San Francisco

Door Margriet en Kees Nicolai - 22-06-2009 08:04

Dag 35 t/m 38: 18 – 21 juni

Op dit moment (zondag 21 juni ) zit ik op het hotelbed met de laptop op schoot: schrijven aan het laatste bericht uit San Francisco.

De dag in Santa Cruz hebben we een beetje geluierd, de camper schoongemaakt en de koffers gepakt. De spullen die we niet mee konden nemen hebben we aan onze buren gegeven, zonde om weg te gooien nietwaar?

Op vrijdag zijn we redelijk bijtijds vertrokken (weer om 8 uur, dat is een gewoonte geworden, ben benieuwd of ik in Nederland ook zo vroeg wakker word?), het was eerst vrij mistig, maar gelukkig klaarde dat snel op en nadat Truus de satellieten had gevonden heeft ze ons feilloos de weg gewezen naar het inleverpunt voor El Monte, het bedrijf waar we de camper gehuurd hadden. Dat lag in Dublin, een soort voorstad van San Francisco, op ongeveer anderhalf uur rijden van het hotel in SF.

Daar werden we met een transferbusje van El Monte naar toe gebracht door een chauffeur uit Bulgarije, die er flink de vaart inhield.

“s middags hebben we alvast een beetje SF verkend: we hebben bij een visitorcenter een pas gekocht waarmee je drie dagen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer, waaronder ook de beroemde kabeltram.
Was wel even wennen, na al die weken redelijk rustige natuur nu ineens een hele drukke stad: hele mooie winkels, druk verkeer, mensen overal…

Wij hebben een hotel in het centrum, druk en veel lawaai; maar prima gelegen; we kunnen, als we dat zouden willen, veel te voet doen. Een minpuntje is de mevrouw die overdag aan de receptie zit: zegt boe noch ba, weinig behulpzaam en ziet er ontzettend chagrijnig uit, je krijgt de neiging om aan haar te vragen of ze het ook zo naar de zin heeft….

Het gedeelte van SF waar wij zitten is vrij compact, alle bekende toeristentrekkers liggen op loopafstand, alleen is het erg heuvelachtig; sommige straten hebben een helling van meer dan 20%! Daarom is het erg handig om een pas voor het openbaar vervoer te hebben.

We zitten vlakbij hele mooie winkels (Victoria’s Secret, van Beers, Prada, Mont Blanc, Macy’s (een voor dames en een voor heren, ik ben bij die voor de dames geweest: hadden ze toevallig net een eendaagse sale – alles voor de helft van de prijs- er is daar een schoenenafdeling die zo groot is als een hele verdieping van de Bijenkorf; je weet niet wat je ziet!) en nog veel meer. Ook een heleboel leuke restaurants- we hebben gegeten bij “ John’s Grill” – een 100-jaar oud restaurant, heeft gefigureerd in “ the Maltese Falcon”, gezellige sfeer en aardige bediening en voortreffelijk eten!

We zijn naar China Town gelopen: de hele Grantstreet af, veel foto’s gemaakt van de gevels van de huizen en de winkels, heel kleurrijk, je ruikt veel specerijen, een hele oosterse sfeer. Natuurlijk veel toeristen, maar het is echt de wijk van de chinezen; net zoals er ook een Italiaanse wijk is (te zien aan de Italiaanse vlag op de lantaarnpalen: dat is het bewijs dat je de Italiaanse wijk in gaat).

Op zaterdag 20 juni hebben we een bezoek gebracht aan Alcatraz; dat had ik al in Nederland geregeld – maar goed ook, want de eerstvolgende mogelijkheid was op maandag 22 juni- ; je gaat er met een heleboel andere toeristen op een boot volgestouwd naar toe. Op het eiland aangekomen kun je op eigen gelegenheid rondlopen en alles bekijken. Het is mensonterend dat men op het idee gekomen is om op deze wijze mensen gevangen te zetten, zulke kleine cellen en absoluut nul komma nul privacy! Vreselijk deprimerend. Alcatraz is nu een National Park, beschermd natuurgebied, en dan die vervallen ex-gevangenis, een groot contrast..

Nadat we terug waren van Alcatraz hebben we eerst lekker geluncht bij Pier 39 (de bekende pier op Fisherman’s Wharf met de zeehonden) –wel heel erg grote porties, maar ja dat zijn we nu zo langzamerhand wel gewend; daarna is Kees naar de Academy of Sciences vertrokken: de tocht ernaar toe duurde twee keer zo lang als het bezoek zelf, haha… Wel heel leerzaam en interessant.
Ik ben gebleven op de pier, beetje rondgekeken en daarna vertrokken richting leuke winkels. Bedoeling was dat te doen downtown met de kabeltram, maar daar stond zo’n lange rij mensen te wachten dat ik maar met de bus gegaan ben!

Op zondag zijn we voor de verandering weer eens bijtijds opgestaan, want we hadden een heel programma voor deze laatste dag in SF!

Ik wilde erg graag de toegangspoort van China Town fotograferen en de gerestaureerde Victoriaanse huizen in de buurt Unionstreet en daarna zouden we fietsen huren om de Golden Gate brug over te fietsen.

We hebben gelopen naar de toegangspoort, dat was redelijk dichtbij en nog gewoon vlak, ik heb de poort gefotografeerd en daarna besloten we dat we net zo goed door konden lopen naar Unionstreet, kon ik nog een paar leuke foto’s maken van de Chinese wijk (vrijdag was het al een beetje donker aan het worden) en dan in de buurt van Unionstreet foto’s van die leuke gerestaureerde Victoriaanse huizen.

Wij wisten niet dat je dan ook heel steil omhoog moet lopen: uiteindelijk kwamen we uit bij de Coit Tower op Telegraph Hill, heel hoog boven de stad. Wel een heel mooi uitzicht over de stad en de baai, mooie foto’s en inderdaad mooie huizen. Wel twee uur gelopen, heuvel op en heuvel af; maar zeer de moeite waard!

Daarna de fietsen gehuurd bij “Blazing Saddles” voor de “Bike the Bridge tour”. Prima fietsen, met een perfecte versnelling! Over de brug, gaat ook erg steil omhoog, erg leuk om dan als Hollandse bejaarden jonge jongens voorbij te rijden! Tja je bent met de fiets geboren of niet hè..

halverwege de Golden Gate bridge!

Over de brug (erg hoog zo boven dat water, maar fantastisch uitzicht, het weer was ook prima, zon en een beetje wind) afdalen naar Sausolito, daar gegeten en terug naar SF met de ferry.

Nadat we de fietsen weer ingeleverd hadden zijn we op de bus gestapt richting hotel, het was een zeer geslaagde dag!

Morgen gaan we naar huis, we hebben een geweldige vakantie achter de rug!