Naar Ucluelet en Tofino

Door Diana en Carlo - 14-06-2022 07:54

Zondag 12 juni een lange dag voor de boeg naar Wild Pacific Camp in Ucluelet. Ongeveer 300km.

We waren vanmorgen toch weer vroeg wakker. Toch nog wat last van de jetlag. Onderweg nog even een stop ingepland om nieuwe wandelschoenen voor Carlo te kopen, beide zolen zijn gescheurd. Onze 1e stop voor vandaag was Golden Falls in Goldstream Provincial Park. Vanaf de parkeerplaats was deze smalle waterval van 47.5 meter, Little Niagara, in een paar minuten te bereiken. Na ongeveer 1 uurtje rijden hadden we de waterval nog niet gezien. Bij Mill Bay maar even gecheckt. Bleek dat we 22 km te ver door zijn gereden. We overwogen toch om terug te rijden. Zowel op de heen als op de terugweg geen waterval gezien. Dit doet ons denken aan onze vakantie in Zweden. Daarna in Duncan Downtown een wandeling gemaakt langs de ongeveer 40 totempalen die verwijzen naar de First Nations, de eerste bewoners van Canada. Het was hier rustig en weinig te doen op zondag. We zetten koers naar Chemainus, een mooi en sfeervol plaatsje met bijna 40 muurschilderingen en 12 beelden uit de indiaanse geschiedenis. Net als in Duncan kun je via de gele voetstappen de route volgen. Bij Scoops by the Sea een ijsje gegeten, het was er gezellig druk.

Inmiddels al weer half 2. We hebben onze tijd hard. Na een korte stop bij Coombs (Goats on the Roof), een Old Country Market waar een geitenfamilie behendig op het grasdak graast, kwamen we aan in Little Qualicum Falls Provincial Park. Nu echt watervallen gezien! Little Qualicum Falls Provincial Park is een park vol met watervallen, rotswanden en schaduwrijke paden. De wandeling vanaf de parkeerplaats via de Upperfall naar de Lowerfall duurt ongeveer 30 minuten. Er zijn vele mooie uitzichtpunten. Inmiddels was het alweer 4 uur en nog 100 km te rijden. MacMillan Provincial Park (Cathedral Grove) bekijken lukt vandaag niet meer. Dit doen we dinsdag als we naar Campbell River gaan. Om 18.45 uur waren we op de camping. Snel gegeten en de trail naar het Amphirite Point Lighthouse gelopen. Even de benen strekken na deze lange rit. De start van de trail ligt vlak bij de camping en is ongeveer 5km lang. De trail loopt door het regenwoud en langs de rotskust en komt uit bij de vuurtoren. Langzaam zien we de zon ondergaan. Het was een mooie wandeling met mooie uitzichten over de zee.

Maandag 13 juni zijn we van Ucluelet naar Tofino gereden. Als eerste naar de Pacific Rim Visitor Centre voor een Discovery Pass. Hiermee kunnen we alle NP van Canada bezoeken.

In Pacific Rim National park zijn 3 parkeerplaatsen waar je met een RV mag parkeren. De eerste is bij Combers Beach. Vanaf hier loopt een pad naar de Rainforest trails A en B. Allebei de trails zijn een kilometer lang en leiden je via een lang vlonderpad met trappen en bruggetjes door het dicht gebladerte van het regenwoud. Het vlonderpad leidt je langs grote varens, bemoste bomen en beekjes. Oude omgevallen bomen laten ze liggen waardoor er weer nieuwe bomen bovenop groeien. Trail A was mooier dan Trail B. Terug bij de parkeerplaats zijn we naar Combers Beach gelopen. Een steil pad wat uit komt op een met houten stammen bedekt zandstrand.

In Tofino wat rond gelopen en koffie gedronken in het Rhino Coffee House. Tofino is een klein dorpje wat gericht is op surfers en walvis- en berenexcursies. Op de terugweg naar Ucluelet gestopt bij Long Beach. De hoge golven en het uitgestrekte zandstrand maken Longbeach tot een populaire locatie. Vanaf Longbeach zijn we over het strand naar Incinerator Rock gelopen. Bij eb kun je op de rotsen klimmen en krijg je een goede indruk hoe uitgestrekt het is. Het is te merken dat we nog niet in het hoogseizoen zitten. Het is overal vrij rustig. Terug op de camping geprobeerd om de firepit aan te steken, maar helaas het hout was te nat. Morgen weer een nieuwe poging.

Het weer is een beetje wisselvallig, de temperaturen rond de 15 graden. Zon, wolken en miezer wisselen elkaar af. S ‘avonds koelt het flink af. Morgen verplaatsen we ons naar Campbell River waar we woensdag een Wildlife Tour hebben geboekt. Tot nu toe nog weinig wild gezien. In Victoria een bever en gisteren een hertje in de buurt van de camper gezien.

Foto's zijn toegevoegd in het fotoalbum.