Dag 5: ma 10 juli 2017 (Cape Cod)

Door Hein Terweduwe - 11-07-2017 05:37

Zo vroeg als we gisteren in bed lagen, zo vroeg waren we alle 3 vanmorgen al wakker. Er blijft dus blijkbaar zelfs na 5 dagen nog zoiets hangen als een jetlag want om 5u00 's morgens waren we al met elkaar aan het praten. Maar toch stonden we pas op rond 8am en de bedoeling was dat we vandaag een fietstocht "The Shining Sea Bikeway" zouden doen op zowat 50 km van ons motel, maar bij navraag aan de receptie over de mogelijkheid om te parkeren aan de stranden op Cape Cod (er moet hier overal betaald worden om te mogen parkeren aan de stranden ipv inkomgeld of zo te moeten betalen) verklaarde de eigenares ons gek dat we niet voor die andere fietsroute "Cape Cod Rail Trail" zouden kiezen die op de bedding van een oud treinspoor liep.

Zij verwees ons ook naar een ontbijtplaats "Mercantile Inc" in Dennis waar we een beetje onbeholpen tussen de lokale bevolking onze weg moesten zoeken tussen de uitgestalde pasteitjes, verschillende soorten brood en salades. Het merendeel van de klanten kwam hier ook maar alles uithalen om thuis op te eten terwijl er op de bovenverdieping kris kras wat stoelen, zetels, krukjes en tafels opgesteld stonden waar je je ontbijt kon gebruiken. Maar uiteindelijk was dit een zeer goed ontbijt met overheerlijke verse tonijnsla en een geweldig lekkere muffin met frambozen en amandelen.

Onze gastvrouw had ons ook attent gemaakt op de mogelijkheid om een elektrische fiets te huren via een restaurant "Chapin's" waar je dan daarna korting kreeg in dat restaurant als je er 's avonds ook zou dineren. Maar het gekke was dat we bij dat restaurant aangekomen, teruggestuurd werden naar de zaak tegenover onze ontbijtplaats "Pedego Electric Bikes" want daar bleken die fietsen afgehaald te moeten worden. Probleem was dat ze daar alleen van die elektrische fietsen verhuurden en je hiervoor minstens 21 jaar moest zijn en een rijbewijs moest hebben. Maar de aanvankelijk lieve zaakvoerder zou ons daarbij wel helpen want hij werkte samen met een ander verhuurbedrijfje en zou ons daar wel naartoe voeren met onze 2 fietsen op zijn Thule fietsdrager en ons daar nadien ook komen oppikken. De contractjes werden getekend (niet echt goedkoop want $80 per fiets maar dan wel $20 reductie op ons diner) en de rekening betaald.

Enkele kilometers verder werden we dan gedropt aan de start van die fietsroute. Luca kreeg daar dan ook zijn gewone fiets waarvoor we uitendelijk $22 betaalden 's avonds. Die electrische fietsen bleken echt wel super... Pedelecs die net geen 30mph (zowat 45 km/u) haalden zonder ook maar één trap te moeten geven. Dit werd getest toen een wielrenner ons aan het werk zag en zelf wel eens wilde testen hoe hard we gingen. Hij dus zweten en zwoegen om ons bij te houden. Die fietstocht was echt wel supermooi ook doorheen een groene omgeving en langs zeer heldere kreken. Spijtig genoeg moesten we al tegen 4pm terug aan de start zijn omdat de verhuurder z'n zaak al om dat uur sloot. Daardoor niet de kans om helemaal tot boven in Cape Cod te rijden en we hebben eigenlijk zelfs de zee zelf niet gezien tijdens deze tocht. In het terugkomen nog wel een kleine "loop" gemaakt door Nickerson State Park wat ook wel heel leuk was met slingerende paden door een bosrijke omgeving. Tenslotte nog even onze voeten natgemaakt in het water vlakbij onze eindbestemming.

Heel enthousiast na deze dag, kwamen we eigenlijk wel zeer frisjes aan bij onze eindbestemming waar de verhuurder ons terug kwam oppikken. Terwijl hij de fietsen op zijn wagen aan het bevestigen was, vertelde hij plotseling zowat terloops dat hij daarstraks vergeten was ook de kosten van het transport en de taksen in de rekening te brengen en dat ik daardoor nog een kleine $50 moest bijbetalen. Binnen de 5 seconden antwoordde ik hem dat er geen haar op mijn hoofd was dat daaraan dacht toe te geven. Er werd nooit eerder die dag gezegd dat wij voor dat extra transport dienden te betalen en als dat effectief zou gezegd zijn, dan zou ik gewoon mijn eigen wagen genomen hebben om Luca daar eerst af te zetten om vervolgens die enkele kilometers extra wel met die Pedelec-fietsen af te leggen. Maar de man vond ONS onbeschoft en onredelijk en dreigde er zelfs mee om ons daar te laten staan, waarop ik ook replikeerde dat dat dan maar het geval moest zijn. Afin, uiteindelijk was ik bereid om die taksen nog te betalen omdat die man zich misschien hierin vergist kon hebben, maar het is er mee geëindigd dat we helemaal niets extra hebben betaald.

We waren nu wel wat bevreesd voor dat diner die avond maar na een paar uurtjes aan ons zwembad hebben we in dat restaurant echt wel heel lekker gegegeten (kreeft voor Annick, pasta met zeevruchten voor mezelf) voor een al bij al zeer schappelijke prijs. Alleen kreeg ik nadat ik mijn Amex-card had meegegeven voor de betaling een Discovery-kaart terug waarop ons bedrag werd afgerekend. Blijkbaar hadden ze de kredietkaarten gewoon verwisseld en mijn kaart gebruikt voor de betaling van een 7-koppige andere familie. Ze beweerden alles tijdig gecancelled te hebben. Hopelijk zal dit ook zo blijken te zijn bij onze volgende afrekening thuis.

Morgen gaat het verder richting Boston. Plan is wel om eerst toch nog eens te passeren langs één van de stranden hier op Cape Cod.