Vancouver Island Campbell River en Port Hardy

Door Anneke & Rinus - 29-05-2022 01:32

De reis van Ucluelet naar Port Alberni, onze tussenstop voor het bijvullen van de koelkast, de diepvries en de geheime opbergruimte van Anneke, is regenachtig. Op Kennedy Hill zijn ze in de stromende regen aan het werk om ervoor te zorgen dat de weg niet verder verzakt. De betonnen randen zijn weg en de afgrond is pakweg 100 meter. Het is "one lane traffic" dus na twintig minuten mogen we verder. In Port Alberni gaat de zon schijnen en zo arriveren in de middag op de Quinsam Campground in Elk Falls Provincial Park. We blijven hier 4 nachten staan. Onze gereserveerde plek is prima aan de rivier en zonnig ook nog aan het eind van de middag. Na een rondje over deze campground met ongeveer 100 plaatsen, gaat het kampvuur voor de eerste keer aan. De houtblokken zijn groot dus de volgende dag maar even een bijl gekocht bij Canadian Tyres, een zaak waar je van alles voor je vrije tijd kan vinden. Een kopje koffie aan de haven en dan opweg naar de trail vandaag: Elk Falls met de suspension bridge.

IMG_3676.jpeg               IMG_3678.jpeg

Eerst boven de waterval en dan naar de onderkant. Ik ga een trap af om bij de rand te komen en Anneke blijft daar even wachten. Na 15 minuten geen Anneke meer, geen wifi geen bereik, dus de trail maar vervolgd. Onderweg wordt ik aangesproken door een jonge charmante vrouw die mij vraagt of ik samen met Anneke was. Ik moest even nadenken, maar ja kans op chans was nihil dus ik zei ja. Ze moest zeggen dat Anneke terug was gegaan naar de camper en ik had nog een uurtje te gaan dus bezorgdheid al over. We hadden de zaken eerlijk verdeelt Anneke de sleutels van de camper en ik de berenspray dus haar keus was een redelijk logische. Om onze hereniging te vieren zijn we de beste fish and chips gaan eten bij Dick's dus wij daar naar toe, ik heb slechter maar ook wel beter gehad. Het was in ieder geval niet vet.

Bomen overal bomen sommige klein maar sommigen ook wat groter, met name de red cedar giga. Deze boom is de heilige boom voor de First Nations en zij gebruiken hem dan ook bijna overal voor. Zo had Anneke haar eigen schuilhut gevonden.

Na ons ochtend ritueel, de wandelschoenen weer aangetrokken en twee hikes rond de camping gelopen. De eerste was gesloten wegens overstromingen en de tweedde hal een te steil pad al met al 5 km gelopen. We hebben een hatchery bezocht, het documentatie centrum was open en gaf een goede inkijk in het op peil houden van de zalm populatie. Vanuit de Quinsam en Cambell River vinden miljoenen zalmen hun weg terug naar de oceaan. De hatchery neemt eitjes af van de zalm, bevrucht deze en laat geleidelijk de kleine zalmpjes weer vrij. Een soort IVF maar dan voor zalmen. We wilden onze propaan tank, benzine tank en watertank vullen en de vuil watertanken legen. Het reizen met een camper vraagt er om vooruit te denken zeker in zo een groot land als Canada waar de afstanden tussen voorzieningen groot zijn. Almet al een rustig dagje om te lezen en te schrijven.

Wat een leuke ervaring, met een Zodiac over het water racen. Een overlevingspak aan en gaan met die banaan. Direct uit de haven bericht van twee Humpback walvissen, een moeder en een 1 jarige. Ze hadden weinig zin in kunstjes dus we zagen alleen hun rugvin. Onderweg naar Stuart Island waar we even de benen konden strekken en lekker in de zon hebben geluncht, zagen we Beer nummer 4 op het strand. eindelijk nadat we al bijna 6 uur hadden gevaren zagen we nog twee walvissen, met een prachtige zwaai van zijn staart nam hij afscheid van ons. maar ja leg dat maar eens vast op beeld. de fotograaf was net te laat, maar de herinning blijft. super dag gehad, een echte aanrader. Boodschappen, brandstof, vuilwater tanken legen  en water bijvullen voor de laatste etappe op Victoria Island. Van Port Campbell Naar Port Hardy.

DSC_0021.jpeg                    DSC_0014-1.jpeg      DSC_0020.jpeg/tr-dynamic/9049/album/DSC_0020.2332.333e.jpeg" title="" />

De highway 19 verlaten om aft e buigen naar Kelsey Bay via de Sayward valley. En eindelijk de eerste adelaar redelijk op de foto, wachtend op een lekker hapje op de punt van een oud roestig oorlogsschip. Aan het eind van de Salmon River ligt een enorm terrein waar alle gevelde boomstammen uit het gebied aankomen, worden gesorteerd en met kleine bootjes tot grote vlotten worden samengevoegd.

DSC_0006.jpeg                      DSC_0008-1.jpeg

Terug naar Highway 19 en op naar de volgende tussenstop Telegraph Cove zeg maar de Zaanse Schaans. Huisjes op palen en houten plankieren als looppaden. Het geheel is tussen de 80 en 100 jaar oud en zeker vanuit Canadeesch perspectief "heritage". Het commerciele doet afbreuk aan het geheel en zelf heb ik geen goede herinneringen aan de vlakbij gelegen camping. Zij waren de enige camping die annuleringskosten in 2019 rekenden toen we in verband met de Covid niet mochten reizen. Op de camping aangekomen hadden we een was te doen, en een poetsbeurt van ons sanitaire gedeelte.

Morgen om vijf uur op want we moeten ons om 5:45 uur melden bij de ferrie voor de reis naar Prince Ruppert. We gaan Vancouver Island verlaten een prachtig stuk Britisch Colombia met grote verschillen qua landschap.