Fastfood in Amerika en Canada: Subway

Subway is van origine een Amerikaanse multinationale fastfoodketen die voornamelijk bekend staat om haar sandwiches en salades. Het bedrijf is inmiddels zo groot dat het wereldwijd meer filialen heeft dan McDonald’s. De slogan van Subway, ‘Eat Fresh’, moet benadrukken dat alle sandwiches zijn gemaakt van versgebakken brood belegd met verse ingrediënten. Om dat aan de klant te demonstreren, worden broodjes ter plekke voor de ogen van de klant gemaakt.

Subway

Geschiedenis

Wanneer gesproken wordt over de geschiedenis Subway, praat je voornamelijk over de zeventienjarige entrepreneur Fred DeLuca. In 1965 was DeLuca op weg om zijn droom, arts worden, te vervullen. Hij zocht naar manieren om zijn studie te kunnen betalen, toen familievriend Dr. Peter Buck voorstelde een ‘submarine sandwich shop’ te openen. Hij had in zijn geboortedorp een dergelijke shop gezien en wilde een gelijksoortig succes behalen.

Fred DeLuca leende van Dr. Buck duizend dollar en zo ontstond het partnerschap tussen de twee. In augustus 1965 openden ze het restaurant genaamd ‘Pete’s Super Submarines’. Een jaar later opende de tweede winkel, omdat het concept succesvol bleek. Dit alles was een enorme uitdaging voor de twee, maar tevens erg leerzaam. Ze realiseerden zich dat ze de keten zichtbaarder moesten maken om hun succes te vergroten. Om deze reden werd de derde winkel geopend op een goed zichtbare locatie en de naam werd ingekort tot Subway. Kort daarna volgde het herkenbare felgele logo. De volgende stap was het maken van een businessplan, waarin de doelen van het restaurant werden vastgelegd. Om deze doelen te realiseren, begon het bedrijf met een franchiseconcept. Zo kregen andere ondernemers de kans om succesvol te zijn in hun eigen onderneming, onder de naam van Subway. In 1974 werd de eerste Subway-franchise werd geopend in Connecticut. In augustus 1995 vierde Subway de opening van de met de 11.000ste(!) vestiging.

Subway restaurants staan al jaren lang genoteerd in de ‘Entrepreneur Magazine’s Top 500 Franchises, en Subway werd de nummer twee van alle franchises over de hele wereld in het jaar 2008. Het jaar daarop werd de restaurantketen derde in de keuze voor de snelst groeiende Franchise en kreeg het de nummer één positie in de ‘Global Franchise’. Alsof het nog niet genoeg was, stond de keten in maart 2011 ook nog op de eerste plaats van het meest populaire fast-food restaurant van de Verenigde Staten. Ze werden gekozen uit een poll, ingevuld door meer dan 43.000 social media-gebruikers. Subway heeft, kortom, veel indruk gemaakt met het franchiseconcept en is nog lang niet klaar met groeien.

Menu

Het menu van Subway is in Canada hetzelfde als in de Verenigde Staten, maar heeft enkele kleine verschillen met betrekking tot de lokale en culturele smaken. Zo is bijvoorbeeld in Québec 87% van de bevolking Franstalig en is dus het menu ook in het Frans.

Subway is met name beroemd om haar made-to-order sandwiches en salades. De broodjes worden klaargemaakt voor de ogen van de klanten. De broodjes worden dagelijks gebakken in het restaurant zelf, waardoor ze gegarandeerd vers zijn. Naast sandwiches kun je bij Subway terecht voor een ontbijt met bagels, eieren en worst, een flinke koek of een muffin. Tot slot heeft de keten ook nog een gevarieerd aantal smaken van desserts. Een van de bekendste sandwiches is de BMT, wat vroeger stond voor ‘Brooklyn Manhattan Transit, maar tegenwoordig staat voor ‘Biggest, Meatiest, Tastiest’. Op deze sandwich zit salami, peperoni en verse ham.

Meer informatie is te vinden op Subway's officiële website.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan