Lake Louise en Lake Moraine, Kootenay en Banff

Door Diana en Carlo - 27-06-2022 06:52

Zaterdag 25 juni Lake Louise, Lake Moraine en Kootanay NP

Wat een verschil met voorgaande dagen. We worden wakker met de zon en strak blauwe lucht. Dit gaat een bijzondere dag worden. Om 6.30 uur liep de wekker af. We wisten niet wat er te doen was. Ontbijten en op weg naar Ski Resort parking Lot. De shuttlebus naar Lake Moraine hebben we gereserveerd om 8.10 uur, en dat is maar goed ook. Er waren geen tickets meer voor de gehele dag en bovendien zijn er boven maar weinig parkeerplaatsen voor een RV. Om 8.45uur waren we boven. Wat een oase van rust. Een handje vol toeristen en een schitterend uitzicht over het gletsjermeer. Via de Rockpile trail loop je naar een uitzichtpunt dat 25m hoger ligt dan het meer. Het is net een schilderij. Zo onwerkelijk. In de zon hebben we een tijdje genoten van het uitzicht Ooit heeft het uitzicht op een $20 dollar briefje gestaan vandaar dat het ook wel Twenty Dollar View wordt genoemd. Eenmaal weer beneden zijn we langs het meer gelopen. En ieder uitzicht blijft mooi. Langzaam werd het ook steeds drukker. Rond 10.30 uur zijn we met hetzelfde kaartje met de connection bus naar Lake Louise gegaan. Wat is het daar toeristisch. Dit hebben we al enige tijd niet gezien. Als je eerst Lake Moraine hebt gezien dan moet je even wennen bij Lake Louise. Lake Louise wordt ook wel The Jewel of the Rockies genoemd en wordt goed door smeltwater van 6 gletsjers. Maar ook dit meer is schitterend. Wat rond gewandeld, een kijkje genomen in het Fairmont Chateau Hotel en met de bus terug naar de Ski Resort Parking. We twijfelde van te voren of we dit moesten reserveren maar uiteindelijk heeft het ons veel tijd opgeleverd. Geen ergernis met het parkeren van de RV, want niet overal is er plaats om te parkeren of mag je niet parkeren. Van hier uit zijn we het Kootenay NP in gereden. Als 1e kwamen we bij Marble Canyon, een 40m diepe canyon met witgrijze kalkstenen wanden en helderblauw gletsjerwater. Over trappen en bruggen liepen we door de canyon. Boven aan de canyon hebben we op de rode stoelen even geluncht. Een paar kilometer vanaf de Marble Canyon liggen de Paint Pots, roestkleurige mineraalbronnen met okerkleurige oevers. Om bij de poelen te komen wandel je over een pad van ongeveer 1 ½ km. Het eerste gedeelte was goed te lopen, maar omdat het de afgelopen dagen nogal geregend heeft moest je over een smurrie pad, vlonders en boomstronken. Een hele uitdaging maar deze keer hebben we de overkant bereikt zonder natte voeten. Eenmaal bij de Paint Pots was de weg er naar toe mooier als de Pots zelf. Daarna nog snel even gestopt bij de Numa Falls. Eigenlijk mochten we hier niet parkeren. Het was niet druk en het uitzicht was bijna vanaf de parkeerplaats te zien. Het was pas 15.30 uur. We konden nu kiezen om naar Banff te gaan of vandaag de Johnston Canyon te lopen ipv maandag. Het werd vandaag, maar bij de afslag naar Bow Valley Parkway ging het mis. Afslag gemist dus alsnog naar Banff. Jammer dan maar alvast boodschappen doen. Sneller gezegd dan gedaan. Er zijn maar een beperkt aantal RV parkeerplaatsen, alles was vol, dus maar door naar de camping. En met dit weer geen straf. Vanaf de camping loopt er een shuttlebus naar Downtown Banff. Gratis naar beneden en voor $2 terug. Dus wordt het eten in Banff, boodschappen doen en met de bus weer terug.

Zondag 26 juni Banff

De meeste bezienswaardigheden liggen in of rond Banff. Met een dagkaart van $5.00, die je kunt kopen in de bus kun je dit allemaal zien. Dus geen problemen met het parkeren. (achteraf ook goed want bij alles wat we hebben gezien kon je niet of niet makkelijk de RV parkeren). Na een lekker ontbijtje in de zon en even bellen met het thuisfront zijn we op pad gegaan. De bus was net vertrokken richting Downtown, dus maar een stuk lopen en voor Downtown de bus pakken naar Bow Falls. Onderweg kwamen we nog langs Fairmont Banff Springs Hotel, een schitterend kasteel daterend uit 1888. Vanaf de Bow Falls langs de Bow River richting Downtown gelopen. Verders nog met bus naar Cave en Basin National Historic Site een kleine grot, en te voet naar Suprise Corner met een uitzicht op Fairmont Banff Springs Hotel. Helaas was het te laat geworden om nog naar Lake Minnewanka te gaan. Even relaxen op de camping was ook goed. En vanavond nog even terug naar het gezellige Banff.