Dag 10 - Moab

Door Sabine de Vries - 23-03-2019 03:16

Het is de hele nacht droog gebleven maar het was wel weer onwijs koud. Het zou vannacht rond het vriespunt blijven maar voor het gevoel was het stukken kouder. Uit voorzorg hadden we gisteravond nog wel wat anti-vries in de leidingen gegoten. Als we opstaan is het behoorlijk koud in de camper dus snel de kachel aanzetten. De hele nacht hebben we ook maar de warmwater boiler stand by laten staan. Om water te gebruiken zetten we ook de waterpomp weer aan maar die begint na het ontbijt ineens herrie te maken en er komt ook geen water meer uit de kraan. Even zijn we bang dat de pomp stuk is of dat er toch iets bevroren is. Als we tank levels nakijken zien we dat de tank voor het verse water compleet leeg is. Gelukkig is er op de camping een vulpunt, we gooien de tank niet helemaal vol maar we nemen in ieder geval genoeg mee zodat we onderweg toch water kunnen gebruiken, in ieder geval voor het toilet!

De lucht is opgeklaard en er schijnt een waterig zonnetje. Tom de opzichter komt nog even een praatje met ons maken, hij is 8 jaar geleden met pensioen gegaan en werkt nu ieder jaar samen met zijn vrouw als vrijwilliger in de nationale parken. Ze wonen normaal gesproken in Indiana en dit is het 4e jaar dat ze voor Capitol Reef als standplaats gekozen hebben vanwege de mooie omgeving. Ze verblijven op de camping vanaf maart en gaan begin juli weer naar huis. We zeggen dat we het jammer vinden dat we maar 1 nacht geboekt hadden omdat dit ons door het reisbureau was aangeraden. Tom zegt dat Capitol Reef voor de meeste toeristen inderdaad maar een zgn. "stop over" plek is - iedereen doet de bekende parken Zion, Bryce, Arches aan maar Capitol Reef is een beetje een vergeten park, een beetje jammer want er is echt veel te zien. En dat vinden wij ook eigenlijk wel. Tom wil wel onze kennis van het gebied nog even testen met 4 vragen waarmee we een Capitol Reef sticker kunnen verdienen, we weten 3 van de 4 vragen redelijk goed te beantwoorden en daarmee hebben we onze sticker verdient!! We nemen afscheid van Tom en verlaten de camping.

Normaal gesproken kun je vanaf de camping de scenic drive volgen tot het einde van de canyon maar de weg is helaas nog afgesloten, waarschijnlijk nog vanwege de winterse omstandigheden. Door de regen van gisteren hebben we niet veel kunnen zien op de uitzichtpunten langs de weg die door het park loopt dus we rijden eerst een stuk van de gekomen route terug om alsnog foto's te kunnen nemen. We stoppen bij de Chimney Rock, de Goosenecks en The Castle. Dan rijden we weer voorbij het visitor center en gaan op weg naar Moab. Langs de route volgen nog meer fotomomenten, onder andere bij een rotswand waarop nog petrogliefen van de indianenstammen te zien zijn.

We verlaten Capitol Reef en het landschap wordt wat vlakker en eigenlijk ook wat saaier. De rode rotsen maken plaats voor zwarte rotsen en grindvlaktes en de weg die we moeten rijden lijkt eindeloos. Ineens verschijnen dan toch weer rode rotsformaties en op een parkeerplek met uitzichtpunt langs de weg stoppen we rond 1 uur voor lunch. We zetten de waterpomp weer even aan maar die begint gelijk weer herrie te maken, oeps, lichte paniek. Er komt ook amper water uit de kranen terwijl we toch de watertank gevuld hebben. Zouden we dan toch vorstschade hebben? Maar na enkele telllen komt er gelukkig toch weer druk op het water, doordat de pomp vanochtend had staan draaien zonder water zat er gewoon veel lucht in de leidingen.

De route naar Moab is verder recht toe, recht aan, we moeten ook nog een stukje over interstate 70 - die Amerikanen jakkeren net zo over de snelweg als wij in Nederland. Bij de afslag naar Moab betrekt helaas de lucht weer en begint het weer te regenen. Uiteindelijk bereiken we Moab, wat een drukte is het hier. Dit is echt een populaire bestemming voor de nationale parken in dit gebied: Arches en Canyonlands. Overal zie je ook Amerikanen met trailers met daarop buggies, quads, crossmotoren etc. Dat is in deze omgeving echt de nationale tijdverdrijving - lekker scheuren door de prachtige natuur........ rare jongens die Amerikanen. Het is ook weer tijd om wat boodschappen in te slaan dus voordat we doorrijden naar de camping maar even naar de supermarkt. Je blijft je verbazen hoe mega die winkes hier zijn. Dan nog tanken, er gaat weer een aardig slokje in. Maar dan kunnen we morgen in ieder geval met een volle tank op pad naar Arches National Park. Gezien de drukte hier (en het is ook nog eens weekend en nog steeds spring break) zal het weer een vroege start zijn.