Tiffany & Co.

tiffany-co logo

Tiffany & Co. is een wereldberoemde Amerikaanse juwelier, die inmiddels een begrip is geworden. De juwelier is onlosmakelijk met New York verbonden, waar Tiffany zowel haar oorsprong als haar hoofdkantoor heeft. Een verlovingsring van Tiffany is in Amerika het summum van luxe en verfijning. De juwelier is net zo beroemd als haar clientèle, waar actrices als Angelina Jolie en Kate Winslet onderdeel van uitmaken.

Achtergrond

Het bedrijf Tiffany & Co. werd in 1837 opgericht door Charles Lewis Tiffany en zijn partner en vriend John Young met 1000 dollar die ze van Tiffany’s vader hadden geleend. Het bedrijf bevond zich in die tijd op Broadway en verkocht van alles, zelfs schoolspullen. Ook toen bood het bedrijf echter al meer verfijnde producten aan, zoals klokken, porselein en bestek. Charles Tiffany had in de winkel van zijn vader al enige ervaring opgedaan met de verkoop van deze producten. Tiffany was altijd op zoek naar de meest bijzondere edelstenen en producten. Daar zou hij zijn leven lang bekend om staan. Zijn klantenkring vormde zich al snel onder de crème de la crème en bestond uit magnaten, staatshoofden en andere rijke mensen.

Door de aankoop van een van de grootste gele diamanten ter wereld (128 karaat), die hij de Tiffanydiamant doopte, rees de naam en faam van de juwelier. Deze gele diamant werd overigens gedragen door actrice Audrey Hepburn in de film Breakfast at Tiffany’s en kan bezichtigd worden in de beroemde Tiffanyvestiging in New York. De waarde ervan wordt geschat op 22 miljoen dollar. In 1848 ging Tiffany’s partner Young naar Parijs om zaken te doen voor Tiffany terwijl het Franse koningshuis omver werd geworpen. Dit gaf Young de mogelijkheid om een aantal Franse kroonjuwelen te kopen. Met deze aankoop werden Young en Tiffany gerekend tot de meest verfijnde en luxueuze diamantairs ter wereld. Ook vandaag de dag staat het bedrijf voornamelijk bekend om zijn diamanten. Zo is de diamanten Tiffanyring een van de meest bekende ringen en is het verworden tot de essentiële verlovingsring.

In 1853 kocht Charles Tiffany zijn partner uit, zodat het bedrijf officieel Tiffany & Co. werd.

Tiffany & Co. werd in de negentiende eeuw al gezien als een van de pioniers met betrekking tot het ontwerpen van sieraden en juwelen. Het was niet alleen het ontwerp van de sieraden, maar ook het bijzondere materiaal en de exclusieve stenen die gebruikt werden zorgden ervoor dat de sieraden een zeer exclusief karakter kregen. In 1878 werd Tiffany gelauwerd om ontwerpen die geïnspireerd waren door Japan. Aan het begin van de twintigste eeuw werd het bedrijf gezien als de leider op het gebied van Art Nouveau. Specialisten van Tiffany reizen naar de verste uithoeken van de wereld om juwelen en edelstenen te verzamelen. Zo maakt de Afrikaanse ‘tanzanite’ ook deel uit van het assortiment. De cliënten van Tiffany zijn net zo beroemd als de juwelier zelf. Sommige juwelen zijn zelfs naar klanten vernoemd. De ‘morganite’, een roodachtig juweel, werd bijvoorbeeld naar de bankier JP Morgan vernoemd.

Een van de kenmerken van Tiffany is dat de klant de aankoop in een speciaal blauw doosje met een witte strik krijgt. Dit doosje staat bekend als de Tiffany Blue Box is zelfs een geregistreerd merk. Je krijgt de Blue Box alleen bij een aankoop bij Tiffany, wat nog eens de exclusiviteit versterkt. De blauwe doos met witte strik is inmiddels een symbool van internationale verfijning geworden.

Tiffany & Co. heeft haar exclusieve karakter in de loop der tijd weten te benutten en uit te breiden. Zo wordt er veel aandacht besteed aan de uitstraling van de vestigingen. Al meer dan vijf decennia wordt de etalage van Tiffany op Fifth Avenue in New York gedecoreerd op unieke wijze, wat inmiddels ook is overgenomen door de andere vestigingen van Tiffany wereldwijd. Ter ere van de oprichtingsdatum is er een speciale Tiffanycollectie ontworpen met de naam ‘Tiffany 1837’, waarbij de datum in de collectie is ingekerfd. De organisatie Tiffany & Co. is een houdstermaatschappij waarvan de subsidiaire vestigingen de kerntaak hebben om sieraden te verkopen. Naast de luxe vestigingen worden de producten tegenwoordig ook verkocht via internet en andere distributiekanalen.

