Google

google logo

Google is een online zoekmachine op het World We Web. In 1997 ontwierpen Larry Page en Sergey Brin de zoekmachine en in 1998 werd het bedrijf Google opgericht. Twee jaar hadden ze aan het systeem gewerkt, waarbij ze het eenvoudiger wilden maken om informatie te vinden op het internet. Vandaag de dag is Google de bekendste, populairste en meest gebruikte zoekmachine op het internet. Sinds 2003 is Google ook in het Nederlands beschikbaar en vandaag de dag heeft ongeveer elke taal in de wereld een eigen variant van Google. Het logo van Google is de bekende gekleurde letters, al wordt er vaak een Google Doodle gemaakt. Tijdens feestdagen of speciale gebeurtenissen als de Olympische Spelen wordt het logo aangepast in de stijl van deze gebeurtenis.

Feiten:

Oprichters: Larry Page en Sergey Brin
Jaar van oprichting: 1998
Hoofdkantoor: Sinds 2006 in Mountain View, Californië Zoekopdrachten per dag: Meer dan 1 biljoen

Geschiedenis

Google begon in 1996 als een onderzoeksproject van Larry Page en Sergey Brin. Page en Brin waren postdocstudenten Informatica aan de Stanford Universiteit in Californië en werkten samen aan het Stanford Digital Library Project. Op dat moment bestonden er al zoekmachines, maar die telden voornamelijk hoe vaak de ingegeven zoekterm voorkwam op de specifieke internetpagina. Page en Brin wilden echter een nieuw systeem ontwerpen, waarbij ook gekeken werd naar de relaties tussen de diverse pagina’s, het zogeheten PageRank-systeem. Ze doopten hun zoekmachine BackRub.

In eerste instantie werd BackRub alleen gebruikt binnen de Stanford Universiteit. Na een jaar bleek echter dat de zoekmachine te veel bandbreedte nodig had en werd het weer verwijderd. In 1997 besloten ze de naam BackRub te veranderen in Google, dat afgeleid is van het woord ‘googol’. Dit is een technische term voor een één met honderd nullen (10100), en verwijst daarbij naar de missie van Google om zoveel mogelijk informatie toegankelijk te maken voor iedereen, waar dan ook ter wereld.

Op 15 september 1997 werd de domeinnaam geregistreerd en in augustus 1998 ontving Google - dat toen nog niet eens formeel bestond als bedrijf! – een cheque ter waarde van 100.000 dollar van Andy Bechtolsheim, medeoprichter van Sun Microsystems. Op 4 september 1998 werd het bedrijf officieel opgericht en konden Page en Brin de cheque van Bechtolsheim verzilveren. Het eerste kantoor van Google bevond zich in de garage van een vriendin van de twee studenten.

Al snel ging het Google voor de wind. In december 1998 werd het in een toonaangevend informatietijdschrift geroemd als een erg goede zoekmachine en in februari 1999 verhuisde het bedrijf, dat inmiddels te groot was geworden voor een garage, naar een nieuwe locatie. Er werden diverse nieuwe werknemers aangenomen en in juni 1999 kondigde het jonge bedrijf in zijn eerste persbericht aan dat het een investering van maar liefst 25 miljoen dollar zou doen. Nadat ze dit kapitaal geleend hadden van twee bedrijven, werd de druk om met het bedrijf de beurs op te gaan steeds groter. Page en Brin bleven echter lang hun twijfels houden over deze stap, omdat ze niet graag de controle over hun bedrijf uit handen wilden geven. Toen een van de geldschieters echter dreigde een deel van het geld terug te eisen, besloten ze in het voorjaar van 2001 voor het eerst een bestuursvoorzitter (CEO) in dienst te nemen. In het jaar daarvoor was de zoekmachine met een index van een miljard URL’s uitgegroeid tot ’s werelds grootste zoekmachine en werd onder andere gestart met Google AdWords, waarmee bedrijven reclame konden maken op Google.

Terwijl het bedrijf in razendsnel tempo doorgroeide en allerlei vernieuwingen doorvoerde, ging Google uiteindelijk op 19 augustus 2004 op Wallstreet officieel de beurs op en werden de eerste aandelen voor 85 dollar per stuk verkocht. Nieuwe grote onderdelen als Google Maps werden aan het standaard zoekprogramma toegevoegd, waardoor Google voor steeds meer doeleinden gebruikt kon worden. Daarnaast werden talloze samenwerkingen en bedrijfsovernames gerealiseerd.

Vandaag de dag heeft Google diverse datacentra over de hele wereld. Google is allang niet meer enkel een zoekmachine, maar heeft onder ook zijn eigen e-mailsysteem (Gmail), sociale netwerken (Google+), online fotoalbums (Picasa) en een eigen internetbrowser (Google Chrome). Daarnaast kunnen met de zoekmachine niet alleen websites, maar ook wetenschappelijke artikelen, plaatjes, plattegronden en zelfs boeken gezocht en bekeken worden. Google is al jaren wereldwijd gezien de meest bezochte website, en ook diverse andere websites die onder Google vallen (bijvoorbeeld YouTube) staan hoog in de lijsten. Deze dominante marktpositie van Google zorgt echter ook voor de nodige kritiek: zo gaan er regelmatig stemmen op dat Google niet zo goed zou omgaan met zaken als privacy, copyright en censuur.

Hoe werkt Google

Google werkt aan de hand van een zogeheten algoritme, PageRank genaamd. Simpel gezegd wordt elke pagina op het internet gewaardeerd door het aantal keren dat ernaar gelinkt of verwezen wordt op andere internetpagina’s. Daarbij houdt elke verwijzing een ‘stem’ in. Daarnaast wordt de pagina die de stem uitbrengt ook geanalyseerd. De pagina’s met de meeste stemmen komen bovenaan de zoekopdracht te staan, en zullen dus sneller aangeklikt worden door bezoekers die de specifieke zoekopdracht hebben ingevoerd. Het is een logisch vervolg dat veel bedrijven graag zo hoog mogelijk op de zoeklijst willen eindigen. Dit is de reden dat er vaak neppe websites gecreëerd worden die alleen maar de functie hebben om naar de daadwerkelijke website te verwijzen, zodat deze een hogere plaats krijgt in de zoeklijst. Google probeert deze nieuwe tendens tegen te gaan met diverse geheime formules. Op het moment dat je een zoekopdracht intypt worden er in minder dan een seconde zo’n tien miljard webpagina’s doorzocht. Dit gebeurt met behulp van een zogeheten Googlebot, die de internetpagina’s leest en de informatie opslaat in een bepaalde database. Op het moment dat je een zoekopdracht invoert, wordt de informatie in deze databases gescand op overeenkomsten met je zoekopdracht.

Inkomsten van Google

Het gebruik van de zoekmachine is gratis. Het is dus logisch dat Google zijn inkomsten ergens anders vandaan moet halen. In 2011 kwam 96% van de inkomsten van Google van advertenties (rond de 11 biljoen dollar per jaar). Google gebruikt voor zijn advertenties een slimme marketingstrategie waarbij onthouden wordt waar de bezoeker naar heeft gezocht. Zo kunnen de advertenties die geplaatst worden precies datgene aanbieden waar de bezoeker naar zoekt. Als het bijvoorbeeld het woord ‘San Francisco’ in hebt getypt als zoekopdracht, is de kans groot dat Google je advertenties laat zien van bijvoorbeeld reisorganisaties die reizen naar San Francisco aanbieden en boekhandels die boeken over Californië verkopen. Daarnaast kunnen organisaties en adverteerders gebruikmaken van het programma Google Analytics, waarmee gekeken wordt waar en hoe bezoekers hun websites gebruiken, zodat hierop ingespeeld kan worden met marketingstrategieën.

Leuke weetjes

In 2006 werd het woord ‘Google’ opgenomen in de Merriam Webster Collegiate Dictionary en de Oxford English Dictionary. Hiermee werd Google officieel een woord en een werkwoord.

Google is niet alleen een van de meest gebruikte zoekmachines ter wereld, maar schijnt ook het beste bedrijf te zijn om voor te werken. Google heeft een zeer informele cultuur, waarbij geen belang gehecht wordt aan stropdassen en mooie pakken, maar juist aan een creatieve en inspirerende sfeer. Het bedrijf staat er ook om bekend dat huisdieren op de werkvloer geen probleem zijn, omdat dit inspirerend en rustgevend zou werken.

Ten slotte is Google niet vies van 1 april-grappen, een jaarlijkse traditie die begon in 2000. Zo kondigde het bedrijf op 1 april 2007 het zogeheten TiSP (Toilet internet Service Provider) aan, waarmee je gratis internetverbinding zou kunnen maken op het moment dat je het toilet doorspoelt. Andere grappen uit het verleden zijn de MentalPlex, een zoekfunctie die gedachten zou kunnen lezen, en Googlunaplex, een onderzoeksbasis van Google op de maan. Op 1 april 2008 werden er maar liefst door zestien verschillende Googlekantoren ter wereld grappen verzonnen, onder andere door op YouTube steeds ongevraagd de video ‘Never Gonna Give You Up’ van Rick Astley te starten.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan