Los Angeles - San Simeon

Door - 26-09-2016 05:44

Vanmorgen om 8 uur wakker van de wekker. Na ons een beetje opgefrist en ontbeten te hebben zijn we rond 9 uur weg gereden vanuit ons hotel. Na een 10 minuten rijden komen we aan bij de weg welke ons vanaf vandaag langzaam maar zeker naar het eindpunt van onze reis zal brengen, de California State Route 1, beter bekend als de Pacific Coast Highway. Nadat we deze route opdraaien komen we allereerst in een korte file onder het vliegveld van LA terecht. Na dit kleine beetje oponthoud is de weg gelukkig de rest van de dag file vrij.

Na een half uur rijden verlaten we, via de pier en langs het strand van Santa Monica, (de voorsteden van) Los Angeles. Een leuke stad om een keer te bezoeken, maar wel een stad waar je wat snel op uitgekeken bent, wij althans. Na de stad toch echt verlaten te hebben is het tijd om onze dorstige Amerikaan (hopelijk voor het laatst) wat te drinken te geven.

Rond een uur of 11 komen we aan bij het plaatsje Ventura. Vlak voor dit plaatsje stoppen we even kort om de route te bekijken en stuiten per ongeluk op een display van oude Amerikaanse straaljagers en raketten welke bij een marine basis staan opgesteld. Na hier een korte pauze te hebben gehouden rijden we door naar Ventura, hier bevind zich het visitorscenter van het nationale park Channal Islands. We komen ditmaal niet voor het park zelf maar proberen hier nog een souvenir te kopen. Een boek over alle nationale parken ten ere van het honderdjarig bestaan van de overkoepelende stichting. Helaas hebben ze dat boek hier niet, dus moeten we onverrichte zaken weer verder.

Dat het einde van de vakantie er toch echt aan begint te komen wordt steeds duidelijker. Niet alleen zien wij steeds vaker de eindbestemming San Francisco op de borden terug komen, ook de dorpjes langs de route worden steeds Europeser. Onze eerst volgende stop houden wij in het plaatsje Santa Barbara. Niet alleen klinkt deze naam erg Spaans, ook de gebouwen zijn dit qua uiterlijk, rode daken, wit gepolijste muren. Deze voormalige missiepost is inmiddels uitgebouwd tot een mooie kustplaats, compleet met houten pier, met nog wel de duidelijk zichtbare Spaanse roots.

Na dit plaatsje bekeken te hebben rijden we door naar het plaatsje Solvang. Een uurtje rijden in Amerika brengt ons gelijk bijna 2000 kilometer verder in Europa. Waar Santa Barbara heel erg Spaans aandeed qua bouwstijl is de bouwstijl in dit dorp gebaseerd op oude Deense huizen, dit door immigranten uit Denemarken. In dit dorpje gaan we even kort lunchen bij een plaatselijk pannenkoekenhuis om vervolgens weer de Pacific Coast Highway op te gaan zoeken voor het laatste stukje van onze rit van vandaag.

Na de Pacific Coast Highway weer gevonden te hebben rijden we deze langzaam af naar het eindpunt San Simeon. Onderweg stoppen we nog 1 keer om even van het uitzicht over de oceaan te genieten. Eenmaal aangekomen bij het hotel checken we in en lopen vervolgens de weg uit en trap af naar het strand. Het water is helaas erg koud, wat een welkomen verkoeling is na de 38 graden eerder op de dag, maar zwemmen in de oceaan zal er helaas niet in zitten. Na het pootjebaden in de oceaan even snel opgefrist (en opgewarmd) onder de douche en naar het restaurantje naast het hotel gelopen voor een hapje eten. Na het eten weer naar de kamer en nog even gerelaxed. En weer een dag van deze mooie vakantie voorbij.