Dag 19: ma 24 juli 2017 (Toronto - Niagara Falls)

Door Hein Terweduwe - 26-07-2017 03:54

Ook vanmorgen was het weer niet bijzonder. Dus besloten we ook vandaag toch maar niet die CN-toren op te gaan en meteen door te rijden naar onze volgende bestemming. Eerst weer ons ontbijt met lange tanden verorberd in het hotel en dan de wagen uit de ondergrondse parking ophalen om de stad Toronto te verlaten. Bij het buitenrijden besloten we dat deze tussenstop wel de moeite was om eens te proeven van deze "jonge" en toch wel "hippe" wereldstad. Anderzijds zagen we er ook veel armoede en daklozen. We hadden het hier zeker nog wel een dagje langer kunnen rekken zodat we misschien ook de kustlijn wat beter zouden kunnen verkennen en ook het Distillery District en St-Lawrence Market hebben we aan ons voorbij moeten laten gaan.

Een anderhalf uurtje rijden tot aan de Niagara Falls. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit vooraf zeker niet als het hoogtepunt van deze reis inschatte. Maar dat bleek het achteraf echt wel te zijn. Die horde toeristen komt hier natuurlijk niet voor niets naartoe. Zelf zaten we in een ietwat goedkoper hotel in een kamer zonder zicht op de watervallen, het Travelodge hotel. Nadat we onze bagage hier afzetten, gingen we te voet richting de watervallen. De eerste die we zagen leek ons niet zo indrukwekkend. Maar nadat we een Adventure Pass kochten waarmee we op de Hornblower tot kortbij de "horseshoe"-waterval werden gebracht veranderde mijn mening volledig. Als je in die mist van water omringd wordt door die torenhoge watermassa die naar beneden dondert, kan je niet anders dan overweldigd zijn. Wat een natuurgeweld, echt een unieke belevenis. Ik voelde me net Mozes!

In onze adventure pass zaten nog 3 andere attracties, die eigenlijk alle ook de moeite waren: een 4D-movie over het ontstaan van de watervallen, een tochtje achter de watervallen door waarbij het indrukwekkendste eigenlijk het zicht vlakbij de waterval was op een platform. Tussendoor aten we ook nog in het restaurant vlakbij de waterval gelegen "Elements On The Falls" dat echt geen tourist trap was. We aten er een zeer lekker soepje en een wrap met kip en betaalden hiervoor niet echt veel. Je krijgt er een prachtig zicht op de watervallen bovenop.

Daarna ging het met de WEGO-bus (ook inbegrepen in die adventure-pass) verder naar de "White Water Walk", een kleine wandeling naast de Niagara river enkele kilometers verderop waar al dat water door een smalle doorgang naar beneden dondert met de meest gevaarlijke rapids ter wereld als gevolg. Een heleboel mensen die dit wildwater ooit hebben trachten te bedwingen verloren er hun leven bij.

Net op tijd kwamen we terug in het hotel aan want de rest van de avond heeft het echt pijpenstelen gegoten. Daardoor hadden we ruim de tijd om ons klaar te maken voor mijn verjaardagsverrassing voor Annick; een diner in de ronddraaiende Skylontower, enkele honderden meters boven de verlichte falls met daarbij om 10pm nog een vuurwerk dat we konden meepikken. Het was inderdaad een vrij prijzige grap daarboven maar het eten was wel OK (de crême brulée als dessert zelfs geweldig lekker) en de belevenis echt wel onvergetelijk. We hebben het daar wel zo lang mogelijk gerekt om toch 2 keer die ronde te kunnen maken zodat we 2 keer zicht op de watervallen hadden want het duurt ongeveer een uur vooraleer die 360° gedraaid is. Door de regen namen we een Uber-taxi in een kleine Nissan Micra bestuurd door een Kroatiër. In het terugkomen moesten we wel een gewone taxi nemen want we hebben hier in Canada geen mobiele data en er was ook geen WIFI in die toren.

Het duurde niet lang om in te slapen na dat flesje wijn en die Long Island Iced Tea.