Ford

ford logo

Ford Motor Company is een Amerikaans bedrijf dat onder andere auto’s bouwt onder de eigen naam Ford. Daarnaast omvat Ford Motor Company het Amerikaanse luxemerk Lincoln. Tot voor kort was Ford ook verbonden met het Amerikaanse merk Mercury, maar deze tak van het concern werd met ingang van het jaar 2011 opgeheven. Ford staat in de top vijf van de grootste autobouwers ter wereld met bijna 170.000 werknemers, 70 fabrieken en 24.000 verkooppunten. Ford bestaat al sinds 1903 en was een van de bedrijven die de auto-industrie tot grote bloei brachten.

Geschiedenis

De oprichter van Ford Motor Company, Henry Ford, zag op 30 juli 1863 het levenslicht in Wayne County, Michigan. Hoewel hij een bijzondere aanleg had voor techniek zag zijn vader liever dat hij het boerenfamiliebedrijf zou overnemen. Helaas voor zijn vader gebeurde dit niet en richtte Henry Ford zich op de elektrotechniek en autofabricatie. In 1888 trouwde Henry Ford met Clara Bryant. Samen kregen ze in 1893 één kind, Edsel Bryant Ford. Henry Ford was gedurende zijn leven een onomstreden persoon. Hij werd vaak beticht van antisemitisme en sympathie voor nazisme (af te leiden uit de antisemitisch getinte columns die hij schreef voor de krant The Dearborn Independent). Ford heeft deze aantijgingen echter meermalen publiekelijk ontkracht en de hoop uitgesproken dat antisemitisme voorgoed zou verdwijnen.

Pas bij de derde poging leek het geluk aan de zijde van Ford te zijn. Op 16 juni 1903 richtte hij namelijk met elf investeerders de Ford Motor Company op. Henry Ford werd hoofdingenieur en voorzitter. De autoproductie startte in Detroit met tien werknemers die een paar auto’s per jaar produceerden. Ford wou de auto betaalbaar maken voor iedereen. Het eerste model, het Ford Model A, kostte desalniettemin 750 dollar – niet goedkoop in die tijd. Slechts drie jaar later, in 1906, was de Ford Motor Company uitgegroeid tot de grootste autobouwer van de Verenigde Staten. Op 1 oktober 1908 werd het zeer succesvolle en beroemde Ford Model T geïntroduceerd. De productie van dit model eindigde pas in 1927, nadat er wereldwijd circa 15,5 miljoen exemplaren van verkocht waren.

In de jaren ’10 werd het productieproces geoptimaliseerd door de invoering van een soort lopende band en betere arbeidsomstandigheden en -voorwaarden. In 1919 kwam Edsel Ford aan het hoofd van het bedrijf. Henry bleef nog wel bij de besluitvorming betrokken. Ondertussen verloor het bedrijf Ford steeds meer terrein aan de grote concurrent General Motors. Dit bedrijf bracht auto’s uit in elke prijsklasse, terwijl Ford de vraag naar duurdere, luxe modellen negeerde. In 1922 nam Ford de Lincoln Motor Company over om alsnog een plek te veroveren op de markt van luxeauto’s.

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog wou Henry Ford niet meewerken aan de ombouw van zijn autofabrieken tot wapenfabrieken. Hij was pacifist en zag oorlog als tijdverlies. Daarbij wou hij geen winst maken door aan de oorlog mee te werken. Hij stelde zijn mening echter bij na de Japanse aanval op Pearl Harbor op 7 december 1941. Vanaf 1942 schakelde het bedrijf volledig over op oorlogsproductie. Een jaar later begon Ford ook met de massaproductie van de B-24, een vliegtuig van de Consolidated Aircraft. Daarnaast produceerde Ford Jeeps, bommenwerpers en vliegtuigmotoren.

In 1943 overleed Edsel Ford aan maagkanker, waarna Henry Ford opnieuw directeur werd. In 1945 nam Henry Ford II, de kleinzoon van Henry Ford, de positie van directeur over. Henry Ford overleed twee jaar later. In 1956 maakte Ford zijn beursgang. In 1964 werd de inmiddels legendarische Ford Mustang uitgebracht na enkele mislukte modellen. De jaren ’70 en ’80 waren zware jaren voor Ford. De omzet liep terug en verschillende fabrieken moesten gesloten worden. In de jaren die volgden vonden verschillende fusies en hervormingen plaats. Tegenwoordig bestaat de Ford Motor Company alleen nog uit de merken Lincoln en Ford. Door de jaren heen heeft Ford ook merken als Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Mercury, Mazda en Volvo onder zijn hoede gehad.

Modellen

Ford heeft veel verschillende bijzondere en inmiddels legendarische modellen op de markt gebracht, te veel om hier op te noemen. Hieronder volgt dan ook slechts een selectie.

