Jasper NP, dag 2

Door Rondreis VS & Canada door de 'van Maurikies' - 10-08-2019 05:45

Vrijdag, 9 augustus

Vroeg op, kwart voor 7. Het is nog stil op de camping. Sommige kampvuren smeulen nog een beetje na.  Het plan is om naar Maligne Lake te rijden. Een rit van  48 km waar we ong. een uur over doen. Onderweg zien we alleen een paar herten. Helaas geen Grizzly of Black beren. Hier in dit park lopen er ong. 330 rond.

Het is heerlijk rustig onderweg, eerst nog even de vuilwater tanks legen en benzine tanken (alweer!! - en ik hou niet van een te  lege benzinetank hier, pompstations zijn schaars).

Na het ontbijt lopen we de Moose Lake Loop, een rondje van 3 km langs het meer en door een dicht bos. Ook hier zien we helaas geen groot wild ondanks dat we heel stil door het bos lopen. Na terugkomst zitten we, eerste rang op een vlondertje, aan het Maligne meer, te genieten van een waanzinnig uitzicht.  Het blauw groene meer, de bergtoppen met nog wat sneeuw aan de overkant en de ontelbare sparren.

Dit plekje is eigenlijk te mooi om weer te verlaten. Terwijl we hier zitten raken we in gesprek met een Canadees echtpaar. Ze komen net terug van 2 nachten kamperen. Op een camping die alleen per kano is te bereiken. Lijkt mij fantastisch om te doen maar helaas ontbreekt het ons aan de tijd en de juiste kampeerspullen. We moeten nog iets te wensen overhouden.

Vervolgens door naar Maligne Canyon. Een natuurwonder. We moeten dezelfde weg als vanochtend ong. 35 km terug rijden, het is nu een stuk drukker.

De Maligne Canyon is in de afgelopen 11.000 jaar door de rivier die er met woeste snelheid doorheen stroomt uitgesleten. Op het diepste punt is hij ong. 55 meter diep. We volgen een pad tot het laagste punt. De trail die wij lopen is 2,2 km lang heen, en dezelfde afstand (via een andere route) weer terug. Over het eerste deel doen we ruim anderhalf uur. Elke bocht die de canyon maakt levert weer een ander waanzinnig uitzicht op!

De canyon is op sommige punten zo smal dat eekhoorns van de ene kant naar de andere kant kunnen springen. De lucht hier is koel en vochtig en oeroude douglassparren klampen zich vast aan de sterk bemoste rotsen boven de kloof.  De route die wij hebben gelopen gaat over in totaal 5 bruggen die telkens over de kloof gaan.

Op de route naar Maligne Canyon hebben we ook nog een stop gemaakt bij Medicine Lake (ook deze is schitterend😜). Het bijzondere aan dit meer is dat het water ervan in de herfst verdwijnt in een grottenstelsel en pas 17 km verderop weer tevoorschijn komt in de Maligne Canyon waar wij vanmiddag geweest zijn.

Tot slot zijn we vandaag in het stadje Jasper geweest. Zo’n typische toeristenplaats die het vooral moet hebben van de bezoekers aan het NP. Een paar winkels, een paar restaurants, benzinepompen en souvenierwinkels. Een ijsje eten en snel wegwezen hier.

Oh ja: vanavond voor het eerst regen en onweer. We konden vanavond niet bij ons kampvuur zitten door regen en kou. Met z’n allen in de camper is ook best gezellig met het getik van de regen op het dak.

Tot slot: voor de vakantie ben ik heel druk geweest met de afronding van mijn HBO opleiding module Sociologie. Edith en de kinderen hadden best wat te stellen met mij. Ik vond het een van de moeilijkste modules. Dankzij hun steun is het toch gelukt, ik kreeg zojuist de eindbeoordeling: 9,5!!!

Op naar de volgende module die half september van start gaat, maar eerst nog even lekker vakantie!

Monique 10-08-2019 10:17 {{button-59556}}

Wat een mooie verhalen!! Ik vind het geweldig om te lezen 😀. Arnold gefeliciteerd met het behalen van je module. Fantastische cijfer. Top.

M. H. Ligthart 10-08-2019 13:06 {{button-59564}}

Wij kijken elke dag weer uit naar jullie verslag, wat een indrukken allemaal, zie het in gedachten zo voor me, geweldig.
Nog geweldiger vind ik het cijfer voor je module Sociologie, van harte, dik verdiend hoor petje af!!! Nu weer lekker genieten en relaxen, knuffel van ons voor jullie.

Kortenhoff 11-08-2019 17:17 {{button-59600}}

Een uitstekend programma wat de mogelijkheid bied jullie op de voet te kunnen volgen. Fijn dat jullie het naar je zin hebben en kunnen genieten van de mooie natuur. Dat er tot nu toe geen wilde dieren gespot zijn mag dan op zich jammer zijn, maar de Beekse Bergen bieden volop de gelegenheid dit t.z.t. in te halen als dit een teleurstelling blijft. Ik heb begrepen dat er buitenlanders waren die dachten de dieren hier te gaan begroeten door buiten de auto rond te gaan lopen, maar dat bleek risicovol te zijn en dat zal bij die beren daar ook wel zo zijn. Het vangen van wilde zalm lijkt mij een beter tijdverdrijf.
Arnold, gefeliciteerd met het behaalde resultaat.
Wij blijven jullie volgen.