Wells Gray Provincial Park

Door Anneke & Rinus - 18-05-2022 20:36

Lekkage in de camper. Zonder dat wij hem in gebruik hadden lekte de camper tijdens regenval en de vloeistof kwam in de douche terecht, maar ja water stroomt naar het laagste punt en je weet dus niet waar het lekt. Alle dakramen waren dicht, de slide-out was in, dus ja toch maar even contact met Canadream op zondag, bericht ingesproken en maandag om 6.45 uur werd ik gewekt door een vriendelijke vrouw die zij dat ze mij een mail ging sturen. Nu heb ik op zich geen bezwaar tegen vriendelijke vrouwen, maar liever niet zo vroeg en zeker niet met een nutteloze boodschap.Na het ontbijt zijn we vertrokken naar Kamloops via de Fraser Canyon met prachtige vergezichten en de rivier. Onderweg zagen we oranje vlaggetjes langs de weg zoals bij ons als Nederland voetbalt, god wat leuk welk feestje zouden ze hier hebben. Maar telkens als men aan de weg werkte zagen we deze vlaggetjes op de werkplek. Zo zie je maar weer vooronderstellingen zijn niet altijd betrouwbaar.

Onderweg kwamen we door het stadje Lytton, verwoest door brand in 2021, ongelofelijk wat een ravage.

Het is vrijwel overal mogelijk om een provincial park te vinden en er zijn door de week nog maar weinig mensen. Het voordeel is de prijs van de camperplek inclusief picknick tafel en vuur ring. Net voorbij Kamloops richting Clearwater belanden wij in Paul Lake Provincial Park. Als je niet hebt gereserveerd betaal je door geld in een enveloppe te stoppen. Bij ons kwam de terreinbeheerder langs aan wie we konden betalen. Het park lag op bijna 1000 meter hoogte en dat hebben we ’s-nachts geweten, ijzig koud!!! Trui en sokken aan en uiteindelijk zelfs de kachel aangestoken om een beetje warmte in ons tijdelijk verblijf te verkrijgen. Het is niet ruim maar je kan prima douchen in de camper en na het ontbijt op weg naar Wells Gray Provincial Park.

Wells Gray Provincial Park staat bekend om zijn watervallen en onderweg naar Pyramis Campground hebben we alvast Spahats Falls bezocht. Op de camping een vuur proberen te maken met hout uit het bos. Veel rook en een halve fles fire starter later stink ik naar de rook maar brand er nog weinig. In de afgelegen gebieden is het belangrijk dat je met vol vers water, propaan en brandstof en lege grey en black water tanks begint. Ons vers water is op zodat we 30 km terug moeten om water te tanken,. Ook de vuil water tanks zijn vol dus vullen en lozen.

In deze afgelegen gebieden is er geen online communicatie mogelijk. Geen bereik op mobiel dus 40 km terug gereden richting Clearwater om contact te krijgen met vrienden in Nederland. Het Shell station had Wifi, gelijk even wat kampvuur hout gekocht.

Vanmiddag hebben we Dawson Falls  en Helmcken Falls bezocht veel hoger dan de Niagara Falls. Onderweg een zwarte beer tegen op de weg, we kwamen rond de bocht en reden zachtjes dus we konden hem even goed kunnen bewonderen  en op de kiek zetten vanuit de veilige camper.

C187A832-C0A6-4B01-87D2-F6EF28D369D2_1_201_a.jpeg/tr-dynamic/9049/album/C187A832-C0A6-4B01-87D2-F6EF28D369D2_1_201_a.2332.333e.jpeg" title="" />

Daarna nog gepoogd een wandeling te maken langs de rivier, maar op enig moment moesten we terug. Er was teveel water op het pad. Een kampvuur gestart maar het gaat regenen dus we zoeken de bescherming van de camper op. Vanavond sphaghetti bolognese op het menu, dus maar even een lekker sausje van tomaten maken, met tym, rozemarijn en peterselie.

Vanuit Jasper en Banff horen we andere avonturiers berichten over sneeuw en Lake Louise is nog geheel bevroren. Goed dus dat we daar niet zijn begonnen. Donderdag gaan we richting Cariboo Mountains

Sneeuw en regen op een mooie Highway 24, in 100 Mile House voorraad en water ingeslagen. Richting Lillooet in de Marble Canyon overnacht. Prachtig drie meren naast met verschillende kleuren en steile bergwanden. Een klein stukje gewandeld, bear around dus lawaai maken met de sleutels.  Vanmorgen ontdekten we een verstekeling aan boord, een kleine muis die het keuken papier versnippert. De weg langs Highway 99, Fraser Canyon is prachtig In Lillooet gestopt, heerlijke koffie en lekkere chocolate brownie. Mijn laptop opgeladen in een museum, zodat ik het laatste verslag kan verzenden. We gaan zo verder richting Pemberton en zaterdag zijn we weer in Vancouver.