Monument Valley Navajo Tribal Park

Door Joost van Gils - 05-08-2011 07:45

Hallo allemaal,

Vandaag was weer een mooie dag met enorme indrukken. We gingen na een goede nacht vroeg op om ons om 8.00 uur te melden bij onze gids Duffy (een Navajo Indiaan) die ons met een jeep off road gedurende twee en een hal;f uur zou rondrijden en informeren over Monument Valley. De avond vooraf hadden we de afspraak gepland. De ochtend was wat bewolkt, maar dat veranderde vrij snel. Aanvankelijk stond er een wagen met een opbouw met banken achter een afzonderlijke bestuurderscabine. Dat wilden we niet, we wilden een gewone Jeep, of zoiets, niet zo'n toeristenkoets. Dat wisten we snel duidelijk te maken en gelukkig ook is hier de klant nog wel eens koning. Wij op pad, met wapperende haren over een gewone weg op weg naar het zogenaamde tribal park. Een reservaat waar de Navajo stam de baas is. Na de ingang gepasseerd te zijn kwamen we al snel op een dirt road terecht waar duidelijk werd dat een 4x4 wel handig was. Later werd het alleen maar toffer, en kwamen we op plaatsen waar een RV (camper) nog nooit was geweest, of alleen enkele reis. We genoten! Wilma bromde omdat het wel wat hotste en botste, maar ik (Joost, gezeten voorin!) lustte er wel pap van.

Onderweg stopten we steeds op plaatsen die de moeite waard waren  Een verhaal van onze Duffy erbij was leuk en leerzaam. Doordat we alleen met hem waren kregen we alle aandacht en ook hadden we meer tijd dan het gewone toeristenrondje. We bezochten een typische Navajo hut met inhoud, een zogenaamde Hogan. Er was natuurlijk een Indiaan gecharterd die Pam's haar ging doen en op een speciale manier vastbond. Ook oma was van stal gehaald en wilde wel met ons op de foto. De eerdere fooi vond ze getuige een zuur smoel volgens Wilma niet voldoende. We zijn toen maar vertrokken en gingen luisteren naar een kort concert van Duffy op een soort orgelpijp van hout, maar dan mooier.

Nas 2,5 uur werden we weer bij onze rv afgeleverd en zat het er op. Toen nog naar het museum, de Mac Donald's (de eerste echte keer) en toen op pad naar Page. Daar zijn we sinds einde middag en gunnen ons ff rust. Morgen vertrekken we wel weer, maar kijken wel hoe laat en hoe ver we komen. Plan is om Page te bezoeken en dan naar de Grand Canyon. Daarna (na het weekend) gaan we langzamerhand naar Los Angeles waar we volgende week woe de camper inleveren. We willen dan nog wat meepikken van Sunset boulevard of zo. Enfin, voor nu: de groeten en tot een volgend blog.