Fastfood in Amerika en Canada: Carl's Jr.

Hamburgers, dat is waar het om draait bij fastfoodketen Carl’s Jr. Op het menu staan grote en innovatieve hamburgers. Zo werd in 2014 een hamburger geïntroduceerd met louter natuurlijke producten: vrij van antibiotica en van weide-vlees. De etenswaren van Carl's Jr. worden aangeprezen met jeugdige en, soms, gewaagde advertenties. Restaurants van Carl's Jr vind je voornamelijk in het westen en zuidwesten van de Verenigde Staten; in april 2015 staat de teller op 1.385 restaurants.

Carls Jr

Geschiedenis

Hotdogkraam

De geschiedenis van fastfoodketen Carl's Jr. start in 1941, als Carl Karcher en zijn vrouw Margaret geld lenen om een hotdogkar te kopen. Vanuit hun kraam in Los Angeles verkopen ze hotdogs, chilidogs en een soort loempia's voor een dubbeltje. Binnen enkele jaren hebben ze vier hotdogkramen in hun bezit. De Karchers verhuizen naar Anaheim, om dichter bij hun werk te gaan wonen. Ze openen in 1945 het eerste restaurant: Carl's Drive-In Barbeque. Eén jaar na opening verschijnen er voor het eerst hamburgers op het menu.

Uitbreiding

In 1956 opent Karcher de eerste twee restaurants onder de naam Carl's Jr. Ze danken hun naam aan het feit dat ze kleiner zijn dan het eerste drive-in restaurant in Anaheim. Dankzij een innovatief betaalsysteem kregen gasten hun voedsel al voor ze goed en wel hun portemonnee hadden opgeborgen. Het aantal restaurants groeit gestaag, van 24 restaurants in de jaren zestig tot 534 restaurants aan het eind van de jaren tachtig. De nieuwe restaurants zijn te herkennen aan daken met dakpannen, tapijt op de vloeren en zithoekjes met zachte kussens.

In 1988 worden Karcher en zijn gezin beschuldigd van handel met voorkennis; ze hadden grote hoeveelheden aandelen verkocht, kort voordat de prijs daalde. Karcher maakte een deal met de Securities and Exchange Commission en moest meer dan een half miljoen aan boetes betalen.

Andere staten

Carl's Jr heeft in de jaren negentig restaurants in Californië, Nevada, Oregon en Washington. Het succes in Arizona en Texas wil niet komen. Er ontstaat onenigheid tussen Karcher en zijn raad van bestuur. De menu's moeten ingeperkt, de prijzen omlaag en er moet een nieuwe marketingcampagne komen waarmee de huidige doelgroep wordt aangesproken: jonge mannen uit de stad en buitenwijken. De mascotte van de fastfoodketen wordt geïntroduceerd: de gele Happy Star.

Menu

Hamburgers

Carl's. Jr is geheel gewijd aan hamburgers. Je kunt er kiezen uit zo'n vijfentwintig varianten: van de eenvoudige cheeseburger tot een driedubbele cheeseburger met bacon en de 1/2 LB Super Bacon Thickburger, waarbij je zo'n 200 gram aan rundvlees op je broodje krijgt. Wil je liever geen augurk of extra kaas? Geen probleem; je kunt je hamburger aanpassen aan je eigen voorkeur. Daarnaast zijn er kipburgers en enkele salades, bijgerechten en natuurlijk toetjes.

Speciaal voor wie op de lijn wil letten, heeft Carl's Jr. de Better For You Options, waarbij je vegetarische burgers, kalkoenburgers en glutenvrije maaltijden kunt kiezen. Geen fan van hamburgers? Je kunt ook taco's of burrito's kiezen. Je kunt bij Carl's Jr. overigens ook ontbijten, bereid je dan wel voor op burrito's, rijkgevulde pretzels en calorie-rijke eiercreaties.

Innovatie

Carl's Jr. staat de laatste jaren bekend om haar innovatieve menu. Zo wordt in 2010 de handgebraden Chicken Tender geïntroduceerd en komen er kalkoenburgers op het menu. In december 2014 introduceert Carl's Jr. de eerste All-Natural Burger: een hamburger gemaakt van vlees waaraan geen hormonen, antibiotica of steroïden zijn toegevoegd. Ook zou het dier in een weiland hebben kunnen grazen. Een jaar later volgt de All-Natural Turkey Burger.

Reclamecampagnes

Sinds de keuze voor een doelgroep van mannen tussen de 18 en 34 jaar staat Carl’s Jr. bekend om haar erotisch getinte reclame uitingen. De meest spraakmakende commercial is de 'Spicy BBQ Six Dollar Burger' uit 2005. Paris Hilton kruipt in een zwempak over een Bentley en sopt deze af, terwijl ze in een hamburger hapt. Wervingsbureau Accolo maakte een geestige parodie op de reclame door een grote, behaarde man de plaats van Paris Hilton over te laten nemen met de slogan: 'Hiring the Right Person Makes All the Difference'.

Meer informatie over Carl's Jr. vind je op Carl's Jr.'s officiële website.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan