Calvin Klein

calvin-klein logo

Calvin Klein Inc. (vaak afgekort tot Calvin Klein) is een designmodebedrijf dat in 1968 werd opgericht door de Amerikaanse modeontwerper Calvin Richard Klein. Calvin Klein heeft als merk een grote invloed op de westerse modewereld en heeft vestigingen in tientallen landen. Het hoofdkantoor zit in Midtown Manhattan, New York City. Het herkenbare ‘CK’-embleem vind je terug op alle Calvin Klein-producten.

Geschiedenis

Calvin Richard Klein kwam op 19 november 1942 ter wereld in The Bronx. Zijn ouders waren Joodse immigranten uit Hongarije. Hij zat enkele jaren op de High School of Art and Design, maar maakte deze nooit af. In 1962 liep hij stage bij mantel- en maatpakkenfabrikant Dan Millstein. In de vijf jaren die volgden ontwierp hij kleding voor verschillende winkels in New York en in 1968 zette hij zijn eerste bedrijf op met jeugdvriend Barry K. Schwartz. Ze noemden het bedrijf, een mantelwinkel in het York Hotel, Calvin Klein Limited. De eerste Calvin Klein-collectie was een lijn van heren- en damesmantels. In 1969 nam Kleins’ carrière een vlucht toen hij op de cover van Vogue Magazine verscheen. In 1971 werd de Calvin Klein Limited-collectie aangevuld met sportkleding, blazers en lingerie.

Doorbraak

Klein werd een protegé van Baron de Gunzburg. Gunzburg introduceerde Klein in de New Yorkse modescene, waardoor hij al voor zijn eerste landelijke succes bekend was bij de mode-elite. Na Kleins’ eerste grote show gedurende de New York Fashion Week en de lancering van zijn eerste jeans-lijn werd hij meteen erkend als groot aanstormend talent. Het starten van deze jeans-lijn bleek een gouden zet: reeds in de eerste week dat de spijkerbroeken op de markt waren, verkocht Calvin Klein 200.000 broeken. Het ‘cK’-embleem pronkte op de zakken van de jeans. Hiermee ontketende hij een rage in de designerwereld.

Jaren tachtig - nu

In de jaren tachtig ontstonden er wat financiële problemen waardoor Calvin Klein Inc. op het randje van een faillissement balanceerde. In de jaren negentig trok de verkoop weer aan, voornamelijk dankzij het succes van de onderkledinglijn, de parfumlijn en de lijn van sportkleding. Klein kreeg de titel ‘America’s Best Designer’ voor zijn kenmerkende designs. In 2002 werd Calvin Klein Inc. een onderdeel van T-shirtbedrijf Phillips Van Heusen Corp. (PVH), een van ’s werelds grootste kledingbedrijven. Bij deze corporatie zijn ook merken als Tommy Hilfiger ondergebracht. Calvin Klein bleef zich nog wel bezighouden met de creatieve tak van het bedrijf. Mede-eigenaar Schwartz ging zich meer concentreren op zijn rol als voorzitter van de New York Racing Association (een club voor paardenraces) en stapte uit het modewereldje.

Producten

Calvin Klein Inc. ontwerpt en designkleding voor mannen en vrouwen met daarnaast een scala aan andere producten. Deze worden overal ter wereld geproduceerd en verkocht. Merken die onder Calvin Klein Inc. vallen zijn onder andere Calvin Klein Collection, ck Calvin Klein, Calvin Klein Jeans en Calvin Klein Underwear. Binnen deze verschillende Calvin Klein-merken worden onder andere (nacht-)kleding, schoenen, riemen, brillen, horloges, sieraden, geuren (met bekende geuren als Obsession, Eternity, CK One, Euphoria en CK One Shock) en ondergoed (met de kenmerkende band waar het Calvin Klein-logo op staat) geproduceerd.

Reclamecampagnes en modellen

Calvin Klein doet vaak veel stof opwaaien met zijn reclamecampagnes. Dit zorgt er in ieder geval voor dat zijn campagnes bijna altijd succesvol zijn en dat er altijd over gesproken wordt. Een van deze beruchte campagnes is de campagne met de vijftien jaar oude Brooke Shields. In een van de televisiespotjes zegt zij; ‘Do you want to know what comes between me and my Calvins? Nothing!’. Deze reclame werd aanstootgevend gevonden en is van de televisie gehaald. Tegelijkertijd is het meewerken aan CK-reclames voor verschillende mensen de eerste stap naar wereldfaam geweest. Mark Wahlberg (tegenwoordig bekend als acteur in onder meer The Departed (2006) en Ted (2012)) begon zijn carrière als acteur in ondergoedreclames voor CK. Dit gaf hem de mogelijkheid door te breken als hiphop-ster en later als acteur in Hollywood. Calvin Klein zorgde ook voor het internationaal doorbreken van topmodel Kate Moss. In 2012 stond zij tweede op de Forbes-lijst van meest verdienende modellen. Ook de Nederlandse Doutzen Kroes heeft model gestaan in campagnes van Calvin Klein.

Modeshows

Net als bij andere grote modemerken zijn modeshows voor Calvin Klein tegenwoordig niet meer het enige middel om reclame te maken. De lancering van een nieuwe collectie wordt gepresenteerd met veel allure. Het zijn campagnes die te vergelijken zijn met het uitbrengen van een nieuwe film. Nieuwe modelijnen staan in het teken van een thema en de spanning tot de modeshow wordt steeds opgebouwd. Lange tijd waren de eerste modeshows van het seizoen grote gebeurtenissen die alleen op uitnodiging bij te wonen waren. Vooral beroemdheden en grote namen uit de modewereld waren daar dan bij aanwezig. Vanaf 2010 is daar verandering in gekomen. Na Burberry was Calvin Klein het tweede grote modemerk dat zijn modeshow van het voorjaar dat jaar live via internet uitzond. Dit betekende dat de eerste kennismaking met de toonaangevende collecties niet langer voorbestemd was aan elitaire uitverkorenen, maar dat iedereen thuis achter zijn computer live kon meekijken. Traditiegetrouw wordt de nieuwe vrouwelijke collectie twee keer per jaar gepresenteerd op de New York Fashion Week in februari en september. De mannelijke collectie wordt in dezelfde maanden in Milaan tijdens de fashionweek gepresenteerd.

Winkels

Doordat het merk Calvin Klein Inc. uit veel verschillende afdelingen bestaat, zijn er veel winkels die cK verkopen. De Calvin Klein Collection, het vlaggenschip van de organisatie, heeft slechts één officiële winkel, gelegen op 645 Madison Ave, New York. De laatste internationale winkel in Parijs is in 2006 gesloten. Er zijn echter wel partnerwinkels die de Collection verkopen. Dit zijn geen officiële winkels van Calvin Klein, maar deze zijn wel exclusief bevoegd de Collection te verkopen. Prijzen van kledingstukken beginnen zo rond de 700 dollar en dit kan gemakkelijk oplopen tot 4.000 dollar. In 2011 waren er over de hele wereld 18 winkels die de Calvin Klein Collection mochten verkopen. De andere winkels van Calvin Klein zijn minder exclusief en zijn over het algemeen wat betaalbaarder. Deze zijn op veel meer plaatsten te vinden. Opvallend is dat in Europa vooral de ondergoedlijn en de Collection populair zijn. De sportkledinglijn die over het algemeen wat vriendelijker geprijsd is, vindt hier niet zo veel aftrek.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan