Dag 17: Los Angeles - The Getty Center - Santa Monica Beach - Zaterdag 27 juli

Door Fam. Hagen, Nijmegen - 28-07-2019 07:56

Rond 08:00 wordt ik wakker, Sjoerd is dan allang wakker, en ook Wouter heeft er niet zo'n dikke nachtrust opzitten - vaak wakker geweest - beetje last van de knie en van het zondoorstoofde lijf.  Noud en Tijn worden ook wakker, dus tegen 09:00 is het weer tijd voor een ontbijtje, weer lekker buiten. Onze plannen voor vandaag zijn toch maar een bezoek aan het Getty Center, het mooie, gratis toegankelijke kunstmuseum hier in de LA-hills, omdat alleen al het gebouw en de prachtige tuinen een bezoek waard zijn. Daarna kunnen we eventueel de Hollywood-letters daar vlakbij nog bekijken, en daarna willen de jongens het allerliefst weer naar het strand en de golven. Die willen we dan deze keer bij Santa Monica beach gaan opzoeken, dat is daar niet al te ver vandaan. Dit alles gaan we per auto doen, want de heuvels van LA zijn niet zo goed befietsbaar.

Het is zaterdag vandaag, en dat scheelt enorm: we hadden op ruim een half uur rijtijd gerekend over de LA-4-baanswegen, maar we zijn er kort na 10:00 al, mooi vlak nadat het museum opgengaat. Wat is dit een mooi gebouw zeg. Vanuit de parkeergarage gaat er een tram (met Eftelingmuziekje) naar boven, naar de ingang van het museum. Je hoeft echt niks te betalen, wat al bijzonder is. We besluiten de introductiefilm te bekijken, zodat we ons een beetje kunnen oriënteren op wat we willen gaan zien - aangezien we maar kort de tijd hebben. Het wordt de tijdelijke epositie Book of Beasts, over de rol van (fantasie)dieren in de kunst door de jaren heen, en daarna nog langs de Impressionisten (de Irissen van Van Gogh hangen hier), en een bezoek aan de mooie tuinen. De tijdelijke expositie is mooi per dier opgezet, en niet al te groot, met zowel beelden, boekwerken als kaarten etc., dus die was mooi en afwisselend om te bekijken. Daarna kunnen Sjoerd en Noud al wat minder interesse opbrengen voor de Impressionisten, maar Tijn wandelt nog met ons mee. De tuinen bekijken Wouter en ik alleen, terwijl de jongens een drankje drinken op het terras van het museumcafé. We genieten wel allemaal van het prachtige gebouw en de mooie materialen die hier gebruikt zijn. En de tuinen zijn echt geweldig om te zien. Maar dan is het mooi geweest - het strand lokt, en het begint ondertussen ook weer lekker vol te stromen met grote groepen Chinezen. Rond 12:30 nemen we het trammetje weer naar de parkeergarage, en koersen richting Santa Monica.

Het verkeer zit nog steeds mee, maar nu nog een geschikte parkeerplaats vinden. Dit loopt nog best voorspoedig, dus om 13:00 gaan we te voet verder over de boulevard om een leuke lunchplek uit te zoeken, zodat we niet weer op het heetst van de dag op het strand starten... de schouders van de jongens en Wouter zijn namelijk nog steeds wat gevoelig na gistermiddag. De sfeer is hier meteen heel anders - minder vertier langs de boulevard, afgezien van de befaamde Santa Monica Pier dan, met z'n kermisachtige attracties. Maar dat is nou ook weer niet direct wat we hier zoeken. Toch vinden we een leuke lunchtent aan het begin van de pier, waar flink wat vis te krijgen is - daar hebben we zin in. Het is er lekker koel binnen - van dat wandelen hebben we het alweer warm - met de fiets naar het strand beviel ons toch beter - dus we komen weer bij. Het eten is lekker, en rond 14:30 is het dan toch echt tijd voor een duik in de golven. We lopen het brede strand op, en komen er achter dat Wouter's zwembroek niet is ingepakt.... hij gaat er dus nog even op uit om een alternatieve zwembroek te scoren - daarmee de komende aanslag van de felle zon op zijn rossige rug nog even uitstellend. Noud komt al heel snel weer terug uit het water - teveel last van het zout tussen zijn benen en de randjes van zijn zwembroek, een probleem dat we ons nog herinneren van Sjoerd's jongere jaren. Teleurgesteld valt hij na een douche bij de stranddouches in slaap op de handdoek. Ik spray hem voor de zekerheid nog een keer extra in de factor 50 die we vandaag allemaal ophebben, leg Tijn's witte T-shirt over zijn hoofd, en hij is minstens 1,5 uur onder zeil daarna...

Wouter komt terug met een prachtig golfbroekje, dat prima las zwembroek kan dienen - en als lekker luchtige korte broek dus. Het was erg druk in het winkelcentrum achter de boulevard, en hij heeft een flink stuk moeten lopen voor er een geschikte winkel was die niet de hoofdprijs rekende. We missen onze fietsen wel.... dat manouvreert toch een stuk gemakkelijker.

Zo tegen 17:00 bedenken we dat we Venice Beach eigenlijk toch gezelliger vonden, en dat we liever daar nog een smoothie/milkshake gaan drinken bij het tentje van gistermiddag. We pakken alles weer in, en stappen de auto weer in. Venice beach is op zich niet ver rijden, maar parkeren is een ander verhaal.... omdat het er nog erg druk uitziet, laat Wouter ons rond 17:45 uitstappen en verder lopen naar ons strandtentje van gistermiddag - hij zoekt dan een parkeerplek, of hij pikt ons later op.

De jongens en ik lopen een stuk over de boulevard vol entertainment naar de standtent, en bestellen allemaal wat lekkers (Hazelnut frappé-ijskoffie, Oreo/chocolade/banaansmoothies, tortillachips met guacamole:-)). Als we het op hebben bellen we Wouter om te vertellen dat we opgepikt zouden kunnen worden, in het straatje achter de boulevard. Wouter heeft al die tijd geen parkeerplaats kunnen vinden, en zal nu naar ons toekomen. We wachten een poos, en dan besluit ik mijn mobiele dataroaming maar even aan te zetten, zodat ik Wouter kan appen hoe het gaat. Kort daarna belt hij - het lukt totaal niet om naar ons straatje toe te komen door al het parkeerplaatszoekende langzaamrijdende verkeer. Dit herhaalt zich nog een paar keer - Wouter kan onze exacte locatie niet bereiken, de verbinding is rottig door de afstand/datatekort etc., en het schiet allemaal niet op. EIndelijk, na 1,5 uur wachten/zoeken/proberen laat Wouter ons naar een andere straat lopen die wel makkelijker bereikbaar is, en zien we hem aan komen rijden. Dit was niet helemaal hoe we ons de laatste avond in LA hadden voorgesteld... inmiddels is het bijna 20:00, Wouter heeft de afgelopen uren alleen maar rondgereden, en de stemming is niet al te best. We rijden terug naar ons huis, en besluiten het avondeten te beperken tot de stukken meloen die we nog hebben, met een broodje knakworst of een toastboterham met kaas voor wie daar zin in heeft. Uit eten zit er echt niet meer in, en daar hebben we ook helemaal geen zin meer in.

Na een lekkere douche voelen we ons alweer wat beter, en rommelen (typen) we nog wat tot het tijd is om naar bed te gaan. Jammer dat ons favoriete borreluurtje op het mooie terras vanavond door onze neus geboord is, maar het is niet anders - het was toch een heel leuk verblijf hier in LA - door onze mooie AirB&B-locatie veel rustiger dan we verwacht hadden. En het Getty Center waren we eerst niet van plan te bezoeken, maar dat was toch ook erg mooi om te zien. De Hollywoodletters, de walk of fame, de huizen op Beverly Hills hebben we dus allemaal overgeslagen - daar waren de jongens toch een stuk minder in geïnteresseerd dan in het strand en de golven. En voor ons hoefde het ook niet. Het leukst hier was dus het fietsen door LA naar het strand, en de mooie zee met golven - dat hadden we niet verwacht. En het huis was heerlijk - dus wie hier ooit een mooi adresje zoekt, kunnen we deze AriB&B aanraden!

Inmiddels is het bijna 23:00, en ook voor mij tijd om te gaan slapen. Bijna iedereen ligt al... morgen gaat onze reis verder langs de kust naar het Noorden, weer richting San Francisco. We komen dan langs Santa Barbara, een vroegere missieplaats van de Spanjaarden, en langs Solvang, een nagebootst Deens dorpje hier langs de kust, en gaan overnachten in Cambria, vlakbij de zeekoeienkolonies. We zijn weer benieuwd wat de dag ons gaat brengen. Welterusten!