Dag 7 - Kodachrome Basin State Park

Door Sabine de Vries - 20-03-2019 01:30

Vandaag starten we rustig aan op, zo'n rondrreis is behoorlijk vermoeiend en om nu iedere dag de wekker om 7 uur af te laten lopen...... de keuze voor vandaag is gevallen op een bezoek aan Kodachrome Basin State Park. In Bryce zijn nog veel wandelpaden afgesloten vanwege de sneeuw en het lawinegevaar, dat geldt helaas zeker voor alle wandelpaden die de canyon in gaan. Er is in dit gebied deze winter in 50 jaar tijd niet zo veel sneeuw gevallen. Maar het wordt iedere dag warmer dus we gokken erop dat er morgen wellicht meer te bezichtigen is in het park.

Op weg dus naar Kodachrome, ongeveer een kwartiertje rijden vanaf de camping. Het landschap is weer adembenemend mooi, hoge rotswanden met een onwerkelijke rode kleur zover je kan kijken. Bij de ingang van het park weer entree betalen en van de ranger krijgen we tips voor fotogenieke wandelingen. We rijden door een soort poort van rotswanden en zien al gelijk een aantal enorme rotszuilen staan. In het park staan in totaal 67 van zulke zogenaamde monolieten of "sand pipes" van gekleurd zandsteen. In 1948 bezocht een team van onderzoekers van National Geographic dit gebied. Zij waren zo onder de indruk van de vele kleuren in het park dat ze het de naam Kodachrome gaven, vernoemt naar de toen net uitgevonden Kodak film.

Aan het einde van de weg die het park inloopt stoppen we voor wat foto's en zoeken we op de plattegrond waar we kunnen parkeren. Hiervoor moeten we een klein stukje terug rijden. Bij deze parkeerplaats beginnen 2 wandelroutes, een korte Nature Trail van ca. 800 meter en een rondwandeling van 2,5 km met de naam Angel's Palace Trail. Langs de Nature Trail staan informatiepanelen over de flora, fauna en geologie van dit gebied. Het is erg rustig in het park, er zijn haast geen andere bezoekers en we wanen ons alleen op de wereld. En wat is het hier mooi! En stil........totaal geen geluiden te horen, zelfs de vogels houden zich stil, het is dan ook nog steeds winter dus de dieren zijn nog niet echt actief, al zou je denken dat het met een temperatuur van over de 20 graden en volop zon al bijna zomer is. Maar hier zijn de temperaturen in de zomer natuurlijk compleet anders dan wij gewend zijn, dit is tenslotte woestijngebied. En dat merk je wel tijdens het wandelen, je moet constant water blijven drinken, je voelt gewoon dat je uitdroogt.

Na de Nature Trail beginnen we aan de Angel's Palace Trail, deze wandeling vraagt meer inspanning, het pad klimt gelijdelijk aan naar boven en overal zie je weer een ansichtkaart voor je, adembenemend hoe mooi het hier is. Het is een behoorlijke wandeling en na ruim anderhalf uur zijn we weer terug bij de camper. Tijd voor lunch. We rijden vervolgens weer een stukje de weg terug om te parkeren voor de volgende wandeling. Volgens de ranger is de Panorama Trail ook fantastisch voor het maken van foto's. Deze rondwandeling is in totaal 9,7 km lang maar kan ook ingekort worden naar een rondje van 4,85 km. Dat lijkt ons voldoende, we zijn al behoorlijk actief geweest vandaag. Het probleem alleen is dat ze hier niet zo nauwkeurig zijn met het markeren van het pad, her en der staan wel paaltjes met pijlen maar je hebt geen idee welke route je volgt. Uiteindelijk zijn we een goede 2 uur onderweg en als we terug in de camper op de kaart kijken blijken we toch de lange route gelopen te hebben....... we zijn goed moe van deze inspanning, het valt echt niet mee om in de warmte van de woestijn zo'n wandeling te maken.

Inmiddels is het al weer half 5 en gaan we terug naar de camping. Onderweg zien we nog een groepje herten langs de kant van de weg staan, mooi voor de foto's. Nu we al een aantal dagen onderweg zijn is het ook tijd om de was te gaan doen. Bij de receptie van de camping vragen we ook nog even wat informatie over Bryce Canyon. Tijdens de wandeling vanmiddag spraken we namelijk mensen die deze ochtend in Bryce waren geweest maar snel weer weg waren gegaan omdat het een gekkenhuis was met bezoekers. Omdat er momenteel maar 1 trail open is gaan alle bezoekers daarheen... Zij vertelden ons ook dat het morgen gaat sneeuwen!

Bij de receptie bevestigen ze inderdaad dat het morgen slecht weer wordt, in ieder geval regen en zeker in Bryce gaat het sneeuwen. Er wordt ook onweer voorspeld maar wellicht klaart het in de middag iets op. Moeilijk om te bevatten nu het zonnetje nog schijnt, de lucht strak blauw is en we gewoon buiten zitten te eten. Ook voor de rest van de week wordt extreem winterweer verwacht, en dat betekent dat we onze reisroute moeten aanpassen. Het zal te gevaarlijk zijn om onze reis te vervolgen over de scenic route 12 naar Capitol Reef dus we zullen een alternatieve route moeten gaan kiezen. Echt jammer, want deze route 12 is echt 1 van de mooiste van Amerika en we hadden nog diverse mooie stops onderweg gepland. Maar ja, we gaan niet ons leven ervoor wagen. Het plan is in ieder geval voor morgen om heel vroeg naar Bryce te vertrekken om de drukte voor te zijn (tenzij we morgen wakker worden en er liggen meters sneeuw.....). Verder is het afwachten wat het weer doet, ons plan om morgen te barbecuen zal zeer waarschijnlijk niet uitvoerbaar zijn.