Naar Osoyoos, Manningpark en Vancouver

Door Diana en Carlo - 04-07-2022 09:28

Vrijdag 1 juli naar Osoyoos

De plannen zijn om in de buurt van Osoyoos een camping te zoeken. Dit is ongeveer 150km rijden. Het is weer prachtig weer. Nog even genieten van het mooie uitzicht en de zon. We bellen nog even met Nederland. In de boomgaard staan allemaal kersenbomen. Je mag zelf kersen plukken, natuurlijk tegen betaling. Of gewoon even een paar proeven. Inmiddels is het al bijna 11 uur. Langzaam wordt het tijd dat we moeten gaan. Als we in Kelowna over de brug zijn verlaten we HW97 en rijden langs het meer naar Peachland. We lopen nog langs het water. Het is druk maar van CanadaDay merken we weinig. Het Okanagan Lake is 135km lang en begint in Vernon en eindigt in Penticton. Niet ver van Peachland ligt Summerland. Hier ligt het Prairie Valley station van de Kettle Valley Railway. De gerestaureerde stoomtrein maakt 4x per dag een ritje naar Trout Creek Bridge, een 73m hoge brug met uitzicht over de Canyon en het Okanaganmeer. We hadden het geluk dat we nog net mee konden. Het was een ritje van 1 ½ uur door boom- en wijngaarden, en langs Giant Head Mountain. Aan de overkant van het meer zag je het gedeelte waar we gisteren hadden gefietst. Helaas zaten we aan de verkeerde kant, ons uitzicht was beperkt. Op de terugweg hebben we gewisseld met 2 vriendelijke Canadezen uit Ontario.  Na een pittige regenbui kwam de zon weer langzaam tevoorschijn. Het was mooi rijden langs het meer. Je kunt het wel vergelijken met Karinthië. Bij Penticton konden we de RV niet kwijt en zijn doorgereden naar Okanagan Falls, dit keer geen watervallen maar een lekker ijsje bij Tickle Berries. Je hebt keuze uit 30 verschillende soorten. Je kunt het beste maar een klein ijsje bestellen dan krijg je nog een behoorlijk ijsje. Deze streek staat ook bekend om zijn wijngaarden en fruitbomen. Overal heb je winkeltje langs de weg waar ze fruit en wijn verkopen. Inmiddels was het bijna 5 uur tijd om rond te kijken voor een camping. De eerste 3 campings waren allemaal vol. Iedereen wenste ons succes met het vinden van een plaatsje dit weekend. In Oliver hadden we geluk. Er waren nog een paar reserve plaatsen. Een nette geasfalteerde camping met groenstrookje, schoon sanitair met behoorlijk wat regeltjes. Maar alles beter dan ergens achteraf.

Zaterdag 2 juli Naar Manningpark

Ondanks dat het gisteren behoorlijk warm was koelde het vannacht lekker af. Voor het slapen gaan nog even de airco aan gehad. Op de oven na hebben we alles wat we konden gebruiken in de camper ook gebruikt. Osoyoos ligt tegen de USA border. In het Osoyoos Lake ligt een pier met camping en picknick plaats. Je hebt vanaf de pier uitzicht op Amerika. We zijn naar het einde van de pier gelopen. Net voor de camping ligt langs de oever nog een overflow camping. Als we dit gisteren hadden geweten hadden we door gereden. Een geweldige plaats aan het water om te overnachten. Even buiten Osoyoos ligt Spotted Lake. Het is een meertje wat rijk is aan allerlei mineralen. In de zomer verdampt het water en blijven de mineralen over die kleine poelen vormen. De poelen waren al wel te zien, maar door het slechtere weer van de afgelopen maanden is het nog niet genoeg verdampt. Een korte stop bij Keremeos Grist Mill, een oude korenmolen uit 1877 aangedreven door een waterrad. Om 15.45 uur waren we bij Manningpark. De eerste camping die we tegen kwamen was Mule Deer, hier zijn 50% gereserveerde plaatsen en 50% first come, first serve. En ja hoor, er waren nog enkele plaatsen. Zoals bij ander NP lagen hier geen briefjes die je aan het paaltje kon vast maken, dus was het wachten tot de parkwachter langs kwam om het geld op te halen. Dan nog maar genieten van de zon. Dit is een camping zonder service. Er staat wel wc’s op het terrein. Zelfs hier hebben we geen bereik. Even voor half 6 kwam de parkwachter. We besloten nog even naar Lightning Lakes te gaan. Dit zijn 4 meren achter elkaar, Lightning, Flash, Thunder en Strike. We kozen om de Lightning Loop gelopen. Tussen Lightning en Flash ligt een brug. Ondertussen begon het licht te regenen en hoorde we het donderen en bliksemen. Het 2e bruggetje was niet meer dan 2 balken met af en toe een ligger. Uiteindelijk zijn we toch met onze turncapaciteiten over de balk naar de overkant gegaan. We dachten slim te zijn en de terugweg te verkorten. Aan het einde van het pas  lag een parkeerplaats, maar niet die wij moesten hebben. Het was een gedeelte van de camping. Via de camping ons richtingsgevoel nagelopen. Bij het bereiken van het meer was dit niet het meer wat we zochten. Zonder bereik en Maps.me kwamen we uiteindelijk toch weer op het juiste route. De regen viel met bakken uit de hemel. Daar gaat ons laatste avondje vuurtje stoken, maar na het eten werd het droog en hebben we toch nog kunnen stoken.

Zondag 3 juli Naar Vancouver

Het is alweer onze laatste reisdag met de camper. In Vancouver hebben we nog één overnachting. Hier kunnen we de camper schoon maken en maandagmorgen in te leveren bij Fraserway. We werden wakker met het getik op het dak. Dit willen we eigenlijk niet horen. De wolken hangen laag. Toch besluiten we naar de Cascade Lookout te rijden. Na 8km klimmen door de wolken komen we bij het uitzichtpunt.  We waren op een medewerkster van BC Parks de enige. Niet verwacht dat we nog zoveel konden zien. Na wat uitleg van de medewerkster konden we aan de overkant het Ligtning Lake zien. Even verderop liggen de Rodondendron Flats. De bloeitijd is juni. Een wandeling van 10 minuten door de regen heeft niets opgeleverd. Hier en daar zaten er nog wel wat verwelkte bloemen aan. Het weer begon steeds slechter te worden. Zelfs even dichte mist. In Hope leek het wat lichter te worden. De RV bij het Visitor Centre geparkeerd. Vanaf hier loop je binnen een paar minuten naar Downtown Hope en het Memorial Park. Op de terugweg zijn we nog langs de Fraser River gelopen. In Hope staan houten standbeelden gemaakt met een kettingzaag. In 1981 is hier Rambo First Blood 1 omgenomen en hiervan zijn nog een aantal opnames van terug te vinden. Harrison Hot Springs slaan we over vanwege het slechte weer en rijden via HW 7 naar de Bridal Veil Falls. Een wandeling van 10 minuten brengt ons naar de allerlaatste waterval van de vakantie. Een mooie sluiervormige waterval. De TomTom geeft nog 1 uur aan naar camping Burnaby Cariboo RV, maar door de file wordt het wat later. Het is even organiseren maar de klus is geklaard. De RV is weer schoon en de koffers zijn ingepakt. Op 20 minuten lopen van de camping liggen een aantal restaurantjes, tenminste als je de weg weet. Na een uur hadden ook wij het restaurant gevonden. Terugweg zijn we met de Uber terug naar de camping gegaan. Dit ging even wat sneller, nog geen 5 minuten. Als we morgen de camper hebben ingeleverd hebben we nog 1 nachtje in Barclay Hotel. Maandagmiddag en dinsdagmorgen gaan we nog naar Vancouver. Dinsdagavond vliegen we weer naar huis.

De foto’s volgen morgen. De laatste dagen hebben we slechte of geen Wifi.