Dell

dell logo Dell is een Amerikaans bedrijf dat computers, laptops, smartphones en computergerelateerde apparatuur ontwikkelt en verkoopt. Het bedrijf is gevestigd in Round Rock, Texas en werd opgericht op 1 mei 1984. Het bedrijf draagt de naam van haar oprichter, Michael Dell, en is een van de grootste technologische bedrijven ter wereld. Dell heeft meer dan honderdduizend werknemers in dienst en was in 2012 goed voor een nettowinst van 3,5 miljard dollar.

Geschiedenis

In 1984 werd Dell opgericht door Michael Dell. Het bedrijf, dat oorspronkelijk de naam PC’s Limited kreeg, startte met een kapitaal van slechts duizend dollar. Dell studeerde op het moment van oprichting nog aan de Universiteit van Texas in Austin en bouwde draagbare computers op zijn studentenkamer. Het bedrijf werd al snel een succes en Dell verliet op zijn negentiende de universiteit om zich volledig op PC’s Limited te richten. Met een kapitaalinjectie van 300.000 dollar werd het mogelijk om op grotere schaal computers te gaan ontwikkelen en produceren. In 1985 produceerde Dell voor het eerst een zelf-ontworpen computer en noemde hem de Turbo PC. Deze PC kostte 795 dollar en werd pas na bestelling geproduceerd, waardoor de productiekosten erg laag waren. Dell maakte reclame voor zijn PC in nationale computertijdschriften en haalde de ene na de andere bestelling binnen. In het eerste jaar maakte PC’s Limited een brutowinst van 73 miljoen dollar, een enorm bedrag voor een nieuw bedrijf.

In 1988 onderging het bedrijf een naamswijziging. PC’s Limited werd Dell Computer Corporation en besloot internationaal te gaan werken. En met succes, want slechts acht jaar na oprichting kreeg de Dell Computer Corporation een plaatsje in de lijst van de vijfhonderd grootste en succesvolste bedrijven ter wereld, opgesteld door het tijdschrift Fortune. Michael Dell, op dat moment 27 jaar, werd hiermee de jongste directeur die de Fortune 500-lijst gehaald had.

Hoewel Michael Dell er in 1993 over twijfelde om aan grote verkooppunten zoals Wal-Mart te gaan leveren, zag hij hier toch vanaf. Een overeenkomst zou hem in eerste instantie veel geld opleveren, maar een adviseur waarschuwde hem dat hij op den duur verlies zou kunnen gaan draaien. Dell besloot op dezelfde voet verder te gaan en dit wierp zijn vruchten af. In 1996 werd het mogelijk om PC’s op de website van Dell Computer Corporation te kopen en in 1999 nam het bedrijf ConvergeNet Technologies over. In datzelfde jaar werd Dell tot grootste PC-fabrikant uitgeroepen, waarmee het bedrijven als Compaq en Hewlett-Packard achter zich liet. Deze positie moest Dell even afstaan in 2002, toen Compaq met Hewlett-Packard fuseerde en op de eerste plaats kwam te staan, maar het duurde niet lang voordat Dell weer terug was op zijn vertrouwde plek. Gedurende deze jaren, vanaf het einde van de jaren negentig, stond Dell aangeschreven als de computerfabrikant die de betrouwbaarste computers en beste service leverde.

In 2002 besloot Michael Dell naast PC’s ook andere elektronica, zoals televisie’s, draagbare computers en printers, te gaan produceren. Hierop werd in 2003 de bedrijfsnaam opnieuw gewijzigd, ditmaal naar Dell Inc. De nieuwe naam moest uitstralen dat het bedrijf zich op meer dan enkel PC’s richtte. Een jaar later trad Michael Dell af als directeur en droeg hij het stokje over aan Kevin Rollins, die sinds 2001 aan het bedrijf verbonden was. Dell bleef echter voorzitter van Dell Inc.

Dell Hell

De jaren 1984 tot en met 2005 waren, achteraf gezien, de vette jaren voor Dell Inc. Na de aanstelling van Rollins als algemeen directeur ging het langzaam slechter met het bedrijf. De teloorgang begon op het moment dat Rollins de samenwerkingsverbanden met Microsoft en Intel, twee bedrijven die verantwoordelijk waren voor de dominatie van Dell in de computerwereld, verbrak. In 2005 vertraagde de omzetgroei en in 2006 lag de omzet 40% lager dan het voorgaande jaar. Volgens specialisten was de omzetdaling toe te schrijven aan verschillende zaken. Ten eerste zou de PC-markt verzadigd zijn en zou Dell zich niet genoeg op nevenproducten hebben gericht, zoals Hewlett-Packard en Acer wel deden. Daarnaast zou Dell er niet toe in staat zijn geweest om, net als zijn concurrenten, goede computers voor een lage prijs te produceren. Dell produceerde namelijk nog steeds volgens het oude principe: een computer werd pas geproduceerd op het moment dat de order binnenkwam. Dit bleek op grote schaal toch meer productiekosten met zich mee te brengen dan massaproductie. Verder waren Dell-computers nog steeds niet in warenhuizen te koop, wat een nadeel bleek. Consumenten wilden liever een computer of laptop eerst zien voordat ze tot een dergelijke grote aankoop overgingen. Dit gold ook voor de televisies en andere apparatuur die Dell aanbood.

Een andere oorzaak van de neergang van Dell Inc was de slechte service die het bedrijf bood. Hoewel Dell oorspronkelijk bekend stond om haar goede service en begeleiding, bleek dit alleen op kleine schaal te zijn. De klantenservice kon de groei van het bedrijf niet bijbenen en was niet langer in staat om het hoge niveau van dienstverlening te handhaven. Dat Dell had besloten de callcenters in het buitenland te vestigen en minder energie te steken in de technische infrastructuur van het bedrijf werkte ook niet mee aan de klanttevredenheid.

De figuurlijke hel brak los op 21 juni 2005, toen Jeff Jarvis, een blogger, een artikel met de titel "Dell lies. Dell sucks" op het internet plaatste. In dit artikel deed hij zijn beklag over zijn Dell-computer met thuisservice, waar hij naar eigen zeggen een fortuin voor had betaald. De computer zou niet goed werken en de thuisservice, wat inhoudt dat er bij problemen een monteur langskomt, zou een aanfluiting zijn. Jarvis illustreerde dit met het gegeven dat hij, ondanks de thuisservice, alsnog zijn computer ter reparatie af moest staan en zo anderhalve week geen gebruik kon maken van zijn computer. Dit bericht verspreidde zich razendsnel en andere mensen die ook problemen hadden met hun Dell-computer reageerden op het artikel. Zo onstond er een boze online community die de Dell Hell werd genoemd. Dell Inc besloot dit in eerste instantie te negeren, maar zag later de ernst in van de klagende menigte. In 2006 trok het bedrijf 100 miljoen dollar uit om de problemen op te lossen. Daarnaast werd DellConnect opgezet, waarmee de vragen van klanten sneller beantwoord konden worden. Desondanks werd Dell Inc aan het einde van 2006 van de troon gestoten en mocht Hewlett Packard zich vanaf dat moment de grootste computerfabrikant noemen.

In 2007 kwam er een einde aan het Rollins-tijdperk. Hij nam ontslag en Michael Dell nam zijn plaats aan het roer weer over. Bij zijn heraanstelling kondigde Dell aan een nieuwe strategie te willen gaan volgen. De veranderingen, die onder de naam Dell 2.0 werden geschaard, hielden in dat Dell Inc zich breder zou gaan ontplooien en dus meer producten zou gaan aanbieden. Daarnaast zou de klantenservice weer naar een hoger plan getild worden. Sinds 2008 heeft Dell Inc een klein dozijn bedrijven overgenomen. Deze bedrijven, die gespecialiseerd waren in software, systeemmanagement en technologie, hebben ervoor gezorgd dat Dell Inc sinds 2010 omhoog gekrabbeld is uit het dal waar het sinds 2005 in zat. Momenteel staat Dell Inc op de 44ste plaats in de Fortune 500-lijst en is het bedrijf de derde grootste computerleverancier, na Hewlett-Packard en Lenovo. Wereldwijd werken er meer dan honderdduizend mensen voor Dell Inc, waarvan er 16.000 dagelijks naar het hoofdkantoor in Round Rock trekken.

Producten

Hoewel Dell Inc zich vanaf 2002 ook richt op het produceren van televisies, mp3-spelers, USB-sticks, printers en monitors, zijn computers (zowel desktops als laptops) altijd het belangrijkste product gebleven. Momenteel verkoopt Dell de lijnen Precision (workstations voor zakelijke grafische toepassingen), Inspiron en Studio (consumentencomputers en -laptops), Latitude (zakelijke laptops en tablets), Vostro (computers en laptops voor kleine en middelgrote ondernemingen), XPS (‘zwaardere’ laptops en spelcomputers), Studio XPS (hoge kwaliteit computers en laptops met uitgebreide multimediamogelijkheden), Alienware (spelsystemen), Adamo (luxe laptops van hoge kwaliteit) en Axim (PDA’s, ook wel palmtop computer genoemd). Op zakelijk gebied, voor de grote ondernemingen, komen hier de lijnen Optiplex (computers) Precision (werkstations), PowerEdge (grote servers), PowerConnect (netwerkapparatuur) PowerVault (opslagmediums), en Dell Compellent (opslagapparatuur) bij.

Dochterbedrijven

De dochterondernemingen van Dell zijn Alienware, Dell Services, Force10, SonicWall, WYSE, SecureWorks, KACE Networks, Exanet, Compellent, AppAssure Software, Quest Software, Make Technologies. Deze ondernemingen zijn allemaal overgenomen door Dell Inc en hebben voor een uitbreiding van het aanbod van producten en diensten geleid. Zo beschikt Dell nu over productkennis op het gebied van werkstations, servers en netwerkapparatuur.

Winkels

In het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw verkocht Dell Inc haar computers via de Amerikaanse winkels Best Buy, Costco en Sam’s Club. Dell stopte hiermee in 1994 en veranderde haar verkoopmodel naar ‘produceren na bestelling’, waardoor het bedrijf lage productiekosten had. In 2003 verkocht Dell haar computers voor een korte periode in Sears-winkels, en besloot het in 2007 weer te gaan leveren aan warenhuizen. Het bedrijf ging een samenwerking aan met Sam’s Club en Wal-Mart, en later ook met Staples en Best Buy.

In 2002 opende Dell een aantal kiosken in grote winkelcentra in de Verenigde Staten, met als doel om klanten bij deze kiosken van gerichte service te voorzien. Hoewel de kiosken voor extra kosten zorgden, bleken ze al snel een gat in de markt. De kiosken werden eveneens als verkooppunt een succes, wat het bestuur van Dell in 2005 deed besluiten om ook kiosken in winkelcentra in Australië, Canada, Singapore en Hong Kong te openen. De kiosken in de Verenigde Staten werden in januari 2008 stilgelegd, en de kiosken in Australië volgden in 2010. Ze maakten plaats voor de eerste Dell-winkels. Momenteel zijn er onder andere Dell-winkels te vinden in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland. In veel andere landen, zoals Duitsland, Engeland en Nederland, zijn Dell-computers bij verkooppunten als Media Markt te krijgen. Ook zijn de computers via internet te bestellen.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan