Dag 7. De tweede dag in Los Angeles

Door Chris Bongaerts - 26-05-2022 10:56

Vandaag staan het Paul Getty Museum en Hollywood op het programma.

Vannacht heb ik een uurtje achter mijn notebook doorgebracht en een adres gevonden waar ik hopelijk de afvoerslang kan kopen. De camperzaak ligt op de route die we vrijdag moeten afleggen, 100 km van Los Angeles. Ook heb ik de route naar Getty en Hollywood met het OV en Uber uitgezocht. Alles bij elkaar gaan we zeker 70 km afleggen.

Na weer een heerlijk ontbijtje voer ik de eerste trip in in de Uber-app en lopen we naar de ingang van de camping. Daar aangekomen blijkt de taxi er al te staan en is het Francisca die ons naar het Getty center gaat brengen. Ze weet al dat ik Chris heet en uit Nederland kom. Dus er is al vlug een gesprek over kinderen en kleinkinderen. Ik vraag het na, maar zij heeft dus Mexicaanse roots en spreekt normaliter Spaans. Op school leren ze beide talen.

Het Getty Museum is de nalatenschap van Paul Getty, een schatrijke oliemagnaat. De eerste man op aarde die de beschikking had over 1 miljard dollar. Google vertelt ons dat hij 5 keer getrouwd is en dat het een uitspraak van hem was dat alleen slechte zakenlui het houden bij één huwelijkspartner. Op eens wordt me iets duidelijk…………

We herinneren ons nog uit onze jeugd dat een kleinkind van hem ontvoerd werd en dat hij pas tot betaling van het losgeld overging toen ze hem een oor van de jongen stuurde. Hij stond te boek als een zuinige rijke vrek. Maar zijn museum mag er zijn. Wat een machtig mooi bouwwerk, wat een prachtige tuinen en wat een geweldige hoeveelheid kunst.

Alleen al van Rembrandt hangen er 7 werken en verder zijn alle Nederlandse schilders er ruim vertegenwoordigd. Van Vincent van Gogh hangt er de “Blauwe Irissen” Dit schilderij staat op alles posters afgebeeld met de vraag of men weet waar het geschilderd is. Het maakt ons best trots.

We brengen ruim 4 uur in dit museum door, maar dat hadden net zo goed 2 dagen kunnen zijn. Dit museum is werkelijk een aanrader. Dit moet iedereen zien. Daarbij wordt er geen entree gegeven!!! Krijgen we uiteindelijk toch iets terug voor alle euro’s die we bij tijdens ons leven bij het tanken hebben neergelegd.

Daarna met Uber naar Hollywood. De attente chauffeur met de naam Zhenyu wil ons erheen brengen via Beverly Hills en de Hollywood Avenue. Dat is voor ons een meevaller. Vanwege tijdgebrek hadden we Beverly Hills van ons lijstje geschrapt. Wat staan daar paleizen. Onvoorstelbaar groot en wat een luxe. De meeste huizen wel achter een hoog hek en slagboom. Of de mensen veel gelukkiger zijn dan ons wens ik te betwijfelen. Ik weet zeker dat zij niet ervaren wat wij ervaren. Bijvoorbeeld als de camper is uit te schuiven tot bijna de dubbele breedte of als een dagje OV maar $3,50 kost.

Hollywood Boulevard is weer een toeristisch gekkenhuis. Je moet het gezien hebben net als de Amsterdamse wallen, maar als je het niet doet mis je eigenlijk niets. We hebben circa 6 km Walk of Fame afgelegd en over vele bekende namen gelopen.

Terug naar huis doen we met het OV. We zijn ervaren en hebben het volste vertrouwen. Thuis wacht een heerlijk diner. Champignonsoep, gebakken aardappelen, bloemkool en braadworst. “Hannies Huiskamerrestaurant” op zijn best.

Zojuist nog even een wandeling gemaakt en gezocht naar een gelijke camper als de onze. Een Canadees echtpaar had er zo eentje en die had ook een afvoerslang. Die heb ik even mogen lenen en daarmee ben ik klaar om morgen op reis te gaan naar het eerste National Park. Joshua Tree, 270 km van Los Angeles.