Abercrombie & Fitch

abercrombie & Fitch logo Met ruim duizend winkels in de VS en Canada, Europa en Azië is Abercrombie & Fitch een van 's werelds meest bekende kledingmerken. Het merk richt zich op kleding voor 18- tot 22-jarigen en staat bekend om haar seksueel getinte campagnes. In de winkels van Abercrombie & Fitch werken louter knappe mensen, die mee mogen doen aan castings om het gezicht van het merk te worden in diverse fotocampagnes. Elke winkel ruikt naar het parfum 'Fierce'. Opmerkelijk is dat de basis van Abercrombie & Fitch (compleet) ergens anders liggen: de modegigant begon namelijk ooit als vis- en kampeerwinkel.

Geschiedenis

Beginjaren

Het begon allemaal aan het eind van de negentiende eeuw, toen David Abercrombie een winkel opende in New York. Abercrombie was een jager en zijn liefde voor de buitenwereld inspireerde hem om een winkel te openen die uitsluitend hoge kwaliteit kampeer-, vis- en jaagspullen verkocht. Hij ontwierp zelf tenten, rugzakken en andere kampeerbenodigdheden. Zijn klantenkring bestond dan ook voornamelijk uit professionele jagers en ontdekkingsreizigers. Een van zijn vaste klanten was de succesvolle advocaat Ezra Fitch, een man die zijn vrije tijd graag gebruikte om wandelingen te maken in de open natuur. Al snel raakte Fitch verveeld met zijn leven als advocaat en wilde hij van zijn hobby zijn werk maken. Hij kocht in 1900 een groot aandeel van het groeiende Abercrombie & Co. en werd op die manier medeoprichter. In 1904 werd de winkel officieel omgedoopt tot Abercrombie & Fitch. De beide heren hadden echter verschillende ideeën over het bedrijf. Abercrombie was conservatief en wou zich graag houden aan zijn originele plan: het verkopen van professionele spullen aan professionele mensen. Fitch was echter innovatiever en zag een toekomst voor het bedrijf in de commerciële markt. Hij wou dan ook het bedrijf uitbreiden en het merk bekend maken onder de burgers. In 1907 kwam er een eind aan de onenigheden, doordat Abercrombie zich terugtrok en zijn aandeel in het bedrijf aan Fitch verkocht.

Uitbreiding

Fitch ging op eigen houtje verder en het merk bleef groeien. Dit kwam mede door zijn wil om anders te zijn dan vergelijkbare winkels: de producten werden tentoongesteld alsof ze daadwerkelijk in gebruik waren. Tenten werden uitgestald midden in het pand en de verkopers waren ervaren buitenmannen. Een groot succes was ook de catalogus die Fitch liet rondsturen naar wel 50.000 adressen. In deze tijd was dit nog een dure grap, maar gelukkig bleek de methode effectief te zijn en bleef het bedrijf groeien. In 1910 werd Abercrombie & Fitch de eerste winkel in New York die ook sportartikelen voor vrouwen ging verkopen, waardoor Fitch zijn markt aanzienlijk uitbreidde. Meerdere malen moest het bedrijf vanwege de groei verhuizen. Daarnaast moest de winkel goed bereikbaar zijn voor de klantengroep. Eenmaal gevestigd op Madison Avenue in een pand met twaalf verdiepingen was het aanbod immens. Er waren aparte verdiepingen voor onder andere vissen, jagen en golfen, er was een boekenwinkel en de winkel beschikte zelfs over een kennel met honden en katten. Abercrombie & Fitch was met andere woorden uitgegroeid tot de grootste sportartikelenwinkel ter wereld.

Leuk om te weten is dat Abercrombie & Fitch ook de eerste Amerikaanse winkel was die het bekende Chinese spel Mahjong verkocht. Nadat een Chinese vrouw had gevraagd of het spel in de winkel te koop was, raakte Fitch geïnteresseerd in het spel. Na enig onderzoek haalde hij het uit China en liet hij de instructies naar het Engels vertalen. Het spel sloeg aan en werd zo bekend, dat Abercrombie & Fitch uiteindelijk meer dan 12.000 sets van het spel verkocht.

Slechte tijden

In 1928 ging Fitch met pensioen en verkocht hij zijn bedrijf aan James Cobb, zijn zwager. Cobb breidde de winkel nog meer uit door verschillende specialisten in jachtgeweren in huis te halen. Ondanks de depressie wist het bedrijf zich staande te houden. De inkomsten daalden aanzienlijk, maar het bedrijf kwam er in de daaropvolgende jaren weer bovenop. In de jaren ’50 werden er filialen geopend in onder andere San Francisco en Florida. Terwijl het bedrijf zich langzamerhand ging verspreiden over de Verenigde Staten begonnen de inkomsten echter sterk te dalen. De huidige eigenaar, John Ewing, was niet van plan zijn strategie te veranderen. Zijn opvolger William Humphreys deed nog zijn uiterste best om het bedrijf te redden door allerlei veranderingen door te voeren. Zo probeerde hij de markt uit te breiden door de prijzen te laten zakken en liet hij advertenties in kranten plaatsen. Het tij kon echter niet meer gekeerd worden, waardoor de inkomsten bleven dalen en Abercrombie & Fitch in 1976 failliet werd verklaard. Een jaar later moest de winkel officieel haar deuren sluiten.

Doorstart

Het bedrijf werd in 1978 voor slechts anderhalf miljoen opgekocht door de sportartikelenhandelaar Oshman. Onder de hoede van Oshman werden er nog meer winkels geopend en veranderde de strategie voor de zoveelste keer. De winkel moest toegankelijker worden door ook casual kleding voor zowel mannen als vrouwen te gaan verkopen. Het bleef echter moeilijk om het bedrijf draaiende te houden en Oshman was in 1988 gedwongen om het Abercrombie & Fitch te verkopen aan Limited Brands.

De geweren en visnetten werden uit de collectie gehaald, de koers werd volledig veranderd: vanaf nu zou het merk zich alleen nog maar op kleding gaan richten. De nieuwe eigenaar Michael Jeffries was van mening dat er ingesprongen moest worden op de grote markt van tieners, het merk moest dus aantrekkelijk worden voor deze leeftijdsgroep. De winkels werden heropend met als basis tienerkleding en Jeffries besloot het originele karakter van het buitenleven aan het imago toe te voegen. De keten groeide in deze periode sterk en Jeffries kreeg de mogelijkheid om fotograaf Bruce Weber voor de campagnes binnen te halen. Weber stond bekend om zijn fotografie van halfnaakte mannen, waardoor dit snel het verkoopplaatje van Abercrombie & Fitch werd. Om bij de tijd te blijven huurde Jeffries mensen in die zich bezig gingen houden met de kleding- en muziekstijl van tieners. Het grote succes was goed te zien in de uitbreiding: in de jaren ’90 had het merk winkels verspreid over de gehele Verenigde Staten.

Nieuwe ondernemingen

In 1998 opende Abercrombie & Fitch de deuren van haar kinderafdeling: abercrombie. De winkels van abercrombie gingen zich focussen op de leeftijdsgroep van zeven tot veertien. Twee jaar later, in 2000, werd het merk Hollister gelanceerd, dat zich richtte op scholieren en geïnspireerd was door de surfstijl van Zuid-Californië. De laatste nieuwkomer van de Abercrombie & Fitch-keten is het ondergoedmerk Gilly Hicks. Dit werd in 2008 gelanceerd en is geïnspireerd door het Australische ‘down under’ gevoel. Gilly Hicks wordt ook wel de ‘Cheeky cousin of Abercrombie & Fitch’ genoemd.

Internationale uitbreiding

Sinds 2005 is Abercrombie & Fitch bezig met haar internationale uitbreiding. Het eerste filiaal buiten de Verenigde Staten werd geopend in Canada. In Europa was Londen als eerst aan de beurt in 2007. Al snel volgden Milaan, Kopenhagen, Parijs, Madrid, Düsseldorf, Brussel en Hamburg. Op de Europese planning staan nog München, Dublin en Amsterdam.

Azië kent nu vier filialen van het merk, namelijk in Tokyo, Fukuoka, Singapore en Hong Kong. Latijns-Amerika was als (voorlopig) laatste continent aan de beurt: daar werd in 2010 in San Juan, Porto Rico een winkel van het merk geopend.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan