De highlights van SF

Door Bernard, Angela, Iris en Merel - 11-08-2019 04:49

Om 9.10 uur vertrekken we, met de vooraf geboekte boot, naar Alcatraz. SF ligt grotendeels in de mist, af en toe breekt het een beetje open en het is maar 17 graden. We hebben dus lange broeken en truien/vesten aan. Na een kwartiertje varen, stappen we aan wal en gaan naar het gevangenisgebouw waar we de audiotour volgen. Stapsgewijs gaan we door het gebouw heen en krijgen in de tussentijd veel achtergrondinformatie, erg interessant. Inmiddels is er nog meer mist gekomen en zien we tijdens de terugvaart weinig van de omgeving. De mist boven de baai van SF is een bekend fenomeen, maar het blijft ons verbazen. De stad volop in de zon, de Golden Gate Bridge niet zichtbaar door de mist. En dat blijft de rest van de dag zo. Wat fijn dat we gisteren wel de kans hadden om die beroemde brug in vol ornaat te aanschouwen!

Na Alcatraz is ons volgende doel de Fisherman’s Warf. Bij Pier 39 heerst een gezellige sfeer, veel mensen en veel restaurants en winkels. De  dames kopen een trui en Bernard twee petjes. Alle vier blij 😊. We maken foto’s van de beroemde zeeleeuwen die hun vaste plek op de vlonders bij Pier 39 hebben ingenomen. Daarna gaan we lunchen bij het Hardrock Café; gezellig verschillende hapjes die we met elkaar delen. Het smaakt prima! Nu gaan we aan de wandel naar het beroemdste stukje straat van SF: de haarspeldbochten van Lombard Street. Het is er een drukte van belang en eigenlijk zie je er weinig, maar je moet er geweest zijn hè 😉. Via een flinke klim, want er bestaan nauwelijks vlakke straten in SF, bereiken we Coit Memorial Tower. We moeten er even voor in de rij staan, maar dan heb je ook wat. Bovenop de toren hebben we een mooi uitzicht over de stad en over de baai van SF. Op naar het volgende doel: fietsen over de Golden Gate Bridge. Ondanks de hardnekkige mist willen we dit toch meegemaakt hebben. Dus daar gaan we, in de pedalen! Al snel treffen we een flinke klim. We redden allemaal fietsend de top van de helling, de één makkelijker dan de ander 😅. Richting de brug hebben we flink tegenwind, maar wij Hollanders laten ons (bijna) niet kennen. Brug op is ook nog aardig klimmen en inmiddels worden we steeds natter van de mist. Na ongeveer drie kwartier fietsen zijn we op de brug en fietsen tot halverwege. We hebben echt helemaal geen uitzicht, het waait hard en het is behoorlijk fris. Toch vinden we het gaaf dat we het gedaan hebben, het is toch wel een belevenis hoor 🤗.

Terug fietsen gaat een stuk makkelijker en voor we het weten leveren we de fietsen weer in. Het is inmiddels etenstijd. We houden het na de uitgebreide lunch bij eenvoudige, maar erg lekkere crêpes.

Alle vier zijn we moe van alle activiteiten en indrukken. Met de Uber gaan we terug naar het hotel, waar we lekker de restvan de avond relaxen.

Onze conclusie van San Francisco: gezellig, gemoedelijk, veel te zien en te doen en er heerst een lekkere relaxte sfeer.