Van Jasper naar Wells Gray.

Door Wim en Marian - 19-06-2018 21:46

15 juni: dag 23

• Rond 10:30 vertrokken richting Mount Robson Provincial Park. Vanaf de camping eerst bij Pocahontas de Mount Miette op naar verluid zou je hier veel wild life kunnen verwachten en de weg richting Miette Hot Springs is qua natuur erg mooi. Veel vogels en vlinders zien vliegen maar voor de rest geen wild life gezien. Weg was de moeite waard om te rijden, dus maar weer terug langs de zelfde weg nu richting Lake Maligne het op een na grootste smeltwater meer ter wereld. Op ongeveer de zelfde plek als gisteren zagen we weer twee Big Horn schapen staan. Nadat we de afslag richting het meer genomen hadden zagen we een familie berg schapen met 3 jongen, na hiervan wat foto’s gemaakt te hebben verder gereden en onze tweede beer tegen gekomen. Bij het meer aangekomen gelunched en wat rond gelopen. Toen weer terug om de Maligne Canyon in te gaan lopen. Echter toen we daar aankwamen regende het weer en zijn we doorgereden richting Mount Robson. Vlak voor Jasper zagen we een kudde herten van ongeveer 10 stuks. Ik was uit de camper gegaan om beter foto’s te kunnen maken. De leider(ster) van de kudde keek steeds naar mij dus ben ik een beetje terug gelopen, toen al het verkeer stil stond staken ze allemaal de weg over. Hierna zijn we doorgereden naar het informatie centrum van Mount Robson om informatie over de omgeving en camping in te winnen. We staan nu op iRVin`s Park & Campground te Valemount B.C., en hebben heerlijk gegeten bij Caribou Grill restaurant.

16 juni: Dag 24

• Om 11:00 vertrokken van iRVin’s park naar Clearwater dit is ongeveer 1.5 uur rijden over highway 5. Rustig gereden over weer een mooie weg, als ik plotseling een beer aan de kant van de weg zie gaan liggen. Voorzichtig de beer benadert, in de camper natuurlijk, en een film gemaakt terwijl de beer ligt te eten. Toen we verder reden zag ik iemand aan de andere kant van de weg uit zijn camper stappen en naar de beer toelopen. Vermoedelijk iemand met zelfmoord neigingen. Er stonden nog meer auto`s dus wij zijn maar doorgereden. Staan nu op Blue River Campground in Clearwater een klein gehucht met voornamelijk First Nation bevolking denk ik. Morgen vermoedelijk verder naar Wells Gray National park.

17, 18 en 19 juni: dag 25, 26 en 28

• Om 10:00 vertrokken naar Wells Gray onderweg nog in de verte een beer over zien steken voor de rest een rustige mooie rit gehad. In Wells Gray aangekomen gelijk een camping plaats besproken en doorgereden naar de Spahats Falls, daar bij een Foodtruck (een Belg) friet en een Hotdog gegeten. Toen zijn we helemaal doorgereden naar het einde van het park het Clearwater Lake. Dit hield in dat we ongeveer 30 km over een onverharde weg gereden hebben, op dit meer kan je een kano huren en om het meer lopen. We spraken mensen die in ongeveer 6 uur om het meer hadden gelopen. Op de terugweg  de Helmcken Falls en Dawson Falls bezocht Was aan het einde van de dag en de zon gaf de watervallen een schitterende kleur. Gelukkig weinig last van muggen gehad, misschien omdat het wat minder warm was. Toen weer terug naar de camping en heerlijk gegeten met een geweldige BC wijn Raven Conspiracy in een restaurant net buiten de camping.
  • De volgende dag om 08:30 opgestaan op ons gemak gegeten en toen naar de Moul Falls gereden. Daar op de parkeerplaats aangekomen ging er gelukkig net een camper weg zodat wij daar konden parkeren. Toen begonnen we aan de wandeling naar de Falls, volgens de aanwijzingen zou dit ongeveer 45 heen en 45 minuten terug zijn. Je kan achter deze waterval doorlopen maar ik was eigenwijs en had dus de verkeerde schoenen aan. Ben wel tot beneden bij de waterval geweest en daar werd het te glad voor mijn schoenen en ik had mijn foto toestel bij me dus ben ik niet gaan douchen achter de waterval. Omdat wandeling over vrij steile gedeeltes ging en er soms maar een heel smal pad met rotsen liep, terwijl we onze eerste hete dag hadden (31 graden), en veel in de zon liepen hebben we er in totaal ongeveer 2.5 uur over gedaan. Toen terug naar de camping en heerlijk in het zwembad gelegen (water van ongeveer 22 graden). En weer lekker uit eten in hetzelfde restaurant. En weer dezelfde wijn. Besloten om nog een dag langer op deze camping (Clearwater Valley Resort, onze eerste KOA campground) te blijven.
  • Vandaag een luie dag laat opgestaan, ontbeten, koffie gedronken, en mijn verhaaltje gemaakt. Straks nog een was en weer naar het zwembad. Vanavond BBQ met vlees en vis.