Op en top Amerikaans

Het hoofdkantoor van Tiffany & Co. bevindt zich in New York en het bedrijf wordt nog steeds geassocieerd met deze stad. Op de website van Tiffany & Co. wordt het ‘A New York Legend’ genoemd. Het was het eerste bedrijf in Amerika dat een postordercatalogus had, die een revolutie inluidde voor catalogi. Door de ontwerpen, de keuze voor het materiaal en de stenen werd de juwelier het meest prominente huis voor sieraden en juwelen.

Breakfast at Tiffany’s toont aan hoe diep de juwelier in het Amerikaanse bewustzijn is doorgedrongen. Het is de verfilming van het gelijknamige boek van de Amerikaanse schrijver Truman Capote. Audrey Hepburn speelt Holly Golightly, een jonge vrouw wier droom het is om te kunnen winkelen bij Tiffany & Co. Het bedrijf was ook patriottistisch. Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog was het een plaats voor militaire goederen. Tiffany gebruikte een groot deel van het geld om ceremoniële zwaarden te fabriceren. Er woorden ook andere oorlogsgerelateerde zaken uitgevoerd, zoals het importeren van geweren. Niet lang daarna werd Tiffany & Co. dominant in de zilvermarkt. In 1868 werd een vestiging in Londen geopend.

Een mijlpaal in het leven van Tiffany was de samenwerking met Thomas Edison. Tiffany en Edison ontwierpen samen manieren om theaters te verlichten. Hierdoor werden theaterproducties beter verlicht en werden shows, ook die van Broadway, een echte ervaring en begonnen ze aan populariteit te winnen. Tiffany & Co. genoot niet alleen faam in Amerika: het werd ook een begrip onder Europese edelen en koningshuizen. Inmiddels heeft elk continent een vestiging en zijn er talloze vestigingen in Amerika. In Amerika zelf worden nog altijd de meeste Tiffanyproducten gekocht.

Tiffany & Co. heeft veel voor de Amerikaanse presidenten betekend. Zo gaven president Lyndon B. Johnson en zijn vrouw de juwelier de opdracht tot het ontwerpen van het servies voor het Witte Huis. In 1880 kreeg Tiffany bovendien de opdracht om het Grote Zegel van Amerika opnieuw te ontwerpen. Uiteindelijk werd dit nieuwe ontwerp afgebeeld op het dollarbiljet. Tiffany’s creaties zijn in alle lagen van de samenleving te vinden en ondanks de dure juwelen en sieradenlijnen staan sommige creaties ook ter beschikking van de ‘gewone’ Amerikaan.

Tiffany’s producten

Hoewel sieraden het leeuwendeel uitmaken, worden er ook zilver, servies, kristallen, geuren en accessoires verkocht. Een van de beroemdste producten van de juwelier is de verlovingsring. Deze ring wordt ook wel ‘de ring aller ringen’ genoemd. Naast een groot assortiment aan verlovingsringen zijn er ook armbanden, kettingen, broches, zonnebrillen, oorbellen, pennen en horloges. Ook voor heren heeft Tiffany & Co. een ruime keuze. Materialen die voor de producten gebruikt worden zijn onder andere zilver, (wit) goud, platina, roestvrij staal en titanium. Tiffany heeft altijd een bijzondere band met zilver gehad, waardoor dit materiaal een belangrijk onderdeel vormt in het assortiment. Naast diamanten en edelstenen worden ook zeldzame materialen als onyx gebruikt.

Tiffany’s aandacht voor ontwerp komt onder andere terug in de samenwerking met wereldberoemde ontwerpers, onder wie de Italiaanse juwelenontwerpster Elsa Peretti. Ook Paloma Picasso, de jongste dochter van de wereldberoemde kunstenaar, is verbonden aan Tiffany & Co. Paloma betekent duif in het Spaans en dit symbool gebruikt ze veelvuldig in haar ontwerpen. Ook de kleur rood wordt veel gebruikt. Haar gewaagde kleurcreaties en kleurvariaties passen goed bij het exclusieve karakter van Tiffany. De overleden juwelenontwerper met artistieke creaties Jean Schlumberger heeft eveneens voor Tiffany gewerkt. Hij gebruikte de beroemde gele Tiffany diamant in een van zijn ontwerpen. De ontwerpen en de keuze van materialen hebben alleen maar bijgedragen aan het succes van Tiffany. Al vanaf het begin werd het bedrijf omarmd door beroemdheden, wat bijgedragen heeft aan het exclusieve karakter.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan