Dag 18 en19 Grand Canyon

Door E&J - 17-06-2017 06:44

Op weg naar de Grand Canyon en net buiten Page de "Horseshoe bend" bezocht. Het is verstandig dit vroeg op de dag te doen, want het is niet ver maar het is behoorlijk warm hier. Je loopt 2 mijl door een zandbak zonder beschutting en met een aardig hoogteverschil. Er staan waarschuwingen om voldoende water mee te nemen. Het was een spectaculair gezicht deze blik op de Colorado rivier die hier door het landschap meanderd richting Grand Canyon. Duizelingwekkend als je naar beneden kijk en ontdekt dat er geen rommel benden ligt maar dat het tentjes en kano's zijn.

Daarna via weg 95 en 64 de Grand Canyon in, langs de "South Rim". Bij het eerste uitzichtpunt, "Desert View Watchtower" gestopt. Overweldigend deze uitzichten. De afmetingen zijn enorm en van bovenaf is het niet te bevatten. De Colorado rivier stroom hier 1 mijl (1600m) onder je door het dal

Daarna bij een aantal uitzichtpunten gestopt. Het was erg druk in het park. De parkeerplaatsen bij het visitor centrum waren allemaal vol, daarom onze gereserveerde campingplek opgezocht op camping Ten-X, net buiten het park. We konden onze plek niet voor nog een extra nacht boeken, maar misschien kunnen we morgenvroeg na 10 uur een andere plek krijgen (First come - first serve). Daarna teruggereden richting het NP. Net voor de ingang bij Tusuyan geparkeerd en op de shuttle gestapt. Het visitor centrum bezocht en een mooie film bekeken, daarna nog naar een uitzichtpunt gewandeld. Je voelt je erg nietig in zoveel natuurgeweld. Met shuttle terug en bij Maverick een helikoptervlucht geboekt voor de volgende dag 11:30.

De volgende dag rustig aangedaan omdat we tot 10 uur wilden wachten om een andere plek te vinden. Dat is gelukt. Daarna naar onze helicopter vlucht, wel spannend. We hebben nog nooit in een helicopter gezeten. Na de uitleg met 3 anderen naar het platform. Johan en Emmy op de 2e rij, ieder aan een kant bij het raam. De andere 3 pasagiers voor in.

Eerst vlogen we een heel stuk laag over de bomen. Het schudde wel erg vanwege de wind. En toen .... in eens valt het bos weg en kijk je diep in de canyon. Wat een uitzichten, prachtig. De piloot geeft uitleg en via de koptelefoon kunnen we ook met elkaar praten. We vlogen een stukje stroomopwaarts, tot waar de "Little Colorado River" uitkomt in de "Colorado River". De "Little Colorado River" is heel lichtblauw.

We vlogen vervolgens een stuk over de "North Rim", die een paar 100 feet hoger ligt en daardoor een hele andere vegetatie heeft. Na een vlucht van 45 minuten waren we weer terug. "Once in a life time", dat hebben we toch maar mooi mee gemaakt.

Daarna een wifi opgezocht bij een koffietent, want ook hier verder geen bereik met telefoon en hotspot (geen AT&T). Een paar appjes verstuurd en we kregen een appje van Martin en Richard dat ze ook in de Grand Canyon waren aangekomen. Hen gemeld dat ze bij onze plek 23 op Ten-X wel konden staan.

Met de shuttle naar het NP daarna overstapt op de Blu- en daarna op de Red-line, naar het meest westelijke punt, "Hermes Rest". Hier uitgestapt en langs de rim terug gewandeld en sommige stukken weer de shuttle genomen. Prachtige vergezichten. Het was jammer genoeg niet zo helder.

De zon begint al aardig te zakken, maar we wachten maar niet op "Sun set", dan wordt het wel erg laat, want we moeten nog een heel stuk terug met de shuttles. Vlak bij de uitgang zagen we vanuit de bus een Elk, een man met een flink gewei en een vrouwtje. We hebben ze niet helemaal op de foto kunnen zetten, maar het gewei staat er mooi op.

Terug naar de camping en wie stonden er al op onze plek? Martin en Richard. Erg gezellig.