Fastfood in Amerika en Canada: Cosi

Er zit veel symboliek en betekenis in deze naam. Cosi staat voor comfortabel, vriendelijk en ‘cozy’, wat gezellig betekent. Cosi is niet alleen zomaar een naam of een plaats, het is een ervaring. Cosi is ook niet ‘zomaar’ een koffiehuis noch ‘zomaar’ een broodjeszaak. Het is een warme plek waar je lekker kunt genieten van je dubbele espresso in de morgen of de avond af kunt sluiten met een lekkere Mocha Kiss. Het bedrijf werd in 1999 opgericht en heeft inmiddels een kleine twee duizend werknemers. Cosi Inc. Heeft meer dan 80 casual restaurants. De restaurants vallen onder de categorie ‘all-day cafes’ waar koffie wordt geschonken, exotische sandwiches worden geserveerd, en waar je een alcoholisch drankje kunt nuttigen. De restaurants veranderen het menu, de service, de muziek en het licht dagelijks gedurende vijf dagelijkse punten: ontbijt, lunch, middag koffie, diner en het dessert. Vanaf vijf uur in de middag kun je eventueel alcoholische drankjes krijgen. Het bedrijf is gevestigd in 11 staten.

Cosi

Geschiedenis

De 21 eeuwse versie van Cosi Inc. is ontstaan uit een combinatie van twee business concepten. In 1999 werden Cosi Sandwich Bar Inc. en Xando Incorporated samengevoegd. Deze twee bedrijven bedienden ongeveer vergelijkbare klanten, maar dit allebei op verschillende dagdelen deden. Van de twee ondernemingen, was Xando Inc. opgericht in 1994 door drie jeugdvrienden. Cosi Sandwich Bar werd achttien maanden laten opgericht door twee broers. Xando Inc. begon in Hartford te Connecticut en Cosi Sandwich Bar begon in New York City. De samenvoeging van de twee concepten staat bekend als een van de meest spraakmakende concepten in de horeca en restaurant industrie.

De inspiratie voor Xando kwam uit een film. Toen Andy Stenzler 25 jaar oud was, ging hij met zijn vrienden Nick Marsh en David Kaufman naar ‘Reality Bites’, een film over jongeren van een leeftijd of 20 die het grootse deel van hun tijd besteedden in cafés en nachtclubs. Hier haalde zijn hun inspiratie uit om de keten op te zetten. Ze wilde realiseren dat je op dezelfde plaats ‘s ochtends een bakje koffie kon pakken en ‘s avonds ook lekker kon zitten. Met deze inspiratie werd het Cosi concept geboren.

Nadat de drie geld hadden geleend, konden ze in oktober 1994 hun eerste zaak genaamd ‘ZuZu’ op gaan richten. De naam van het restaurant werd al snel veranderd in ‘Xando Coffee & Bar’, wat slaat op het overdag koffie drinken en ‘s avonds een bar is, de naam ‘Xando’ is afgeleid van het knuffels en kusjes-symbool ‘X’ and ‘O’.

Het concept bleek een instant succes en het bedrijf trok vele klanten, waardoor ze de Innovative Concept of the Year door het Connecticut Restaurant Association ontvingen.

In 1996 werd in New York City de eerste Cosi Sandwich Bar geopend. Het concept was gericht op het leveren (met snelle service) van gourmet sandwiches. Het was een soort in-store bakkerij. De zaak liep zo goed dat ze konden uitbreiden naar steden als Washington DC, Bosten en Philadelphia.

De fusie van 1999: In het jaar 1999 werden de twee (bekroonde) concepten samengevoegd. De fusie was een gevolg van een vriendschap tussen de twee belangrijkste partners van beide concepten. Enkele jaren vóór de fusie had Wainwritght een ontmoeting met de vrienden en zakenpartners Stenzler en Marsch waarin ze zaken bespraken. Vooraal zaken als training, financiën en marketing werden doorgenomen. Tijdens deze vergaderingen is het idee tot fusie ontstaan. Maar voordat de twee tot een daadwerkelijk fusie overgingen, experimenteerden ze met het idee. In Manhattan openden zij een Xando en een Cosi naast elkaar met een gedeelde (eet)ruimte. De test was een groot succes en de bedrijven besloten te fuseren. Er werden op allerlei plaatsen vestigingen geplaatst. Er kwamen vestigingen in plaatsen als Connecticut, Pennsylvania, New York, Virginia, Maryland, Washington DC, Florida, Manhattan, Boston etcetera.

Vooruitkijkend naar hun nieuwe toekomst samen, wilden de partners een flinke groei doormaken. Ze besloten twintig nieuwe vestigingen te openen in het jaar 2000. De opbrengsten voor het jaar 2000 waren ongeveer vijftig miljoen. De omzet steeg gigantisch snel, zo hadden ze in 2001 een omzet van 100 miljoen en was deze dus verdubbeld in een jaar tijd.

Menu

Cosi heeft een uniek menu met gevarieerde soorten ontbijt, lunch en diner opties. Met name de broodjes, sandwiches en salades zijn echt uitstekend. Een echte aanrader is de ‘Signature Salade’, dus wanneer je in de buurt bent, grijp je kans! De smaak van de gerechten zijn erg lekker. Wel moet gezegd worden dat de prijs af en toe wat hoog is voor de broodjes en sandwiches, echter blijft Cosi een uitstekende plaats om even te snacken of te lunchen. De bestellingsnelheid en service zorgen ervoor dat je binnen een paar minuten je lekkere lunch op tafel hebt staan.

Dus, ben je in de buurt, of rij je toevallig langs een Cosi winkel, probeer dan gewoon eventjes de lekkere broodjes als ontbijt, of de sandwiches als lunch.

Meer informatie is te vinden op Cosi's officiële website.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan