Marlboro

marlboro logo De oorsprong van het sigarettenmerk Marlboro ligt niet in Amerika, maar in Engeland. De Engelsman Philip Morris opende in 1847 een tabakswinkel in Londen. Morris had toen nog geen ambities om zijn product in de Verenigde Staten te verkopen, maar richtte zich op de Engelse rokers. Na enkele jaren ging hij zelf ook sigaretten maken. In 1902 was hij zo succesvol dat hij zijn zaak uitbreidde naar New York.

Geschiedenis

Bij het openen van zijn zaak in de Verenigde Staten, had Philip Morris een contract getekend dat vijftig procent van het bedrijf in Amerikaanse handen legde. Het bedrijf heette Philip Morris & Co., Ltd. en importeerde en verkocht in het begin Engelse sigaretten. In 1919 werd het overgenomen door een nieuw, groeiend Amerikaans bedrijf. De sigaretten uit Engeland werden nog steeds verkocht, maar Philip Morris introduceerde in 1924 ook twee eigen merken: Stephano en Marlboro. Reclames voor de Marlboro sigaretten hadden voornamelijk vrouwen als doelgroep. De slogan van het merk was ‘Mild as May’.

Tot de Tweede Wereldoorlog bleef Marlboro een vrouwenmerk. Tijdens de oorlog verdween het merk als speler op de tabaksmarkt en na de oorlog werd bekend dat het roken van ongefilterde sigaretten extreem schadelijk was voor de gezondheid. Marlboro was, net als alle andere sigaretten, een sigaret zonder filter. In 1954 verschenen de eerste reclames die Marlboro een masculien imago moesten geven en in 1955 verschenen de eerste Marlboro sigaretten met filters. Philip Morris & Co. Ltd. was toen uitgebreid naar Australië, waar een dochteronderneming was opgericht. De populariteit van Marlboro’s was enorm aan het groeien en omdat de productie moeilijk bij te houden was, werden er contracten getekend met tabaksplantages in Venezuela, Panama en de Filipijnen.

In de volgende jaren introduceerde Philip Morris nieuwe merken, nam het merken over, breidde het zich nog meer uit (onder andere naar Engeland en Duitsland) en paste het bedrijf de Marlboro sigaret enkele malen aan. De filter werd verbeterd en er werden chemische stoffen toegevoegd die de smaak en het nicotine-effect moesten versterken. Tijdens het begin van de jaren ’60 kwamen er reclames die ‘Marlboro Country’ (Marlboroland) aanprezen: een fantasieplek waar cowboys op paarden sigaretten rookten. Deze reclames sloten aan op en gingen verder met het begrip ‘Marlboro Man’, dat in 1954 aan de wereld werd gepresenteerd. De Marlboro Man was in alle reclames een stoere, maar ontspannen man in de natuur. Alles wat hij deed was een sigaret roken en de consumenten aanspreken, om hen te vertellen over Marlboro sigaretten. Met de duidelijke boodschap die in deze reclames werd afgegeven, ontdeed Marlboro zich volledig van zijn vrouwelijke imago. De verkoop van het merk steeg aanzienlijk en het herkenbare wit met rode pakje vestigde in deze tijd haar vertrouwde aanblik.

De menthol-variant van Marlboro kwam in 1966 op de markt. In hetzelfde jaar werd Philip Morris & Co. Ltd. verdeeld in drie takken: Philip Morris Domestic, Philip Morris International enPhilip Morris Industrial. In de vroege jaren ’70 breidde het bedrijf zich uit naar meerdere landen in West-Europa en ging ook de Marlboro Light voor het eerst in productie. In 1972 was Marlboro wereldwijd het meest verkochte sigarettenmerk. Haar populariteit nam nog steeds toe. Tegenwoordig heeft Philip Morris ongeveer veertig procent van de tabaksverkoop in handen in de Verenigde Staten.

Altria

Het merk Marlboro is in handen van het Amerikaanse Philip Morris & Co. Ltd. en dit is in handen van Altria. Altria, ook een Amerikaans bedrijf, beheert tevens U.S. Smokeless Tobacco Company LLC (producent van rookvrije sigaretten), John Middleton Co. (producent van sigaren), Ste. Michelle Wine Estates Ltd. (producent van Amerikaanse wijnen) en Philip Morris Capital Corporation (een leasebedrijf). Het bedrijf zegt verschillende missies te hebben. Als missies noemt het investeren in leiderschap, zich afstemmen op de samenleving, volwassen consumenten tevreden maken en houden en van aanzienlijke waarde te zijn voor aandeelhouders. In Richmond, Virgina, is een Center for Research and Technology (Centrum voor Onderzoek en Technologie) opgericht. Richmond is de plaats waar de eerste fabriek voor Marlborosigaretten is gebouwd. Het onderzoekscentrum richt zich op het verbeteren van technieken voor de producties die van Altria uitgaan en op het ontwikkelen van nieuwe producten.

Inhoud

Marlboro-rokers beschrijven de smaak van hun vertrouwde sigaret als vol en sterk, met een zoet aroma. Deze smaak wordt niet enkel opgebouwd door de tabak die in de sigaret zit. Er worden vele ingrediënten toegevoegd aan de tabak, voordat de sigaret gedistribueerd wordt. Denk hierbij aan suiker, smaakversterkers, aroma’s, maar ook verscheidene chemicaliën - waaronder ammoniak. Veel van de toegevoegde chemische middelen zijn niet schadelijk voor mensen, mits ze niet in te grote hoeveelheid worden toegediend. In één klassieke Marlboro Red sigaret zit 0,8 milligram nicotine, 10 milligram teer en 10 tot 12 milligram koolmonoxide. Deze waarden zorgen ervoor dat Marlboro Red behoort tot de sterkere merken.

Populariteit

Ondanks alle wetenschappelijke bevindingen over het effect van roken op de gezondheid, is Marlboro uitgegroeid tot een enorme speler op de sigarettenmarkt. Ook de wettelijke vaststellingen voor waarschuwingen op de pakjes sigaretten hebben geen effect gehad op de populariteit van het merk. Evenmin deden de stijgende prijzen dat. De onaantastbaarheid van Marlboro’s populariteit is niet langer te verklaren door reclame, gezien in veel landen geen reclame mag worden gemaakt voor tabak. Er werd vanaf het einde van de jaren negentig wel reclame voor Marlboro gemaakt door bepaalde automerken en enkele Formule 1 teams te sponsoren. Wat wel verklaringen zouden kunnen zijn, zijn de vertrouwdheid van de naam en het pakje, het beeld van ‘Marlboro Country’ dat nog steeds leeft en het bestaan van meerdere varianten. Marlboro valt bovendien in de middenklasse wat sigarettenprijzen betreft. De prijzen van tabak variëren in de Verenigde Staten heel erg per staat. Je betaalt gemiddeld ongeveer vijf dollar voor een pakje van twintig sigaretten. In New York liggen de prijzen rond de twaalf dollar.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan