Dag 8 - Bryce Canyon National Park

Door Sabine de Vries - 20-03-2019 04:39

Vandaag dus vroeg vertrekken naar Bryce Canyon om de drukte voor te zijn. We mogen niet eerder dan 8 uur de camping afrijden dus dan toch maar eerst een bak koffie en een ontbijtje in de camper. Dan op weg naar Bryce Canyon, het is ongeveer 20 minuten rijden. Bij de ingang krijgen we de plattegrond van het park, er zijn 4 uitzichtpunten langs de rand van de canyon geopend, de rest van de weg en de wandelpaden zijn afgesloten vanwege de zware sneeuwval deze winter. Er ligt langs de kant van de weg zeker 2 meter sneeuw! We besluiten om naar het laatste uitzichtpunt te rijden en vandaar terug naar het begin. Dit uitzichtpunt is Bryce Point, op een hoogte van 8100 ft (oftewel bijna 2500 meter). Meteen als we uitstappen en de canyon in kijken weten we niet waar we als eerste moeten kijken. Wow! Dit is echt mooi en heel apart - die rode rotsen met overal sneeuw. Het is behoorlijk koud, jas en handschoenen zijn geen overbodige luxe. Maar het is heerlijk rustig, slechts een handvol toeristen. Wellicht hebben een hoop mensen gedacht om het weer af te wachten, dat het zo rustig is. Er is tenslotte voor vandaag sneeuw voorspelt, maar voorlopig is er nog blauwe lucht en schijnt de zon.

Er worden weer een heleboel foto's gemaakt en dan stappen we in om naar het volgende uitzichtpunt te gaan - Inspiration Point. Dit ligt ook op een hoogte van ca. 2500 meter. Het is hier zo nodig nog mooier dan bij de vorige stop, hier heb je echt zicht op de hoodoos in de canyon. Langs de rand mag je wel wandelen, maar dat betekent wel ploeteren door de sneeuw. Maar voor dit uitzicht hebben we dat er graag voor over. Een beetje verkleumd komen we weer bij de camper dus eerst maar even water opzetten voor koffie en even opwarmen. Het wordt toch ook al drukker met bezoekers.

Op naar het volgende uitzichtpunt - Sunset Point. Het is gewoon onwerkelijk hoe mooi dit is, je kan wel foto's blijven schieten. We blijven ook even staan bij een groepje dat uitleg krijgt van een park ranger over het ontstaan van de hoodoos in Bryce Canyon. Interessant om te horen hoe erosie in zijn werk gaat met de verschillende lagen gesteente en de invloed van kou en warmte. Het is nu echt wel druk geworden, bij dit punt is het al lastig om een parkeerplek voor de camper te krijgen, dus we gaan ervan uit dat bij de volgende (en tevens laatste) stop het niet veel beter zal zijn. De meeste bezoekers komen het park in en stoppen direct bij dit eerste uitzichtpunt, het weer is nog steeds goed dus dat zal er ook wel mee te maken hebben dat het steeds drukker wordt.

Het is inderdaad heel druk bij deze stop - Sunrise Point. We zitten nog steeds op een hoogte van ca. 2500 meter. Er is weinig parkeerplek, zeker omdat personenwagens ook nog eens geparkeerd staan op de RV plaatsen. Maar we zien een plekje en achteruit inparkeren is voor Marc een fluitje van een cent! Weer genieten we van het prachtige uitzicht, alhoewel we dit punt van de canyon minder indrukwekkend vinden dan de andere 3. Bij Sunrise Point staat ook een general store waar we even een kijkje nemen. We besluiten om hier in de camper maar te lunchen, gebakken eieren met spek gaan er wel in na deze (koude) wandelingen.

Rond 1 uur verlaten we het nationale park en rijden terug in de richting van Cannonville. We willen er vandaag een niet al te drukke dag van maken, gisteren was al behoorlijk vermoeiend en morgen hebben we weer een dag rijden voor de boeg. Vlak voor Cannonville moeten we ineens flink remmen. Er steekt plotseling een groep herten over! Een aantal herten is al aan de overkant van de weg maar er blijft nog een groepje afwachtend staan aan onze kant. We blijven natuurlijk stil staan totdat ze ook de sprong wagen en de weg oprennen.

Dan rijden we nog alleen een stukje de scenic byway 12 op richting het Grand Staircase Escalante National Monument. Als het weer straks toch nog slecht mocht worden, hebben we in ieder geval nog een stukje van deze mooie route gereden. Bij het eerste uitzichtpunt - Powell Point Vista - keren we en na het nemen van weer een behoorlijk aantal foto's rijden we terug naar de camping. In Cannonville maar gelijk tanken zodat we morgen met een volle tank kunnen vertrekken. Bij de locale market store slaan we nog wat boodschappen in en dan is het op naar de camping en relaxen. Wellicht dat we nog kunnen barbecuen vanavond. De lucht begint nu echter wel te betrekken dus waarschijnlijk gaat het toch regenen en/of sneeuwen vanavond. Maar we hebben nog steeds goede hoop voor de route van morgen - fingers crossed!