Naar Golden en Revelstoke

Door Diana en Carlo - 29-06-2022 09:10

Maandag 27 juni Onderweg naar Golden

Goedemorgen, we zijn er weer. Na een gezellig avond in Banff gaan we vandaag naar Golden. Het is  weer zonnig weer, dus de korte broek aan.  Als eerste gaan we naar Johnston Canyon (wat zaterdag eigenlijk de bedoeling was). De Johnston Canyon is in deze periode alleen te bereiken vanaf Lake Louise. Het advies is om deze vroeg of laat te bezoeken. Wij waren er om half 10. P2 was nog bijna leeg. 2 uur later stond alles vol. Bij Johnston Canyon kun je door de kloof naar de Lower Falls (2.4km retour) en eventueel doorlopen naar de Upper Falls (4.8km retour). Je loopt tussen lichte rotswanden, door de bossen en over houten vlonders met iedere keer een mooi uitzicht. Eenmaal bij de Lower Falls zie je dat de waterval een gat in de rots heeft gesleten. Heb je veel tijd dan kun je de rots in, en nat worden om foto’s te maken. Wij zijn doorgelopen naar de Upper Falls. De wandeling naar de Lower Falls is vrij eenvoudig. Naar de Upper Falls zitten een paar aardige stijgingen in, maar daarvoor kom je langs verschillende watervallen en eenmaal boven wordt je beloond met een waaiervormige waterval met regenboog die over een goudkleurige rotswand stroomt. Eenmaal weer beneden waren we blij dat we er vroeg waren, hoe later op de dag hoe meer je file loopt. Via de Bow Valley Parkway zijn we verder naar Lake Louise gereden om nog even “goedkoper” te tanken. Net voor Lake Louise zijn we gestopt bij Morant’s Curve, maar geen trein gezien. Bij Kicking Horse Pass Natonal Historic Site kwamen we de locomotief Trans Canada met een lading wagons tegen. Met een beetje geluk zouden we deze bij Spiral Tunnel Viewpoint zig zag de bergen zien in gaan. We hebben het gezien maar moesten er wel 45 minuten op wachten. Niet veel verder liggen de Takakkaw Falls, de 2e hoogste waterval van Canada met een diepe vrije val van 254m. De weg er naar toe klimt door prachtige bossen en langs lawinehellingen. Je ziet de sneeuw van de afgelopen weken nog liggen. Bij een paar bochten is het goed manoeuvreren. Je kunt de bocht niet in één keer nemen. Je moet eerst weer achteruit om vervolgens de bocht te nemen. Met een beetje geluk heb je geen tegenliggers. Een ervaring rijker! De temperaturen waren aardig aan het stijgen. Op naar Emerald Lake. Een prachtig meer met uitzicht op de bergen. We besloten geen wandeling te maken maar even te genieten van het mooie weer en het uitzicht. Op de terugweg nog even gestopt bij Natural Bridge, een imposante steenformatie waarvan het stromende water een gat in de rotsen heeft geslepen, waardoor er een brug over het water is gevormd. In het vroege voorjaar is het niet te zien en is het een waterval. Het is weer mooi geweest voor vandaag en besluiten door te rijden naar de camping. We waren in de veronderstelling dat we vandaag een uur langer zouden hebben, zowel de navigatie als de telefoons veranderde maar niet van tijd. ’s Avonds rond 11 uur kwamen we erachter dat dit pas de volgende dag zou zijn.

Dinsdag 28 juni  Naar Revelstoke

Nu we wisten dat we één uur meer hadden konden we nog even blijven liggen. Het was ca. 150km naar Revelstoke. Al vrij snel na Golden stonden er borden langs de kant dat er diverse bezienswaardigheden dicht waren of vanwege de sneeuw van de afgelopen weken of wegens onderhoud. Ook een groot gedeelte van HW1 tussen Golden naar Revelstoke zijn wegwerkzaamheden. Bij Rogers Pass Discovery Centre informatie gevraagd van wat er nog open is. De Bear Creek Falls zijn wel te bereiken maar alleen vanaf de richting Revelstoke, we dachten al dat we weer borden hadden gemist. De Bear Creek Falls een waterval waar de Connaught Creek en Beaver River samen komen. Het is een korte wandeling. 62 meter flink dalen, wat inhoudt dat je daarna ook weer flink moet klimmen. Al met al leek het erger dan het was. Bij Summit Monument nog even gestopt. Bij Illecillewaet hadden we graag naar de gletsjer willen lopen maar helaas was deze niet te bereiken door de sneeuw. Een andere optie was Meeting the Waters. Een korte rondwandeling waar je de Asulkan Brook en de Illecillewaet rivier samen ziet komen. We hadden niet verwacht dat we deze vakantie nog door de sneeuw zouden lopen in de korte broek, het moet niet gekker worden. Helaas waren The Rockgarden, Hemlock Grove, Giant Cedars en Skunk Cabbage allemaal afgesloten. We dachten dat we nu alle soorten weer hadden gehad, richting Revelstoke keek het donker, nog niet gezegd of we zaten in een flinke storm. Je zag het zand en de takken over de weg waaien. De camper kreeg regelmatig een sweep mee. Het was flink sturen, best even eng. Gelukkig was het snel over en wisselde zon, wolken en regen elkaar af.