Ondeweg naar Jasper en omgeving Jasper

Door Diana en Carlo - 23-06-2022 06:19

Dinsdag 21 juni Van Clearwater naar Jasper

Bijna zijn we in de Rockies, nog 325km. We staan 2 dagen op Whistler campground in Jasper. Nog even wat tanken, niet te veel want in Alberta is de benzineprijs ongeveer 50 ct per liter goedkoper.

Gisteren bij het kampvuur waren ze erg enthousiast over de berensafari bij Blue River. Ongeveer 100km van Clearwater. Om 11.15 uur waren we in Blue River. Na even twijfelen hebben we toch besloten om de safari te maken. De eerst mogelijke tijd was 12.45 uur. Dan maar even wachten. Het zonnetje scheen dus het was geen straf. Ze adviseerde wel laagjes aan te doen want het was koud op de boot. Nog even wat tips met elkaar uitgewisseld en om 12.30uur werden we verder ingepakt. Eerst een regenjas, daarna een zwemvest en als laatste een poncho en een verwarmd dekentje voor op de benen. We konden bijna geen pap meer zeggen. Met tienen zaten we op de boot, 4 Mexicanen, 2 Belgen en 4 Nederlanders. Met een catamaran varen we over het meer om langs de kant beren te spotten.  En jawel, daar zat er een. De boot werd stil gelegd en we kregen ruim de tijd om foto’s te maken. Af en toe liet de beer zich goed zien. Helaas was dit de enige. Op de terugweg werden we nog bij een waterval afgezet. Na een korte klim kwam je bij het begin van de waterval. Door de nevel werd je lekker nat. Maar door alles wat we aan hadden hebben we er weinig van gemerkt. Het was een mooi tochtje. Zeker de moeite waard. We waren nog maar nauwelijks terug en ja hoor weer regen. Inmiddels was het 14.00uur en dachten dat we nog genoeg tijd hadden voor de laatste 210km. Maar in plaats van 1 uur meer hadden we 1 uur minder. Dat wordt even door rijden. Gelukkig was het niet druk onderweg. Er is maar 1 snelweg en de meeste tijd mag je 100km. Langzaam klaarde het weer wat op. Onderweg kwamen we nog langs Rearguard Falls. Deze waterval ligt 5 minuten van de parkeerplaats. De waterval is laag en breed maar stroomt snel. De waterkolken zie je in het water. Daarna zagen we nog de Overlander Falls. Een soort gelijke waterval als Rearguard Falls, hier kijk je recht op de waterval. Om 19.00 uur waren we op de camping. Bij het kampvuur gegeten en op nog geen 50m van onze plaats lagen 2 kleine elanden.

Woensdag 22 juni Jasper

We werden wakker met het getik op het dak. Hier worden we niet vrolijk van en als we de weerberichten mogen geloven blijft het de komende 2 dagen regenen, zelfs donderdag voor 100%. Er is hier zoveel moois te zien. We beginnen met de Valley of Five lakes. Er zijn nog meer mensen die net als wij volledig ingepakt met een regenjas en regenbroek de trail gaan lopen. De hele trail is 4.5km. De eerste kilometer loopt door het bos naar het beginpunt. Vanaf hier kun je kiezen of richting lake 1 of 5 loopt. We liepen richting lake 5. Het eerste gedeelte was niets bijzonders. Waarschijnlijk kun je bij mooi weer uitkijken op de bergen. Maar deze denken we er maar bij. Eenmaal bij lake 5 krijgen we toch dat mooie blauw groene meer te zien. Alle meren zijn verschillend maar allemaal even mooi. Al die natte kleren uit en door naar het volgende Maligne Canyon. De zon kwam af en toe tevoorschijn. Toch maar de regenbroeken in de rugzak en de regenjas aan. Maligne Canyon is een kloof met 6 bruggen. Vanaf iedere brug kijk je steeds anders de kloof in. Je kunt ze alle 6 lopen, met 3 verschillende routes. Vanaf iedere brug kun je weer terug lopen. Wij zijn bij de 4e brug terug gegaan, zodat we ook nog naar Medicine en Maligne Lake konden. Onderweg naar Maligne Lake zat er een zwarte beer in de berm. En op afstand zagen we een zwarte beer met 2 jongen. Inmiddels was het opgeklaard en kwamen de bergen tevoorschijn. Wat een mooi uitzicht.

Op de terugweg nog wat herten gezien en een bergmarmot. Zo zie je maar, gewoon er op uit gaan dan komt het (deze keer) gelukkig toch goed.

De foto's volgen nog. Het internet is hier heel slecht.