Naar Kelowna en Myra Canyon

Door Diana en Carlo - 01-07-2022 09:11

Woensdag 29 juni Naar Salmon Arm

Het was de bedoeling dat we 2 nachten in Revelstoke zouden staan maar we hebben besloten om er maar 1 nacht te blijven en door te rijden naar Sicamous/Salmon Arm. Gisteren zijn we nog even bij het Visitor Centre geweest en kregen te horen dat The Meadows in the Sky Parkway gedeeltelijk nog is afgesloten. Je kunt tot aan km 12 komen. Ook deze keer vanwege de sneeuw. De gehele weg is 26km lang en slingert naar de top van Mount Revelstoke 1920m. Er zijn 7 uitzichtpunten. De laatste 3 kunnen we niet zien, en dit zijn jammer genoeg wel de mooiste. Net als in Wells Gray zijn we nu ook eerst naar boven gereden. Bij Columbia Viewpoint was de weg afgesloten. Even voor de wegafsluiting ligt een trail van 2km naar Broken Bridge. Volgens de omschrijving was het Gently rolling, maar er zaten toch behoorlijke stijlen stukken in. Daar waar ooit de brug heeft gestaan lagen nu houten boomstammen. Zon, regen en laaghangende wolken wisselde elkaar af. Bij Monashee Viewpoint heb je een mooi uitzicht over Revelstoke en omliggende bergen. Bij Nels Nelsen viewpoint zijn we naar de historische skischans gelopen. Daar kun je zelf beleven hoe het voelt om boven de grond te zweven. Heel apart. We besloten langzaam richting Salmon Arm te rijden. Even voorbij Revelstoke ligt Three valley Lake Chateau & Ghost Town. Het had wel iets weg van het openlucht museum. Voor Sicamous liggen de Crazy Creek Falls, een kleine krachtige waterval die je bereikt via trappen en een suspension bridge. Ze zijn niet vrij te bezoeken. Aan de overkant van de Creezy Falls liggen nog Hot pools. Vele Nederlanders zijn jaren geleden geëmigreerd naar Canada, zo ook familie de Wit. In Sicamous hebben ze The Dutchman Diary, ze verkopen zelfgemaakt ijs en kaas. Ook kun je langs de stallen lopen. Bij Salmon Arm op de camping hebben we eindelijk weer een keertje vuurtje kunnen stoken. Wel fijn, want zo komen we in ieder geval van als ons hout af wat we nog in de camper hebben liggen.

Donderdag 30 juni Myra Canyon en Kelowna

Dinsdagavond hebben we fietsen gereserveerd voor vanmiddag. We gaan de Kettle Valley Railway fietsen bij Myra Canyon. Even heel iets anders. De route is 24km retour en begint bij Myra Station en eindigt bij Ruth Station. Je fiets over 18 oude spoorbruggen en door 2 nog overgebleven tunnels. Langs de route zie je nog de overblijfselen van de oude stations. Ook kijk je uit op de vallei en op Lake Okanagan. De weg naar Myra Station is niet al te best. Voor je er bent heb je eerst nog een 8km lange gravel weg met flinke gaten te rijden, een Bumpy road. Voor de 2e keer bleef niet alles heel in de camper. Eerder was al een glas gesneuveld en nu het theepotje wat we al goed hadden ingepakt. Het fietsen ging sneller als we dachten. Met de nodige stops waren we om 16.15 uur weer terug. Voor vanavond hebben we een Apple Valley Orchard & RV in Kelowna. Kelowna is een behoorlijk grote stad. Van Myra Station (Ook Kelowna) was het nog 30km naar de camping. Gisteren hadden we nog een mail gehad dat we site 1 hadden en niet hoefde in te checken maar een praatje mocht altijd. Onderweg naar het inchecken kwamen we Tjishe de eigenaar al tegen. We begonnen in het Engels en al snel schakelde hij over naar het Nederlands. Tjishe was een fries die ongeveer 27 jaar geleden naar Canada vertrok en sinds een jaar deze camping heeft overgenomen om verder op te knappen. Tips konden we natuurlijk altijd gebruiken en vroegen waar we onze RV konden parkeren in Kelowna, waarna hij direct antwoorden neem mijn truck maar mee. We aarzelde even maar zijn toch op zijn verzoek in gegaan, hebben gegeten bij Bad Tattoo en vandaar nog even langs het meer gewandeld. Op dit moment zitten we nog lekker buiten in korte broek. Voor ons is dit al heel lang geleden. De komende dagen gaan we richting Vancouver en hebben nog geen camping, waar we terecht komen weet nog niemand. Het is nu overal druk ivm CanadaDay. Dave en Trent, langzaam nemen we afscheid van de watervallen. De laatste 2 dagen hebben we er nog maar 1 gezien.