Dag 12 - Canyonlands National Park Island in the Sky

Door Sabine de Vries - 25-03-2019 04:57

Na de vemoeiende dag van gisteren is het lastig om weer een beetje bijtijds op te staan, dus uiteindelijk slapen we uit, het is tenslotte vandaag ook nog eens zondag. Lekker ontbijten, kopje koffie en dan op pad. Eerst stoppen we in Moab bij een outdoor winkel. Gisteren zagen we namelijk dat Marc zijn wandelschoen kapot gaat en we hebben natuurlijk geen extra paar bij ons. Dus dat wordt shoppen voor nieuwe wandelschoenen. We worden direct geholpen en Marc ziet een mooi paar schoenen van 125 dollar. De verkoper is echter ook gelijk voor ons gaan zoeken bij de afgeprijsde schoenen en hij komt terug met een paar voor 60 dollar in de juiste maat. Deze passen beter dus hebben we mooi ruim 60 dollar bespaard.

We gaan nu wel later op pad richting Canyonlands, het is al bijna middag. Vanaf Moab is het zo'n 3 kwartier rijden, weer over een scenic byway dus we rijden weer door een mooi landschap. Om ons heen rode rotswanden afgewisseld door uitgestrekte prairies. Volgens de routeplanner zouden we rond half 1 in het park aan moeten komen, maar ineens........ een rij stilstaande auto's voor ons. Oftewel file voor de ingang van het park. Er is hier maar 1 rijbaan en midden op de weg staat het toegangsloket waar iedereen natuurlijk eerst zijn parkpas moet laten zien of een kaartje moet kopen. Het duurt een half uur voordat we door kunnen en we stoppen maar gelijk bij het visitor center. We kijken hier naar een stukje documentaire over het park. Ook is er een kleine tentoonstelling over het ontstasn van het park. Dan op weg het park in. Canyonlands bestaat uit drie delen - Island in the Sky, The Needles en The Maze. Island in the Sky is het makkelijkst bereikbaar en dus ook het meest bezocht. De drie delen zijn niet met elkaar verbonden en kunnen dus ook niet in 1 keer bezocht worden. We rijdenhet park in en gaan stoppen bij elk uitzichtpunt dat we tegenkomen. Canyonlands is eigenlijk een kleine versie van de Grand Canyon, ook hier stroomt de Colorado River door de canyons. De eerste stop is bij Shafer Canyon, wat een prachtig uitzicht, in de diepte zie je nog de oude weg lopen die ooit door de Indianen en de errste pikniers gebruikt werd. Deze weg is nu het territorium van de quads, buggies, jeeps, crossmotoren en mountain bikes.

Hierna willen we stoppen bij Mesa Arch, dit is de beroemdste bezienswaardigheid van dit park. Een langgerekte boog waaronder door je 's-ochtends de zon ziet opkomen. Maar natuurlijk is hier geen plek om te parkeren, alles staat vol met auto's. Ook dit park is net als Arches niet echt ingericht op het parkeren van RV's. Dus rijden we door naar een volgend uitzichtpunt, het blijft adembenemend mooi hoe ver je hier kan kijken. Ondanks dat de zon schijnt sta je hier wel behoorlijk hoog en de wind is gewoon koud, het is steeds wisselen tussen een vest of een jas, en uit de wind loop je al snel weer te puffen van de warmte. Uiteindelijk komen we bij het einde van de parkweg, Grand View Point Overlook. Hier wandelen we een tijdje rond, maken natuurlijk weer veel foto's en zitten we even lekker in het zonnetje zonder jas of vest.

Dan op weg terug, we willen weer niet net als gisteren zo laat op de camping terug zijn. Nu is er bij Mesa Arch wel plek om te parkeren dus dit wordt de laatste wandeling van vandaag. En het is weer de moeite waard, wat is het hier overal toch mooi! Door de boog heb je een fantastisch uitzicht op de canyons met allerlei kleurschakeringen in de rotsen.

Vanavond willen we pizza eten, er zit een goede pizzeria in Moab, Zax, die we uit willen proberen. Het is er behoorlijk druk, wachten op een tafeltje duurt zeker 20 minuten maar dan zijn we weer laat terug dus we nemen take away en eten lekker in de camper op de camping. Stroom en water aansluiten en we zijn weer gesettled voor de avond. Na de koffie verslag schrijven, foto's opslaan en relaxen met een wijntje erbij.