  • Thunderbird: Dit automodel van Ford was oorspronkelijk bedoeld als concurrent voor de Corvette, een echte racewagen. De Thunderbird was daarentegen een van de eerste sportieve cabriolets die niet bedoeld waren om mee te racen, maar om mee te cruisen. Het model werd direct een succes, mede doordat de concurrentie op dit gebied nog niet veel voorstelde. Ford ontwikkelde hierop volgend verschillende lijnen die deze trend van sportief en luxe voortzetten, zoals de Square Bird (1958-1960) en de Bullet-Bird (1961-1966).

  • Ford Mustang: Dit model is een van Fords’ bekendste modellen. Hij werd ontworpen door stylist John Najjar (een fan van het gevechtsvliegtuig P-51 Mustang) en in 1964 voor het eerst op de markt gebracht. De Mustang wordt nog steeds geproduceerd. De auto heeft zijn populariteit te danken aan het sportieve uiterlijk en de lage prijs. Grote kans dat je de Fort Mustang ooit hebt gezien in een film. Deze auto komt onder andere voor in de James Bond-film Goldfinger (in het wit met een rode bekleding), de James Bond-film Diamants Are Forever en de film The Fast and the Furious: Tokyo Drift.

  • Ford Fiesta: Deze auto heeft in vergelijking met bovenstaande modellen een meer ingetogen uiterlijk. De Ford Fiesta is een middelgrote wagen uit de economy-klasse. Een auto die populair is om zijn rijprestaties en relatief kleine prijskaartje. Inmiddels zijn er al zes generaties Ford Fiesta. De eerste generatie Fiesta, die in 1976 geïntroduceerd werd, had een vierkant uiterlijk, een beetje een ‘koekblikje’. Na verschillende metamorfoses heeft de auto van de zesde generatie een moderne uitstraling en meer ruimte dan zijn voorgangers. In Nederland hebben liefhebbers van de Ford Fiesta zelfs een Ford Fiesta Club opgericht, onder het motto ‘bedaagd uiterlijk, maar super wegligging’.

De invloed van Ford op de Amerikaanse samenleving

Henry Ford is een icoon van de Amerikaanse samenleving geworden. Aan het begin van de twintigste eeuw waren auto’s nog slechts een luxe voor de rijke elite. Een auto kostte minimaal 2000 dollar. Ford maakte het echter voor de massa mogelijk om een auto te kopen. Met de introductie van de Ford T ontketende hij een ware revolutie in de Amerikaanse samenleving, die sindsdien niet meer gestopt is. Hoewel de Ford T in het begin nog steeds duur was voor velen (750 dollar), slaagde Ford er na enkele jaren al in de prijs te laten dalen tot 280 dollar. Dit kwam onder andere door het efficiënter maken van het productieproces.

Het effect van de productie van deze goedkope auto’s was groot. Voorheen had de overgrote hoeveelheid van de Amerikaanse slechts een paard en wagen om zich mee te verplaatsen. Met de aanschaf van een auto werden mensen mobiel en ontwikkelde de maatschappij zich tot een mobiele samenleving. Mensen kregen meer vrijheid, zagen mogelijkheden om andere plaatsen te bezoeken en elders zaken te doen, wat vanzelfsprekend van grote invloed is geweest op de Verenigde Staten van nu.

Rondleiding en museum

In veel fabrieken van Ford is het mogelijk om een rondleiding te krijgen. Twee belangrijke producenten in de Verenigde Staten zijn de AutoAlliance International-fabriek in Detroit, Michigan (hier wordt de Ford Mustang gebouwd) en de Chicago Assembly-fabriek in Chicago (hier worden de Ford Taurus en Lincoln MKS gebouwd).

In Detroit kun je de Ford Rouge Factory Tour volgen, die bestaat uit vijf aparte gedeelten. Zo begin je met een film, krijg je in het Legacy Theatre een uitgebreide uitleg over de productie van auto’s, kun je langs de assemblage lopen en vanaf het Observation Deck de hele fabriek bekijken. In de Legacy Gallery ten slotte kun je vijf historische voertuigen bekijken en een nieuw model uitproberen.

Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Ford kun je een bezoek brengen aan Dearborn, Michigan, waar het Henry Ford Museum is gelegen. In het museum kun je honderden historische objecten bekijken, waaronder de bus waar Rosa Parks een revolutie ontketende en de limousine van Kennedy. Bij het museum ligt Greenfield Village, waar je een stap terug doet in de tijd. Het dorp bestaat uit meer dan tachtig authentieke gebouwen die de historie van de Verenigde Staten uitademen. Zo kun je een bezoek brengen aan het laboratorium van Thomas Edison en de rechtbank bekijken waar Abraham Lincoln zijn jaren als advocaat doorbracht. Uiteraard mag een ritje in een Ford T niet ontbreken, evenals een tocht met een negentiende-eeuwse stoomtrein.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan