Banff to Vancouver

Door Anneke & Rinus - 19-06-2022 21:40

Jasper was mooi en Maligne Canyon prachtig. Op weg naar Lake Louise via de Ice Fields Parkway nog twee watervallen bezocht de Athabasca Falls en de Sunwapta Falls, bijzonder wat erosie door water allemaal kan vormen. De scenery van de Ice Field Parkway is indrukwekkend en gaat echt niet vervelen. De Colombia Icefield is door zijn breedte wel bijzonder, maar zeker niet mooier dan de andere glaciers die we hebben gezien. De hoeveelheid toeristen die veel geld betalen om met een speciale bus naar de teen van de glacier worden gebracht en daar even rond de bus mogen lopen leveren veel geld op voor natuurbescherming, maar eigenlijk is het te zot voor woorden dat dit kan en mag.

Het is half juni en toeristen overspoelen Lake Louise. Het was erg druk, geen supermarkt te bereiken dus maar 100 km (heen en terug) rijden om boodschappen te doen voor de komende drie dagen. Voor je ergens vertrekt eerst nadenken!!! Voor Canadezen is dit niets bijzonders maar wij moesten er toch even aan wennen. Dit betekende dat wij Kicking Horse Campground in Yoho National Park pas na 19 uur bereikten. Eerst maar een kampvuur en een drankje. Ook hier goede sanitaire voorzieningen. Op deze campground moet je een vergunning kopen om te mogen fikken, maar dan mag je wel hout zoveel als je wilt pakken. Onze jonge duitse buren hadden geen behoefte om de blokken kleiner te maken, maar ja die grote blokken branden 's-nachts nog. Zij vertelden ons dat zij om 05:30 bij Moraine Lake waren en zij de laatste parkeerplek hadden. Na 7 uur als de zonsopkomst is gefotografeerd is iedereen weer vertrokken. Parkeren bij Lake Louise om 6 uur in de ochtend, anders vis je achter het net. De shuttle bus is dan de enige optie.

Zondagmorgen, het regent in plaats van vroeg opstaan nog maar even een poosje soezelen. Om 9:30 trekt de lucht open en gaan we de hike naar Ross Lake lopen, we waren echt helemaal alleen in "bear country" het laatste stuk dat door het bos liep hebben dan ook niet gedaan. We konden maar niet beslissen wie zich zou opofferen bij een spontane ontmoeting. Over de Kicking Horse Pass loopt de trans canada spoorlijn. Om hier de ruige Rockies te overwinnen is een speciaal spiraalvormig traject aan gelegd, een ingenieus systeem afgekeken bij de Zwitsers. Er zijn beren bij Highway 1 en dat betekent maximum snelheid 50 km/uur, meerdere politie en parkwachters hebben hun handen vol om overtreders tot stoppen te dwingen.

Maandagochtend in alle vroegte zijn we naar Lake Louise gegaan, om 6:00 uur stonden we op de parkeerplaats helaas gingen de parkeer automaten pas om 07:00 uur open. Dus eerst een ontbijtje en koffie genomen want dat hadden we overgeslagen. Het was de bedoeling dat ik de Plain of Six Glaciers wandeling zou doen, maar een Grizzly met 3 cubs, verse sneeuw en ijzel hebben me hiervan weerhouden. Dus hebben we in plaats daarvan samen de wandeling langs de oever gemaakt toot aan het bos. De Grizzly was met haar kroost ondertussen verder het dal ingetrokken en zorgde voor afzettingen bij het Fairmont Hotel. Het werd toen al aardig druk, dus zijn we vertrokken naar Bow Valley road, met prachtig uitzicht op Castle Mountain en zijn we gaan wandelen bij langs de Johnson Canyon, na 3 kilometer zijn we omgekeerd vanwege de drukte, in file lopen wat vreselijk. Hoe moet dat hier zijn in juli en augustus. Het lijkt wel of het Noorden ons heeft betoverd met haar afgelegenheid.

Vanavond laatste kampvuur, met een echte T-Bone steak. Dinsdag rijden we naar Lake Errock om te overnachten in het huis van Anneke en Bill, een dagje toeren want we willen 750 kilometer afleggen. Woensdag rustig op het gemakje naar Vancouver en donderdag Camper inleveren naar het vliegveld en dan naar huis. Ons avontuur zit erop, we hebben het fantastisch gehad.