Dag 16: Los Angeles - Venice Beach - Vrijdag 26 juli

Door Fam. Hagen, Nijmegen - 28-07-2019 06:45

Na een lekker nachtje in ons "eigen huis" worden Wouter, k en Sjoerd rond 08:00, en Tijn en Noud pas rond 09:00 wakker. Wouter gaat er op uit naar het koffiebarretje aan het einde van de straat, en komt terug met lekkere croissants, koffiebroodjes en een cappucino voor mij. We ontbijten op het terras buiten, met het mooie uitzicht. Er zijn net genoeg schaduwplekjes voor we dat graag wil:-), en we genieten van de leuke omgeving.

Na het ontbijt ga ik de strandtas en koeltas die bij de leenfiets hoort alvast inpakken, met o.a. de overgeblevens stukken pizza die we gisteravond mee naar huis kregen:-), en Wouter gaat met Noud en Sjoerd naar de fietsverhuurlocatie om er nog 2 fietsen bij te huren. Die konden we eigenlijk van Natascha lenen, onze gastvrouw, maar haar buurvrouw die ze te leen had kan de sleutel van de garage even niet vinden... nou ja, nu kunnen ze fietsen op maat uitkiezen. De fietsen voor Tijn en mij zijn namelijk wel OK, maar die voor Wouter blijkt een "bare naked" koeriersfiets te zijn, zonder remmen, waar je mee moet stoppen door achteruit te trappen/fietsen. Best avontuurlijk, en niet heel lekker voor Wouter's wat minder fitte linkerknie, dat voortdurend tegengas geven. Maar we gaan toch tegen half 12 welgemoed op pad met het hele fietscircus! Er is een mooi fietspad langs de wetlands waar we op uitkijken vanuit ons huis, en dat gaan we volgen richting Venice Beach, waar we vanmiddag willen gaan bruinen/zwemmen en relaxen. Het pad is goed te vinden, en prima te berijden. Wat heerlijk om hier te fietsen! Ook de "bike lanes" langs de 2-baanswegen die we op korte stukjes door de stad moeten volgen zijn prima te berijden - ze zijn er hier toch wel aan gewend blijkbaar, wat meer fietsers. Erg leuk om zo door LA te cruisen vinden we allemaal. Tegen 12:30 zijn we bij Venice Beach, en tegen 13:00 hebben we na enig overleg het plekje gevonden waar we de fietsen op slot gaan zetten en het strand opgaan. Vlakbij Muscle Beach natuurlijk! We vermaken ons nu al uitstekend met de vele sportactiviteiten, de vreemde vogels en alle absurde koopwaren die hier in stalletjes op straat te vinden zijn. Er zijn allerlei straatoptredens, er klinkt overal muziek, en natuurlijk ruiken we weer de bekende wietdampen - echt waar, daar is Californië van vergeven hebben we deze vakantie gemerkt. Wel erg leuk om mee te maken zo, al dat vertier. Het strand zelf is ruim, breed, schoon en zeker niet te druk, gewoon gezellig bezet.

We vinden een mooi plekje, en de jongens en Wouter duiken al snel weer in de golven. Die zijn hier ook weer stevig aan de maat. Ik duik lekker in mijn boek, en ga later in de middag ook nog even mee de golven in. Alles gaat prima, tot de strandwachten - die er écht heel Baywatcherig uitzien hier - ineens allemaal uitrukken naar de waterlijn en op een rij gaan staan fluiten dat iedereen het water uitmoet. Er vliegt ook regelmatig een helicopter van de strandwachten over, en die heeft blijkbaar gesignaleerd dat er sprake is van een verraderlijke stroming. Dit duurt ongeveer een minuut of 20 geven de strandwachten aan, maar iedereen wordt het water uitgesommeerd tot de stroming voorbij is. Gelukkig horen de jongens het gefluit wel, en komen ze even uitblazen op de handdoeken. Dit scenario herhaalt zich even later op de middag nog een keer, en de strandwachten drukken iedereen op het hart niet verder dan tot het middel de zee in te gaan. Hier beloven de jongens goed op te letten - en ook op de fluitjes, die de strandwachten gebruiken als er mensen te ver in zee gaan. Er is een gedeelte voor surfers, en een gebied voor zwemmers, en ze fluiten ook als die twee doorelkaar dreigen te komen. Er wordt dus echt hard door ze gewerkt en opgelet! Mooi om te zien dat het vaak echt mannen met snorren zijn - die ze je verder niet meer zo heel vaak in het wild:-)

Ik haal bij een Food court op de boulevard (De Malaka Brothers) een prima Griekse salade als lunch, en de mannen verorberen de stukken pizza van gisteravond, gewoon lekker op de handdoek. Iedereen weer tevreden:-)

We blijven lekker lang tot tegen 19:00, halen nog een (ijs)koffie en een drankje bij een tentje op de boulevard, en fietsen dan pas terug. Op de terugweg komen we langs Trader Joe, wat de favoriete supermarkt van onze gastvrouw was, vertelde ze. We wippen er snel even naarbinnen om lekkere guacamoledip te zoeken voor bij onze tortillachips thuis, en liefst nog wat volvette Griekse yoghurt voor mij. Hebbes! Met enige moeite sjorren we alles vast op en aan de fietsen, en vervolgen onze weg naar Marina del Rey. Thuis gaan we eerst even lekker uitpuffen met een borreltje op ons eigen terras. Een heerlijk momentje van de dag, en ook echt vakantie-achtig vinden de jongens - iets lekkers knabbelen voor de eerste honger na zo'n stranddag. Dan nog allemaal douchen en omkleden, en omdat we zo relaxed hebben gedaan is het dan al tegen 09:30 als we de straat uitlopen richting de buurtrestaurants. We zoeken even om ons heen, en dan herrinnert Wouter zich een soort strandtent, de Beach Provisions, waar hij die ochtend langs was gekomen. Deze is gelukkig nog volop in bedrijf, dus daar kunnen we terecht met ons vijven. Gelukkig maar, want het is ons opgevallen dat er ook veel restaurants zijn die de keuken om 22:00 sluiten. Of je kunt er juist weer de hele dag terecht voor breakfast, lunch of diner:-), maar daar tussenin is er weinig. Maar hier zitten we goed. Er zijn ook groepjes vriendinnen die zitten te eten met cocktails erbij en kleine kindjes er tussendoor spelend, en groepjes vrienden, stelletjes, echt van alles. Leuke restaurants hier in de buurt! De kaart is hip-californisch, er staat een lekker muziekje aan, en het eten is gelukkig ook echt lekker. We nemen maar niet zulke zware dingen omdat het al laat is, en zijn heel blij met deze vondst.

Rond 22:45 lopen we weer terug naar huis, en gaan meteen allemaal lekker ons bed in - na zo'n volle middag in de zon zijn we allemaal moe. Eerst nog een dikke laag aftersun op de rossige lijven (de branding heeft toch wat van de langhoudende Vision-zonnecrème afgespoeld helaas), en dan lekker knorren allemaal!