Monterey - Big Sur

Door Ria en Gerard de Jong - 23-04-2015 06:43

Dinsdag 21 april

We hebben de jetlag nog niet helemaal verwerkt dus zijn we gisterenavond bijtijds gaan liggen. Vanmorgen zou Wouter om 8 uur gebeld worden voor nadere afspraken over de camper. Dat gebeurd dus niet. We gaan naar de Fishermans Wharf in Monterey voor de whale watch die ik vanaf thuis al besproken had. Om 10 uur varen we de Stille Oceaan op en na een drie kwartier zien we de eerste 'fontijnen' van de walvissen. Het zijn bultruggen (humpback whales). We zien er tientallen tot wel een paar meter afstand van de boot af. De kapitein ziet op zijn apparatuur een paar keer dat er een walvis onder de boot doorzwemt. Het is een prachtig gezicht. Er komt ook nog een albatros voorbij vliegen en op de terugweg zien we nog een groep dolfijnen zwemmen. In de haven liggen hier, net als in San Francisco, enkele honderden zeeleeuwen. Tijdens de lunch bellen we CA (Cruisse America), ze hebben een adres voor ons van een garage die de camper kan nakijken cq repareren. Daar aangekomen blijken ze van niets te weten. Ook zijn ze niet gecertificeerd om aan een propaaninstallatie te werken. Weer CA gebeld en weer een andere garage doorgekregen. Wij weer op pad. Deze monteur kijkt het propaan systeem na maar constateert geen afwijkingen. Na het inschakelen horen we ook geen alarm meer!! We kijken het maar even aan en gaan op pad voor de 17-mile drive, een prachtige route door de plaatsjes Pebble Beach en Pacific Grove. Aansluitend rijden we door Carmel-by-the-sea, een rijkelui kustplaats, en dat is goed te zien. Door het tijdverlies bij de garages en wat verkeerd rijden beperken we de tijd bij de sjieke nederzettingen en rijden verder over highway 1 naar Big Sur. We settelen ons op de Big Sur Campground. De camper van Wouter en Wilma blijkt een maandagochtend-exemplaar te zijn. Regelmatig is het een probleem om de motor te starten en nu blijkt ook de kraan van de wasbak het niet goed te doen en het warme water komt niet voldoende op temperatuur, hopeloos. Dat wordt morgen weer bellen. We besluiten morgen om 8 uur te gaan rijden, onderweg langs de kustweg te ontbijten, om zo de achterstand wat in te lopen. De eerste besproken camping is op zaterdag in de Grand Canyon, daar willen we wel op tijd zijn!