Teruel, Myron Ullman en Craig Weatherup. In veel landen werkt Starbucks echter met franchise vestigingen. Dit wil zeggen dat de franchisenemer een contract sluit met de eigenaar van de handelsnaam (in dit geval Starbucks) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een zaak met die handelsnaam te exploiteren. Zo worden bijvoorbeeld de vestigingen in België uitgebaat door Autogrill Belux en de meeste vestigingen in Nederland door Servex.

Vestigingen

Starbucks is ’s werelds grootste keten van koffiehuizen met ongeveer 17.000 vestigingen in vijftig verschillende landen, waaronder meer dan 11.000 vestigingen in de Verenigde Staten, meer dan 1000 in Canada en meer dan 700 in het Verenigd Koninkrijk. De eerste Starbucks-vestigingen buiten Seattle werden geopend in 1987 in Chicago en Vancouver. In 1996 werd de eerste winkel buiten het Noord-Amerikaanse continent geopend in Tokio. In de EMEA regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) werd de eerste Starbucks-winkel in 1998 geopend in het Verenigd Koninkrijk. In Amsterdam zit een koffiebonenbranderij. Dit is de enige naast de branderij in de Verenigde Staten. In sommige supermarkten worden koffiebonen en ijs van Starbucks verkocht. Er zijn daarnaast Starbucks-vestigingen in andere winkels zoals in supermarkten en boekenwinkels. In sommige landen blijkt het lastig om een succesvolle introductie van de Starbucks-keten te bewerkstelligen. De oorzaken hiervan zijn onder andere een reeds verzadigde markt (bijvoorbeeld in Italië) en hoge kosten voor goede locaties in sommige steden.

Logo en Slogan

Het logo van Starbucks is een sirene met twee staarten in de gedaante van een zeemeermin. Het logo is in de loop der jaren veranderd en hiermee beetje bij beetje steeds kuiser geworden. Bij het allereerste logo was de gehele zeemeermin met ontblote borsten en gespreide staarten te zien. Bij een latere versie hangen haar haren al over haar borsten, maar is nog steeds de buik te zien. In 2011 koos Starbucks ter ere van haar 40-jarig bestaan een nieuw logo. Hierbij is slechts het hoofd en een gedeelte van het bovenlichaam zichtbaar. De afbeelding wordt omcirkelt door een groene band met de naam van de keten er in. Starbucks heeft geen speciale slogan.

Producten

Het aanbod van Starbucks bestaat voornamelijk uit (warme) dranken en taartjes of cakejes voor bij de koffie of thee. Daarnaast kan je bij de meeste vestigingen ook koffiebonen en koffieaccessoires kopen. Starbucks is over het algemeen redelijk prijzig. Dit komt mede doordat Starbucks alleen maar koffie schenkt met het Fairtrade (Max Havelaar) logo. Starbucks probeert haar ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden.

Enkele voorbeelden van de koffieselectie: Espresso, Caffè Americano (Espresso met heet water), Caffè Latte en Caramel Macchiato (gestoomde melk met espresso, vanille en karamelsaus). Enkele voorbeelden van de theeselectie: Tazo Chai (kruidenthee met kardemom, kaneel, zwarte peper en steranijs), Chamomile Blend (mix van kamille, rozenblaadjes en andere kruiden) en Jasmine Orange. Enkele koude dranken die Starbucks verkoopt: Iced Espresso Coffee, Coffee Frappuccino en Iced Chai Tea Latte.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan