Kraft

kraft logo In Northfield, Illinois (nabij Chicago) zit het hoofdkwartier van de Kraft Foods Group. Het bedrijf ontstond begin twintigste eeuw, met James Lewis Kraft aan het roer. Hij verkocht grote partijen kaas via paard en wagen. Later zette de vernieuwende Kraft zijn handel om in een eigen kaasproductiefabriek. Vandaag de dag is Kraft Foods Group, of Kraft Foods Inc., een van de grootste voedsel- en drankproducenten ter wereld. Kraft levert producten onder verschillende merknamen, waaronder Milka, Lu en Philadelphia.

Geschiedenis: ontstaan, ontwikkeling van Kraft

Het is 1903 wanneer James Lewis Kraft begint met het verkopen van grote partijen kaas per paard en wagen. Kraft is een Canadese Amerikaan die tevens ondernemer en uitvinder is. In 1909 richten James en zijn vier broers Charles, Fred, Norman en John samen J.L Kraft & Bros. Company op, een bedrijf dat snel groeit en al na twee jaar een kantoor opent in New York. In 1914 besluiten de jongens eigen kaasproducten te gaan produceren. De eerste kaasfabriek in Stockton, Illinois, wordt dat jaar nog geopend. Het is een eerste stap naar wereldwijde bekendheid.

James Kraft blijkt een vernieuwer, hij bedenkt een revolutionair proces om kaas te ontwikkelen en vraagt daarop patent aan in 1916. Tijdens de Eerste Wereldoorlog ziet J.L Kraft & Bros. Company haar verkoop stijgen. De VS heeft ver weg aan het front vele monden te voeden en voorverpakt Kraft-voedsel is een uitkomst. Kraft weet zich volledig aan de bij de oorlog behorende crisis te onttrekken en opent midden in de jaren twintig een golf- en tennisresort in Lake Wales, Florida. Hij gaat zaken doen in Canada en opent een verkooppunt in Londen. Na een aantal fusies krijgt het bedrijf in 1930 de naam Kraft Cheese Company.

De zaken gaan goed: in 1953 dragen meer dan 200 producten het Kraft-merk. Het bedrijf opereert in dit jaar in 43 Amerikaanse staten en 9 provincies in Canada. Daarnaast is het actief in Engeland, Australië en Duitsland. In 1980 gaat Kraft samen met Dart Industries Inc., oorspronkelijk een medicijnleverancier die onder andere Duracell en Tupperware verkoopt. In de jaren die volgen worden nog enkele andere miljoenenverbanden gesmeed en worden er zijtakken opgericht en afgestoten. Er wordt bijvoorbeeld samengewerkt met tabaksproducent Philip Morris Companies en de organisatie doet grootschalige beleggingen op de beurs van Dow Jones.

Kraft tegenwoordig

Op 1 oktober 2012 verandert Kraft Foods Inc. haar naam in 'Kraft Foods Group, Inc'. Deze tak van het bedrijf opereert voornamelijk in Noord-Amerika en is leverancier van kruidenierswaren in de moderne zin van het woord: zo'n beetje alles wat je in de supermarkt vindt wat niet vers is, zoals pakken koekjes of ontbijtproducten. Tegelijkertijd wordt Kraft opgesplitst in Kraft Foods en Mondelez. Mondelez wordt het wereldwijd opererende snackmerk. Kraft stoot deze snackdivisie af. Dat betekent dat de Milka's en Liga's die je in de supermarkt koopt, niet meer afkomstig zijn van Kraft, maar van Mondelez.

Slecht nieuws

In 2010 wordt er in Californië een proces aangespannen tegen Kraft Foods Inc. omdat zij claimen gezonde producten te verkopen, terwijl er grote hoeveelheden ongezond transvet in zouden zitten. Kraft ontkent en meent dat alles wat op de verpakking staat, klopt: verpakkingsslogans kunnen volgens hen niet als feiten worden gezien die je als 'waar' of 'onwaar' kunt bestempelen. Het is niet de eerste keer dat Kraft zich voor de rechter moet verantwoorden over het verwerken van transvet in producten. Ook in 2003 was het bedrijf aangeklaagd wegens het gebruik van dit ongezonde bestandsdeel, dit maal in Oreokoekjes.

Kraft belooft na die rechtszaak in 2003 een anti-transvet offensief te starten, zogenaamd uit eigen overweging. Het bedrijf begint in 2004 met een 'grootschalige herstructurering'. Na een jaar van dalende verkoopcijfers, vooral aangewakkerd door Amerikanen die na de rechtszaak bezorgd zijn over hun gezondheid, kondigt Kraft de sluiting van 19 fabrieken aan, wat wereldwijd minstens 5.500 banen kost en de productie met 10% vermindert.

Het slechte nieuws rondom Kraft bestaat niet alleen uit claims tegen slechte producten. Op 10 september 2010 opent een ontevreden werknemer het vuur op haar collega's. In de Philadelphia-fabriek waar zij al vijftien jaar werkt, schiet ze twee mensen dood. Een ander raakt zwaargewond. Zelf wordt ze niet veel later ingerekend door de politie.

Maatschappelijk verantwoord tegenoffensief

Als tegenhanger van het slechte nieuws, is Kraft veel waarde toe gaan kennen aan voedselveiligheid, de kwaliteit van producten en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo start het bedrijf in juli 2003 een wereldwijd initiatief om obesitas aan te pakken, onder andere door het geven van voorlichting aan consumenten over gezonde voeding. Ze starten in 2005 in Canada 'Cool Moves', waarbij met name lichaamsbeweging wordt gestimuleerd en in Zuid-Amerika gaat 'Salsa, Sabor y Salud' van start, om gezinnen te leren hoe ze gezonder kunnen eten. Omdat Kraft niet achter kan blijven in de wereld der moderne media, realiseren zij de iPad app 'Big Fork Little Fork', waarin informatie wordt verstrekt over het (gezonde) gebruik van Kraft foods.

Om wat te doen voor de minderbedeelden in deze wereld, doet Kraft naar eigen zeggen haar best om non-profit organisaties te steunen om beter voedsel en voorlichting over gezond eten te realiseren. Ook moedigt zij sportieve evenementen aan. Kraft is bijvoorbeeld officieel partner en sponsor van onder andere het Major League Soccer en de Kraft Nabisco Championships; een professionele golforganisatie voor vrouwen. Verder sponsort het bedrijf 'Kraft HockeyVille', een Canadese realityserie waarin zij hun betrokkenheid met ijshockey laten zien.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan