Dag 1: do 6 juli 2017 (Diest - New York)

Door Hein Terweduwe - 08-07-2017 13:38

Het eerste deel van de reis is eigenlijk al geëindigd voor ons; de voorbereiding die maandenlang heel wat avond- en nachtwerk in beslag nam om alles uit te pluizen. Booking.com moet zowat tilt geslagen zijn met alle reservaties die gewijzigd werden tijdens die maanden, de toeristische websites werden allemaal afgeschuimd en alles werd door mezelf in een ellenlange pages-file bewaard per dag. Uit ervaring weten we al dat dit maar een leidraad is en dat we zeker niet alles zullen doen wat hierin vermeld staat, maar het zorgt er toch weer voor dat zoon Luca (een beetje bevreesd voor ons strakke vakantieschema) de laatste dagen toch wat beginnen informeren is naar onze plannen. Luna (die deze 24 dagen vrij spel heeft thuis) ziet het blijkbaar wel zitten want die loopt na haar geslaagde ingangsexamen voor haar studies Grafische Vormgeving in Antwerpen met een grote smile rond in huis.

Grote broer Peter komt ons afhalen om 6u30 's morgens en is zelfs wat te vroeg. Een vlekkeloze trip naar Zaventem maakt dat we daar al 3,5 uur voor vertrek arriveren. Ik moet bekennen dat na de recente terroristische aanslagen er toch zo'n onbehaaglijk gevoel is bij dat rondlopen in die luchthaven, zeker wanneer je die zwaarbewapende militairen passeert.

Wat ik vandaag geleerd heb, is dat we ons best wat minder allures mogen aanmeten, want er liepen toch wat dingen fout in onze vermeende ervarenheid als reizigers. Zo werd ik al onmiddellijk terechtgewezen toen ik aan de incheckbalie van United Airlines mijn valiezen onder een lint van de wachtrijen wilde doorschuiven om wat tijd te winnen en werden we weer op onze plaats gezet toen we aan de verkeerde rij stonden aan te schuiven. Voor we de valiezen op de band legden bleek er eentje niet getagd te zijn en in een poging dat toch nog te doen, bleek geen enkele van onze 3 balpennen te schrijven. We hadden dan ook nog een zakje sandwichen in de hand voor de douane dat we hebben moeten weggooien en aan de nieuwe geautomatiseerde controle van de paspoorten moest ik alweer geholpen worden door een douanier om dat ding gelezen te krijgen en bij het boarden bleek dan dat onze groep al volledig op het vliegtuig zat voordat wij doorhadden dat we dit eigenlijk ook al hadden moeten doen. Op het vliegtuig zelf hebben we het dan alledrie extreem koud gehad in onze t-shirts als een bende onervaren travellers.

Hoewel ons vliiegtuig een half uurtje later opsteeg dan de voorziene 11u00 wegens enkele telaatkomers, werd deze verloren tijd goedgemaakt dankzij een vlekkeloze vlucht en landden we lokale tijd zowat 1.20pm. De grenscontrole op Newark Airport verliep dit keer wel erg vlot en ook de transfert naar ons hotel via de Airtrain en de NJ Transit tot in Penn Station liepen gesmeerd. 's Avonds vernamen we op het nationale nieuws op TV wel dat er een paar uur later net in dat station een andere trein ontspoord was, weliswaar zonder slachtoffers. Na een wandeling van een tiental minuutjes met onze valiezen door de erg drukke buurt hier, aangekomen bij ons hotel Courtyard by Marriott aan het Herald Square, wat achteraf een perfecte locatie blijkt te zijn met een subway-ingang als we ons hotel buitenstappen en vlakbij Empire State Building en niet ver van Times Square. Ik begreep nu ook wel waarom Annick zo aandrong op dit hotel want we kijken vanuit ons raam uit op de ingang van de Macy's. De kamer zelf is niet al te groot met een uittrekbare sofa voor Luca maar naar New Yorkse normen valt dat nog wel mee.

Terwijl Annick de Macy's al een blitzbezoek bracht, kocht ik naar gewoonte 2 sim-kaartjes bij de T-Mobile store zodat we de volgende weken mobiele data hebben op onze ipads.

Vandaag dan al onze eerste wandeling naar "The High Line" gedaan, de tot stadspark omgevormde spoorlijn enkele meters boven de stad waar we 3 jaar geleden al eens een stuk van hadden gedaan. Deze was nu alweer een stukje uitgebreid en hebben we dit keer in de andere richting afgelegd tot aan Chelsea Market in The Meatpacking District. In deze overdekte markt vind je een heleboel winkeltjes en kleine eetgelegenheden met niet alleen lokale maar ook internationale keukens. Wij hebben er aan een Italiaanse en kreeftenstand wat pasta en kreeftensoep gegeten. Daarna nog naar het enkele honderden meter verderop gelegeven kleinere Ganseveer Market waar ook diverse standjes waren en waar we Koreaanse kip aten.

Rond 8pm was onze kous af en zijn we met de metro terug naar ons hotel gegaan. Heeft niet lang geduurd vooraleer we allemaal sliepen.