De Rockies

Door Wim en Marian - 15-06-2018 02:55

11 juni: dag 19.

-        Om 09:30 vertrokken over de 93, een 94 km lange weg, door het Kootenay National Park richting Banff. De entree van het park was geweldig, namelijk “De Sinclair Canyon” een nauwe kloof waar de weg doorheen gaat, gelijk onze eerste stop voor een foto sessie. Verder een paar keer gestopt op mooie uitzicht punten, bij de “Paint pots” aangekomen naar boven gelopen (door modder en plassen) om deze te bezichtigen. Paint pots zijn roest kleurige modder poelen, veroorzaakt door de ijzerhoudende grond, die door de First Nations al gebruikt werden om mee te verven. Bij “Marble Canyon” weer helemaal naar boven gelopen om te zien hoe het gletsjer water zich in de loop der eeuwen door het rots massief heen heeft gesleten. In 2003 had hier 40 dagen een bosbrand gewoed die de complete vegetatie had vernietigd. Nu stonden er weer bomen van ca 4 meter hoog met daartussen nog steeds de overblijfselen van de verbrande bomen. We zijn doorgereden naar de camping Spring Creek Mountain Village, een hele mooie naam maar een dure camping met kleine plaatsen en bouwverkeer op de camping. Wel een Canadese familie ontmoet met roots uit Schijf vlak bij Roosendaal.

12 juli: dag 20.

-        Vroeg de opgestaan en vertrokken naar Banff National Park en daar naar Lake Minnewanka gereden, een kunstmatig aangelegd meer. Bij binnenkomst van het park gelijk twee Moos gezien. Na bij het meer gelopen te hebben een rondweg terug genomen en onderweg 3 Elk’s gezien. Toen de 1a genomen (de Bow Valley Parkway) richting Lake Louise. Bij Johnston Canyon, een smalle kloof waar water doorheen stroomt met een paar watervallen, naar boven gelopen Was erg druk om te lopen.  Daarna wilde we verder rijden op de Bow Valley Parkway maar halverwege was de weg afgesloten in verband met het broedseizoen. Dus verder gereden over de 1 Highway. Bij Lake Louise aangekomen werd aangegeven dat alle parkeer plaatsen vol waren, dus maar door naar Moraine Lake. Daar aangekomen was de weg naar het meer afgesloten in verband met volle parkeerplaatsen, dus zijn we maar weer doorgereden. Een paar kilometer verder was er een parkeer plaats voor Lake Louise waar we gewoon op konden met voldoende parkeerplaats. Naar Lake Louise gelopen en mooie foto’s gemaakt. Wederom weer heel erg druk. Daarna doorgereden naar Yoho park. Dachten naar camping Kicking Horse Campground te gaan, maar helaas daar was afgelopen winter een lawine over heen gegaan, dus de hele camping was zo goed als weg. Staat nu op camping Monarch Campground. Heel basic, geen faciliteiten. Echt helemaal niets, maar wel een grote plek en een prachtige omgeving.

13 juni: dag 21.

-        Vroeg opgestaan, althans dat dachten we, Marian haar telefoon gaf aan 07:45. Niet ontbeten gaan we bij Emerald Lake doen kunnen we misschien dieren zien die hier komen drinken omdat het water erg schoon is. Wat was het hier druk zo vroeg veel auto`s en bussen dus al druk rond het meer en geen dieren gespot. Het is hier erg mooi, niet ontbeten. Toen zijn we terug gereden naar de Natural bridge een door het water uitgeslepen rots massa die een natuurlijke brug heeft doen ontstaan. Toen wilden we gaan ontbijten in de Lodge in Field. Daar aan gekomen en om een ontbijt gevraagd, “dat hebben we tot half elf dus nu nog alleen lunch”, Marian haar telefoon liep dus een uur achter. In de lodge hadden we een uitzicht over een soort rangeer terrein waar twee hele lange treinen stonden te wachten. Na het ontbijt door gereden naar de Spiral tunnels, dit is een constructie in de berg waar de treinen een bocht maken om verder de berg op te kunnen, omdat het anders te steil word voor deze treinen. We zagen een trein er doorheen rijden, als de locomotief al uit de tunnel komt is het laatste deel van de trein nog lang niet in de tunnel verdwenen. Na dit gezien te hebben zijn we over de 93, de Icefields Parkway gaan rijden, 1e stop  was bij Bow Summit Aera, korte maar zeer steile klim naar het Peyto Lake. Was schitterend. Terwijl wij weer terug liepen naar onze camper kwamen we onderweg 2 mensen tegen die we op de boot naar Vancouver hadden gesproken, wel heel toevallig. Even staan kletsen en toen naar onze camping gereden. Onze eerste beer gezien aan het begin van de parkway. Onze camping, Davis Thompson Resort, ligt aan de 11, naast de camping is een bedrijf Helicopter Adventures, hiermee kan je iets van je Bucket List afstrepen namelijk een helikopter vlucht over de gletsjers maken. Omdat de baterijen van mijn camera leeg waren zijn we eerst naar de camping gereden om de batterij op te laden. Daarna terug om de vlucht te gaan maken. Dit is echt fantastisch en een echte aanrader maar wel prijzig. Hierna gaan eten in het restaurant. Heerlijke zalm, daarna wilde we dessert bestellen, maar helaas het restaurant was al 20 minuten gesloten???. Morgen gaan we richting Jasper.

14 juni: dag 22

-        Om 8 uur opgestaan en om 9 uur vertrokken richting Jasper. Blij dat we gisteren de helikopter vlucht hebben gedaan het is vandaag zwaar bewolkt en de wolken hangen laag. We hadden vandaag geen goed zicht gehad of de vlucht was misschien niet eens doorgegaan. Op de Glacier Parkway heel veel schitterende uitzichten en vaak gestopt om alles te bekijken. Ogen goed opengehouden voor wilde beesten maar alleen maar vogels zien voorbij vliegen. Gestopt bij een aantal gletsjers en watervallen, veel gelopen en veel foto`s gemaakt. Bij de laatste stop besloten om door te rijden over de 16 west en net buiten Jasper National Park een camping gezocht. Ook de weg daarheen was schitterend en twee “witte gij’t” White goats gezien, dit zijn witte big horn schapen. Toen we verder reden zagen we zwarte wolken boven de bergen en het had er veel van weg dat het daar pijpenstelen regende. Op de camping aangekomen een paar donderslagen en zo af en toe regen. Morgen gaan we helaas richting Vancouver rijden (wel via een omweg natuurlijk) en gaan we een weg rijden die omhoog gaat naar Miette Hotsprings. Op deze weg is de kans heel groot dat we wild life zullen zien. Nu maar beginnen aan het avond eten (na een wijntje natuurlijk) roerbak.